E-mail Thunderbird verwijdert bijlagen bij "doorsturen" (forwarden) mail

• Onderwerp starter Onderwerp starter nete
  • Startdatum Startdatum

nete

Steunend lid
Vip Lid
Plots duikt dit probleem op. Mensen mailen me natuurlijk dat ze de bijlagen niet kunnen openen, nogal logisch als ze ze niet ontvangen.
Indien dit normaal is in Thunderbird vind ik het wel nogal irritant dat zij dat zomaar beslissen voor de gebruiker.
Ik vind ook niet direct een instelling om Thunderbird te vertellen dat attachments altijd mogen doorgestuurd worden.
Zijn er nog mensen die geconfronteerd worden met dit probleem ?

1766858882024.png

1766859027287.png

146.x zijn updates uit het beta-channel... Niet iedereen wil die meteen installeren.
Nee hoor absoluut niet, hoe kom je daar nu bij? De meeste gebruikers die gebruiken het release channel want dat is stabiel en helemaal niet beta, daar is een apart release kanaal voor.

140.6.0 is Extended Support Release bedoeld voor bedrijven en organisaties.
En 146.x is gewoon de normale stable channel, niks te beta. Daarvoor is het beta kanaal.

1766875022298.png

Dan die ESR
Thunderbird Extended Support Release channel (ESR)

Best for: Users or organizations that prioritize long-term stability over new features
Update frequency: Once per year (with occasional security updates)

Is gewoon hier (klik) terug te vinden.

Dus 1x per jaar eens geupdate. Dus @nete dat wil ook zeggen dat je met weliswaar stabiel maar feitelijk verouderd spul (alleen ESR up to date) zit want al die fixes van ondertussen worden hier niet in meegenomen behalve security fixes. En er is nogal het nodige gefixed dit jaar.

Maar goed, ieder zijn keuze.

Even samenvatten:
Het probleem met het doorsturen van mails met een bijlage treedt enkel op als TB de grootte van de bijlage weergeeft als "onbekend". Als ik zo'n bijlage download dan herkent TB de grootte wel en kan ik de mail indien gewenst met de nu "bekende grootte" versturen.
Even met Betterbird geoefend, zelfde probleem met de "onbekende grootte" bijlagen.
Maar als ik zelfs een doodgewone mail in Betterbird (dus zonder bijlage) wil doorsturen krijg ik onderstaand waslijst codes bovenaan de mail. Eens getest met doorsturen naar mezelf en de ontvanger krijgt dus ook die waslijst te zien en moet gaan scrollen om de inhoud van de mail te kunnen lezen. Ik denk dat er velen zullen denken, oei, dis is waarschijnlijk spam, dus weg ermee.
Dit maakt voor mij (voorlopig) Betterbird voor mij onwerkbaar.

Slotsom: TB en Betterbird herkennen SOMS de grootte niet van een bijlage en verwijderen de bijlage als je wil doorsturen, dus die zeldzame keer gaan we er voorlopig omheen werken. Ik ga de add-on nog even uitproberen en hou jullie op de hoogte

1767605162808.png

OK ... maar wat je ziet heeft niets met die add-on te maken.
Wel met een instelling in Thunderbird of Betterbird (eigenlijk hetzelfde qua basis)
Oorzaak (root cause)

Tijdens de vorige stappen is de berichtkop-weergave omgeschakeld naar:

Alle kopteksten / Full headers

Dat is per ongeluk makkelijk te activeren bij resets en probleemoplossingsmodus.

Oplossing — terug naar normale weergave (2 routes)

Route A — via menu (meest robuust)
  1. Druk Alt (klassiek menu tijdelijk zichtbaar)
  2. Beeld → Kopteksten
  3. Kies Normaal
Klaar. X-headers verdwijnen onmiddellijk.

Route B — via hamburger-menu
  1. Klik
  2. Weergave
  3. Kopteksten
  4. Normaal
Terminologie kan licht verschillen, maar Normaal is de sleutel.

Die SCMenu add-on heeft niets met Windows 11 te maken, dat is een extensie voor Thunderbird, zoals alle andere Thunderbird add-ons. En dat xpi bestand zou je manueel in Thunderbird kunnen installeren via "Uw extensies beheren"
De eenvoudige manier om die Add-on te vinden is via het "extra" menu, dan "add-ons en thema's'", en dan zoeken naar de add-on SCMenu. Dan toevoegen aan Thunderbird.

Echter, ik merk net dat die extensie niet meer nodig is: in de huidige versie van Thunderbird kan je in het context menu van een mail (dus rechts klikken op de mail en niet de "Doorsturen" knop gebruiken) het volgende vinden:

1767614149487.png

En als je daar op "Inline" klikt wordt de mail doorgestuurd met de originele bijlage toegevoegd.

En als je daar op "Inline" klikt wordt de mail doorgestuurd met de originele bijlage(n) toegevoegd.

Was het maar waar... want in bewuste mail staat naast de bijlage "grootte onbekend" en zelfs met uw methode wipt TB de bijlage eruit.

Een stokoude TB bug dus zoals al eerder gemeld in dit topic.

Maar ik stel voor dat we het laten voor wat het is. In de zeldzame gevallen dat ik zo'n "grootte onbekend" bijlage ontvang en wens door te sturen, dan sla ik de bijlage gewoon even op. Als ik dat bestand dan als bijlage verzend dan wordt de bijlage grootte wel herkend en verzonden

Wel een dank u aan iedereen die mee nagedacht heeft.

Terug
Bovenaan