Mac OS Teveel gedeleted bij fabrieksinstellingen Imac. Had nog de OS Sierra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste, ik heb alles gedeleted, de twee schijven die erin zaten.
Als ik nu OS herinstalleren klik, blijft die steeds hangen op -450 sec, of bij volgende poging op 1 seconde nog te installeren, of - 6 seconden, kortom, kan er niets meer mee aanvangen.
Heb geen kennis van Apple, wilde vrouwke helpen, mag nu bijna doodgraver bellen. Gelukkig alles eerst overgezet via harde schijf naar windows

Iemand een tip?
 
(Ook geen MAC (bbbrrrr..) gebruiker maar krijg er af en toe wel eens eentje en ook al wel eens een gelijkaardig probleem opgelost.)

Over welke iMAC gaat het? Model, jaar, serienr....
Wat het je al geprobeerd, hoe proberen installeren. vIa Apple internet recovery (best met netwerkkabel verbinden), USB, DVD?
Heb je eventueel nog installatiemedia (cd/dvd usb...?)
Wat was het oorsronkelijke OS en wat was de laatste versie?

Vermoed het mogelijk onderstaand probleem zou kunnen zijn.

Je moet wrs ook weer beginnen met de oorspronkelijke OS versie.
Als je macOS 10.13 of hoger had, vanaf dan wordt nieuwe file system APFS gebruikt.
Als je dus 10.13 of hoger had staat je HDD/SSD wrs in APFS en kan je oorpsronkelijke versie, die als je via internet instaleert gekozen wordt, de HDD/SSD niet lezen/schrijven.
Je moet wrs de HDD dan eerst wissen en terug partitioneren/formatteren naar Mac OS Uitgebreid (Mac OS Extended) met disk utility.
Of als je mss nog een time machine backup hebt... die er terug op en OS opnieuw clean installeren.

Beschikbare bestandssysteemstructuren in Schijfhulpprogramma op de Mac
  • Apple File System (APFS): Het bestandssysteem dat door macOS 10.13 of hoger wordt gebruikt.
  • Mac OS Uitgebreid: Het bestandssysteem dat door macOS 10.12 of ouder wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal, zal morgen eens kijken.
Is van 2011 met OS Sierra op 10.12.6 ofzoiets denk ik, maar ja dat kan ik niet meer zien. Wel modelnr
alle info is nuttig om het terug in orde te krijgen ....
heb al heel wat ervaring opgedaan dankzij mijn virtuele Mac's: begonnen met Mojave .... nu Sonoma
 
Laatst bewerkt:
ik hou mijn vingers gekruist ..... voor goed nieuws!
na 37 jaar Antwerpen zit de zèè nog steeds in mijn lijf, ben van oudenburg. werk aan de kust ... rampzalig! vandaar mijn export naar a'pen ...
Dag Wivy, laatste deel van je filmpje gevolgd. Installatie via internet.
Ik dacht dat het goed ging maar , zie foto's. Zegt dan , installatie mislukt, kan bepaalde onderdelen niet vinden/downloaden. Wel raar , ervoor stond er Sierra op, nu vindt hij Lion.
Blijft maar mislukken. Zal naar de winkel gaan .
 

Bijlagen

  • 20230821_212013.jpg
    20230821_212013.jpg
    45.5 KB · Weergaven: 59
  • 20230821_212009.jpg
    20230821_212009.jpg
    47.2 KB · Weergaven: 49
  • 20230821_212005.jpg
    20230821_212005.jpg
    45.8 KB · Weergaven: 58
  • 20230821_211959.jpg
    20230821_211959.jpg
    49.7 KB · Weergaven: 60
dan zal zijn originele os misschien 'Lion' geweest zijn (2011) en Sierra (2017). is deze de enige Mac die je hebt?
knutselen met pc's vergt Hemels Geduld! heb je dit niet, tja dan laat je over aan iemand anders. jammer genoeg woon ik niet meer in je buurt ...
wat ik nog wel es kan is kijken of ik een Sierra usb kan maken .... als ik tenminste aan de install DMG kan downloaden ....

nog gegevens gevonden ivm zijn ouderdom of een label?

heb intussen een install van Sierra gevonden, nu nog op een stick krijgen ...

goe nieuws betreft moeder de vrouw?
 
Laatst bewerkt:
Als je naar een Apple store gaat is de kans groot ze niet helpen omdat het ondertussen wrs een vintage toestel is.

Bij web herstel van een oude mac die oorspronkelijk met macOS 10.12 of ouder werd geleverd eerst controleren of je nu een APFS file systeem hebt.
Via webinstall wordt mogelijk het OS waarme hij uitgeleverd werd geïnstalleerd wat gaan APFS herkent en moet omzetten naar een uitgebreide partitie.
Dat doe je met schijfhulpprogramma, zie url's hieronder, kan je weinig fout mee doen als je de stappen volgt.

Je zal met schijfhulpprogramma het APFS volume(s) moeten wissen om dan een Mac OS Uitgebreid aan te maken.
Introductie tot Schijfhulpprogramma op de Mac (Links boven kan je OS versie kiezen)

Hier kies je APFS, of alle partities, verwijderen en dan UITGEBREID aanmaken.
APFS-volumes toevoegen, verwijderen of wissen in Schijfhulpprogramma op de Mac (Links boven kan je ook weer OS versie kiezen)
 
Laatst bewerkt:
de ' Sierra ' is bezig aan het installeren .....
' Monterey ' was te recent om een usb stick te maken. vandaar een verse install van Sierra.
met een beetje chance kan ik hier dan een een usb stick maken ....
 
ik denk dat ik erin geslaagd ben ..... een usb-stick gecreërd, en heb tevens nog een .DMG install file.

1692719923032.png

of dat ik die macOS Sierra [Techrechard.com].DMG nog op dvd kan branden ?
stuur gerust een PM ... indieen interesse
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan