Beeld Resolutie en scherpte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelf maak ik geen foto’s. (Geen camera aanwezig).

De Digitaalgids nieuwsbrief van de Consumentenbond raadde het programma SmillaEnlarger aan: foto’s vergroten zonder kwaliteitsverlies.

Ik probeerde het uit en vond het niks voor mij.

Toen keek ik bij AlternativeTo of er een alternatief was en zo kwam ik bij Reshade: Image Resizer.

Feitelijk heb ik nooit begrepen waarom je foto‘s zou willen vergroten, want ik open altijd alle foto’s in volledig scherm en als de resolutie laag is dan helpt vergroten ook niet, is mijn ervaring.

In de Ashampoo Photo Commander kun je de resolutie vergroten in één seconde, terwijl de beide genoemde programma’s daar een halve minuut voor nodig hebben.

Verschil zie ik niet en daarom heb ik nu ook Reshade: Image Resizer weer verwijderd.

Als je weet wat de zin is van het vergroten van de resolutie van foto's, vertel het mij alstublieft.
 
verhogen van de resolutie is de 'korrelligheid' uit de foto halen

Meestal geldt de regel : hoe hoger de resolutie hoe scherper.
Nadeel is dat bestanden vele malen groter kunnen worden
 
Het woord 'korrelig' zegt mij niets. (Wel van gehoord).

Zojuist gezocht naar onscherpe foto's in mijn computer.

Vergroten van de resolutie brengt geen enkele verbetering.

Chinees theekopje Avatar RadioSure.jpg
 
verhogen van de resolutie is de 'korrelligheid' uit de foto halen

Meestal geldt de regel : hoe hoger de resolutie hoe scherper.
Nadeel is dat bestanden vele malen groter kunnen worden
Men kan niet zomaar een foto met een lagere resolutie "beter" maken door gewoonweg de resolutie te verhogen. Je kan niet zomaar pixels bijtoveren die er niet zijn om te beginnen. Tenzij met technology zoals AI, die dat gaat proberen te benaderen, hoe die exra pixels er uit zouden moeten zien maw.

Dus zomaar de resolutie van een foto verhogen heeft inderdaad meestal weinig zin.

En betreffende de internet toegang voor zulke applicaties. Zoiets wordt meer en meer gebruikelijk. Applicaties gaan online checken voor updates enzo.
Vermoedelijk gaat die regel ook nog aanwezig zijn in de Windows firewall. Je hebt tijdens die installatie de eerste keer toelating gegeven, en die gaat een regel aangemaakt hebben. Bij de 2de installatie, gaat die waarschijnlijk gewoon die regel nietmeer opnieuw aangemaakt hebben, maar de reeds bestaande ook niet aangepast hierdoor.

Je kan deze trouwens eenvoudig terug verwijderen in de Windows Defender Firewall (advanced) te gaan kijken bij de regels voor het uitgaand verkeer.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard niet !
Resolutie moet je zien als een aantal 'puntjes' per vierkante milimeter. Die puntjes worden gemaakt op het moment dat je een foto maakt.
Als je nu met bewerkingssoftware de resolutie verhoogt zou je meer puntjes per vierkante mm. willen krijgen.
Maar als die er niet zijn, tja ... dan verzint die software maar wat ... er zullen dus puntjes worden bijgemaakt met een inhoud die wordt afgeleid uit de omringende puntjes. Dat resulteert in een beeld dat op een groter oppervlak kan worden afgedrukt of weergegeven, maar zal nooit leiden tot betere scherpte !

Prof. fotografen gebruiken die software dan ook enkel voor het reduceren van resoluties om de bestandsgrootte eventueel te beperken en mits de juiste hardware kan dit op scherm vb. wél leiden tot een indruk van grotere scherpte.

Anderzijds hebben bijna alle softwarepakketten ook een functie 'verscherpen', maar ook dat is eigenlijk een illusie maar die het menselijk oog kan bedriegen. Soms lukt dat goed, soms komt het onnatuurlijk over.

[Edit] ik zie dat collega @DDragon80 ongeveer hetzelfde heeft gezegd, ...]
 
Prof. fotografen gebruiken die software dan ook enkel voor het reduceren van resoluties om de bestandsgrootte eventueel te beperken en mits de juiste hardware kan dit op scherm vb. wél leiden tot een indruk van grotere scherpte.
Waarom zijn er dan programma's met namen als SmillaEnlarger? Alleen voor de illusie?

Trouwens: zelfs de illusie heb ik nog nooit mogen ervaren.
 
Inderdaad, maar dat kan best een goede illusie zijn hé ! Stel dat je een foto hebt in groot formaat getrokken met goede camera dan is dat nog altijd maar een fotogrootte van zo'n 7 cm in het vierkant (grootste sensoren in digitale cameras).

Als je die afdrukt of bekijkt op een weergave tot een meter of zo breed en hoog dan valt er niets op van die vergroting, die pixels zijn immers bij de oorsprong ongelofelijk klein.
Maar stel dat je die wil afdrukken en op een muur kleven 7 m. op 7 m. bijvoorbeeld. Dan heb je zo'n software nodig.
Maar maak jezelf niet wijs dat de resolutie dan vergroot is ... die is nog altijd dezelfde nl. 4000 pixels op 4000 pixels (weer een vb. hé )
Die pixels zijn dan niet meer miniskuul klein maar vb. 1 centimeter groot.

Een goede software kan wel pixels gaan opdelen in "gelijke" pixels : van 1 pixel vb. er 4 maken, maar met volledig identieke inhoud.
Zo'n foto bekijk je uiteraard van op enige tot vele meters afstand en ons oog ziet dat dan nog altijd als een goede resolutie.
 
Als je programma's gebruikt die de inhoud van pixels bij het delen niet gewoon overnemen maar herberekenen (zie #6) en dan een pixel niet opdeelt, zoals in mijn voorbeeld hierboven in 4 maar in vb. 100 nieuwe, kleinere pixels dan neem je de 'korreligheid' weg en alle overgangen tussen pixels worden dan egaler.
Dan krijg je het photoshop-effect van 'uitwas'. Om een voorbeeld te geven : grove, korrelige gezichtshuid begint er dan zachter en egaler uit te zien. Maar de scherpte is dan zeker niet verhoogd, integendeel - alles wordt uitgevlakt.
 
De Digitaalgids nieuwsbrief van de Consumentenbond raadde het programma SmillaEnlarger aan: foto’s vergroten zonder kwaliteitsverlies.

Dat zou dus dus inderdaad 'marketing'-onzin zijn, maar de producent maakt die claim zelfs niet !

"SmillaEnlarger is a small graphical tool ( based on Qt ) to resize, especially magnify bitmaps in high quality. "
Hij spreekt nergens over verhoging van resolutie, enkel over vergroten van het oppervlak van een foto.
En het werkt best als je vertrekt van hoge kwaliteit. Uiteraard.

De foto die er werd bijgeplaatst laat duidelijk het egaliserende effekt zien dat ik aangaf in #9.

1664702952598.png
 
Laatst bewerkt:
In het voorbeeld is de illusie dus wel degelijk effectief. Ik vrees dat ik het programma eventueel nogmaals zal moeten uitproberen.

Misschien heb ik alleen de functies gebruikt die mij bekend waren. (Resolutie vergroten).
 
Dit is wat de Consumentenbond ons meldde:

"Als je een foto op de computer uitvergroot, keldert de kwaliteit. Software die foto’s kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies bestaan niet. Toch doet het gratis SmillaEnlarger dit best goed".

"Zonder kwaliteitsverlies" hebben zij dus niet beweerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan