Windows 11 programma installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi ,

Als ik een programma installeer krijg ik meestal deze melding, deze die u nu ziet is van speccy, dat vormde een pua op mijn defender heb het verwijderd, maar dit opmerking die ik krijg krijg ik ook bij de meeste programma' die ik installeer??

1700659339114.png


kan ik daar zelf wijzigingen aanbrengen?


greets

ed
 
Oplossing
De melding die jij te zien krijgt is afkomstig van de functie "Gecontroleerde mappentoegang". In het Engels wordt die functie "Controlled Folder Access" genoemd.
Menno Schoone vertelt het volgende over die functie:

CONTROLLED FOLDER ACCESS EN EXPLOIT PROTECTION​

Een toenemende bedreiging is ransomware: een virusbesmetting die persoonlijke bestanden versleutelt en pas weer vrijgeeft nadat een fors bedrag is betaald. Om de mappen met persoonlijke bestanden en Windows zelf te beschermen tegen wijzigingen door mogelijk schadelijke toepassingen, heeft Microsoft Controlled folder access als extra beveiliging aan Windows-beveiliging toegevoegd (zie onderdeel Virus- en bedreigingsbeveiliging, link...​
misschien met:

Selecteer Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows-beveiliging > Virus- en bedreigingsbeveiliging.
Selecteer onder Instellingen voor virus- en bedreigingsbeveiliging de optie Instellingen beheren.
Selecteer onder Gecontroleerde mappentoegang de optie Gecontroleerde mappentoegang beheren.
Selecteer een app toestaan via controlled folder acces
Selecteer een toegestane app toevoegen (ge krijgt dan 2 keuzes , door apps bladeren of onlangs geblokkeerde apps) als hij niet onder de laatste genoemde staat , kies je bladeren ) maar hij zal der wél tussen staan normaal
 
De melding die jij te zien krijgt is afkomstig van de functie "Gecontroleerde mappentoegang". In het Engels wordt die functie "Controlled Folder Access" genoemd.
Menno Schoone vertelt het volgende over die functie:

CONTROLLED FOLDER ACCESS EN EXPLOIT PROTECTION​

Een toenemende bedreiging is ransomware: een virusbesmetting die persoonlijke bestanden versleutelt en pas weer vrijgeeft nadat een fors bedrag is betaald. Om de mappen met persoonlijke bestanden en Windows zelf te beschermen tegen wijzigingen door mogelijk schadelijke toepassingen, heeft Microsoft Controlled folder access als extra beveiliging aan Windows-beveiliging toegevoegd (zie onderdeel Virus- en bedreigingsbeveiliging, link Instellingen beheren, link Gecontroleerde mappentoegang beheren). Deze beveiligingsoptie blokkeert onbekende apps de toegang tot persoonlijke bestanden. Hoewel dit goed klinkt, adviseer ik toch om deze beveiligingsoptie alleen te gebruiken wanneer je je pc maximaal wilt dichttimmeren. Het risico is namelijk dat je op een gegeven moment tegen het probleem aanloopt dat een nieuw geïnstalleerde app niet wil openen. De kans is groot dat je tegen die tijd alweer vergeten bent dat deze functie daar de veroorzaker van kan zijn!​
Bron: https://www.schoonepc.nl/windows11/windows_11_instellingen_onderdeel_privacy_beveiliging.html

Zelf heb ik die functie 'Gecontroleerde mappentoegang' uitgezet op mijn Windows 11 pc. Ik vond hem te irritant.
wivy had je al het pad gegeven naar Gecontroleerde mappentoegang, maar vooruit ik zal het nog eens herhalen. Als jij net als ik de gecontroleerde mappentoegang wilt uitzetten, dan doe je het volgende:

Klik achtereenvolgens op Start > Instellingen > Privacy en beveiliging > Windows-beveiliging > Virus- en bedreigingsbeveiliging > onder 'Instellingen voor virus- en bedreigingsbeveiliging' klik je op 'Instellingen beheren'.
In het volgende venster klik je onder Controlled folder access op 'Gecontroleerde mappentoegang beheren'.
In het volgende venster kun je het schuifje onder Controlled folder access op Uit zetten:

655e7d44e5e25-2023-11-22_23_06_22-Windows-beveiliging.png


Als je die functie Gecontroleerde mappentoegang niet uit wilt zetten, dan kun je toegestane programma's/apps toevoegen, zoals wivy al beschreven heeft.
 
Oplossing
poging voor een stappen beschrijving na stap #13 of 14 eindigd het verhaal, de rest is ... overtollig? 't is een proef/test case.
 

Bijlagen

  • waarschuwing.zip
    2.4 MB · Weergaven: 56
@wivy Denk momenteel *.mhtml extensie een betere optie is dan *.mht.
Niet alle browsers geven *.mht (correct) weer, sommige openen het zelfs niet (meer).

Chrome en andere chromium based browsers hebben er bv problemen mee terwijl Edge, ook chromium based, het dan weer wel goed doet.
 
Laatst bewerkt:
@wivy Denk momenteel *.mhtml extensie een betere optie is dan *.mht.
Niet alle browsers geven *.mht (correct) weer, sommige openen het zelfs niet (meer).

Chrome en andere chromium based browsers hebben er bv problemen mee terwijl Edge, ook chromium based, het dan weer wel goed doet.
hier ga ik dan weer de mist in hé dat is dan weer voor de pro's want ik weet niet wat je wil zeggen, is dit iets dat ik me moet aantrekken ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is dit iets dat ik me moet aantrekken
Als je webpagina's die je bij wil houden opslaat eigenlijk wel.

Kies dan best voor MHTML, of MHT, als je browser dat ondersteund.
Kijk dat ook na bij het opslaan, sommige gebruiken als standaardinstelling nog steeds htm(l) waarbij tekst en extra inhoud apart wordren opgeslagen.

Als je de info in "waarschuwing.zip" die wivy voor je posste wil lezen en je FF het niet opent of de afbeeldingen niet laat zien kan je EDGE gebruiken.
Bestandsextensie MHT

MHTML is dacht ik dan weer door m$ intwikkeld maar doen beide +/- hetzelfde.
Een container voor het opslaan van webpaginas waarbij alles in 1 bestand zit ipv een enkele htm pagina (tekst) met links naar een map waarin dan de extra inhoud zoals bv foto's geplaatst wordt. Als je dat verplaatst en je vergeet de map mee te verplaatsen zal je al die extra info missen.

Bij MHT(ML) zit alles in een enkel bestand dat je kan verplaatsen, naar iemand mailen met alle info nodig om het te bekijken zoals het er ook online uitzag.
(Beetje zoals pdf voor pagina opmaak of printen maar dan voor webpagina's ;-) )
 
Laatst bewerkt:
@wivy Denk momenteel *.mhtml extensie een betere optie is dan *.mht.
Niet alle browsers geven *.mht (correct) weer, sommige openen het zelfs niet (meer).

Chrome en andere chromium based browsers hebben er bv problemen mee terwijl Edge, ook chromium based, het dan weer wel goed doet.
is een ingebouwe tool van microsoft: ' stappenbeschrijving ', jammer genoeg kan er niets ingesteld worden .... het weze zo!
@Deus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan