Windows 11 PNG en JPEG

Status
Niet open voor verdere reacties.

georguy1

Steunend lid
Vip Lid
als ik in mijn Windows 11 en schermafbeelding opsla gaat het altijd naar PNG
ik wil dat het JPEG is , dus moet ik iedere keer er op klikken en daar JPEG in het rijtje kiezen
kan ik dat ergens zetten dat het altijd eerst JPEG kiest aub

ps ; aan alle Pctuts leden en bestuur het beste voor 2024
 

Bijlagen

  • PNG.png
    PNG.png
    134.4 KB · Weergaven: 37
Op jou manier blijft is het altijd een PNG en kan niet veranderd worden.
Ikzelf gebruik daarvoor de gratis versie PicPick
PicPick
Daar kan je standaard jpg instellen.
rechts boveaan -> Klein vierkantje (widget) -> Tandwiel -> Bij standaard bestandstype JPG aanvinken.
 
Open het programma paint wanneer je een printscreen gemaakt hebt en hou de toetsencombinatie Ctrl + V ingedrukt.
Je schermafbeelding zal op het veld moeten verschijnen. Ga naar 'bestand', 'opslaan als' en kies voor het type jpg.
Je kan de printscreen ook eerst bewerken als je wilt.

Kan omslachtig zijn maar het werkt
 
PNG is kwalitatief wel een beter formaat dan JPG. Als je die screenshots later nog gaat bewerken is het verstandiger dat te houden.
JPEG or JPG is nl een LOSSY formaat, als je dat gaat bewerken wordt het eerst uitgepakt, bewerkt, dan opgeslagen, opnieuw ingepakt waarbij altijd informatie verloren gaat.
Hoe hoger de compressie hoe meer er verloren gaat.

PNG is LOSSLESS compressie, dwz dat er geen, of toch veel minder, informatie verloren zal gaan.
Screenshots sla ik sowieso op in PNG. Als ik fotos bewerk vaak export naar PNG. (Echt maar basic hoor, teksten, pijltjes, belichting, croppen, samenvoegen dat is het zo wat)

Je kan PNG altijd nog omzetten naar JPEG. Gaat makkelijk met Faststone Image Viewer waarvan ik de portable versie gebruik, geen install nodig.
Of Irfanview, Xnview en nog vele andere..., mijn voorkeur is Faststone.
Faststome Image Viewer
 
@Deus: waarom geen raw formaat laten voor originele foto's (mits je wel een digitale camera hebt)?
Een RAW-bestand bevat alle ongecomprimeerde en niet-verwerkte afbeeldingsgegevens die door de sensoren van een digitale camera of scanner worden vastgelegd. Het is ook een rasterbestandstype, maar dan 'lossless' – zonder kwaliteitsverlies.
Met RAW behaal je meestal de beste resultaten als je het verder gaat bewerken met bijv photoshop , capture one, Luminar Neo, of DXO pure raw
 
Weet ik wel. Maar ik heb geen grafische achtergrond, ook niet het oog ervoor. Al die instellingen...
De JPG kwaliteit van mijn toestel is wel heel goed, als ik zelf de RAW versie ontwikkel heb ik nooit die heldere kleuren.
Heb al wel eens 2 fotos vergeleken, dan de exif info bekeken en de RAW met +/- die info ontwikkeld en dat was ok.
Maar heel levendige beelden waar je dan soms verschillende gebieden anders moet doen.....
Ik gebruik het soms nog wel hoor. Net vandaag nog van een jobke ik eens gedaan heb.
Let niet op de kleur of belichtingsfouten, heb het meer voor de scherpte gedaan.
Foto was wel redelijk donker, ook nog wat verlicht. Ben niet ontevreden maar een photobewerker kan daar best iets veel beters mee doen.
Van deze ben ik dus met RAW vertrokken om zoveel mogelijk scherpte te houden, geëporteerd als PNG:

DSC08309_CROP - Macbook
 A1534 CPU
 Reballed_CROP_LIGHTENED_CROP.png
 
Laatst bewerkt:
dag Aardbei en Pagadder , bedankt voor de tips
neem ik in overweging
dag Deus , de bedoeling dat ik het in JPEG wil is omdat ik sommige berichten of foto's opsla op een stick om die dan te tonen op onze Tv ( kan er dan enige in 1 keer tonen )
en PNG werkt niet via de stick om te tonen
vandaar
 
Ik gebruik ook PicPick. Die kan je instellen op standaard jpg afbeelding voor opslag. Je kan in de instellingen kiezen om de afbeelding automatisch op te slaan en waar je die wil opslaan en of het opnamevenster (voor eventuele kleine bewerkingen van de screenshot) moet getoond worden of niet.
 
Doet nog minder ter zake,TS (georgguy) wilt niet kiezen, alleen dat het rechtstreeks wordt opgeslagen als JPG
PS:

Hier heb je alle vervoegingen.
https://nl.wiktionary.org/wiki/opslaan/vervoeging
Wat doet er dat toe dat ik het hier ga(at) uit leggen maar zal het toch doen
het wordt automatisch in png opgeslagen als je een screenshots neemt in png
maar als je dat uitschakelt en het zelf op slaa(g)t dan kan hij zelf beslissen in wat hij het opslaat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan