Windows 10 Ongewenste registerwijziging

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,

Ik plaatste dit onderwerp al eerder en dacht dat het opgelost was. Niet dus. Het is de laatste tijd al herhaaldelijk gebeurt dat de functie "Automatisch afspelen" niet meer werkt. Ik weet gelukkig, hoe ik dat eenvoudig kan herstellen door een register wijziging. Bijgevoegd een afbeelding waarin is te zien hoe de register fout eruit ziet. Er is te zien, dat het getal/waarde "9e (hexadecimaal)" is ingevuld. Dit moet echter "1" zijn Ik vraag mij trouwens wel af hoe het kan dat deze ongewenste register wijziging telkens optreedt en hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen. Wanneer iemand dat weet, dan hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    166.5 KB · Weergaven: 76
Daar hoef je het register niet voor in te duiken, dat kun je ook in Windows instellen.

Linksonder Startknop / Instellingen / Apparaten , daarna zie je links staan "Automatisch afspelen".

Daar zijn wat instellingen mogelijk.

Autoplay.jpg
 

Methode 1 : via de app Instellingen​



how-configure-autoplay-windows-10-1.png



  1. Start de toepassing Instellingen op het Windows 10-apparaat met de Windows-I-snelkoppeling.
  2. Selecteer Apparaten> Autoplay om de configuratiepagina te openen.

De toepassing 'Instellingen' ondersteunt twee hoofdopties: de functionaliteit voor automatisch afspelen globaal in- of uitschakelen of automatisch afspelen voor afzonderlijke apparaten definiëren.

Opmerking : hoewel je standaardacties kunt instellen met de toepassing Instellingen, heb ik soms problemen ondervonden. Wanneer een bepaalde instelling niet meteen werkte, hielp het selecteren van een standaardactie uit de prompt van het Actiecentrum meestal om deze in te stellen als de standaardactie voor het apparaat of medium.

Wanneer u Autoplay uitschakelt in de toepassing Instellingen, wordt autoplay computerwijd uitgeschakeld. Windows geeft geen autoplay-aanwijzingen meer weer wanneer u de functionaliteit uitschakelt. Merk op dat het mogelijk is om dit te omzeilen door de Shift-toets ingedrukt te houden terwijl u een apparaat aansluit op de Windows 10-machine.

U kunt standaard Autoplay-instellingen configureren voor individuele apparaten. Windows 10 moet alle apparaten weergeven die in het verleden op de pc zijn aangesloten, op voorwaarde dat dit geen verwisselbare opslagapparaten zijn.

Dit zijn de standaardacties die beschikbaar zijn voor alle apparaat- en mediatypen die autoplay ondersteunen:

Geen actie ondernemen - Autoplay is uitgeschakeld.
  • Vraag het me elke keer - geef een prompt weer zodat u de gewenste actie kunt selecteren.
De volgende opties zijn mogelijk ook beschikbaar:
  • Foto's en video's importeren (app) - Importeer media met behulp van de genoemde applicatie, bijv. Foto's of Dropbox.
  • Synchroniseer digitale mediabestanden met dit apparaat (App) - Synchroniseer media met het apparaat met behulp van de opgegeven applicatie.
  • Apparaat openen om bestanden te bekijken (App) - Opent de root van het apparaat in Verkenner of een ander programma voor bestandsbeheer.
  • Snel foto's en video's overzetten (App) - Gebruikt een andere methode om media over te dragen naar het apparaat.
  • Opslaginstellingen configureren - Opent Opslag in de toepassing Instellingen.
U kunt de standaardactie op elk gewenst moment wijzigen in de toepassing Instellingen.

Methode 2 : met het configuratiescherm​


how-configure-autoplay-windows-10-2.png



Instellingen voor automatisch afspelen zijn nog steeds beschikbaar in het Configuratiescherm vanaf Windows 10 versie 1809.

  1. Tik op de Windows-toets om Start te openen.
  2. Typ Configuratiescherm en selecteer het resultaat om het Windows Configuratiescherm te starten.
  3. Ga naar Hardware en geluiden> Automatisch afspelen.
De instellingen van het Configuratiescherm zijn uitgebreider omdat u specifieke soorten media, verwisselbare schijven en zelfs software op de pagina vindt.

De beschikbare opties zijn identiek aan die van de Instellingen-toepassingen, maar het is mogelijk om acties gedetailleerder in te stellen.

Voor dvd's kunt u bijvoorbeeld acties voor dvd-films, verbeterde dvd-films, lege dvd's en dvd-audiodisks afzonderlijk selecteren. Hetzelfde geldt voor Blu-Ray en CD's en verwisselbare schijven, en er is zelfs een optie om autoplay te configureren voor software en games. Al deze opties ontbreken in de toepassing Instellingen.

U vindt ook verbonden apparaten in het Configuratiescherm en de wijzigingen die u lijkt te synchroniseren met de app Instellingen en vice versa.

Methode 3 : met een groepsbeleid​



how-configure-autoplay-windows-10-3.png



Beheerders vinden Autoplay-beleid in het Windows Groepsbeleid. Merk op dat het Groepsbeleid alleen beschikbaar is op professionele edities van Windows 10 en niet op Home-edities.

Tip : Windows 10 Home-gebruikers en beheerders kunnen Policy Plus proberen, een programma van derden dat de meeste functionaliteit van het Groepsbeleid naar Windows 10 Home-apparaten brengt.
  1. Tik op de Windows-toets om Start te openen.
  2. Typ gpedit.msc en druk op Enter. Hiermee wordt de Groepsbeleid-editor gestart.
  3. Ga naar Computerconfiguratie> Beheersjablonen> Windows-componenten> AutoPlay-beleid.
Merk op dat sommige beleidsregels ook te vinden zijn onder Gebruikersconfiguratie om ze in te stellen voor individuele gebruikers op het systeem en niet wereldwijd. Als er beleid voor gebruikersconfiguratie en computerconfiguratie bestaat, is Computerconfiguratie geselecteerd.

Windows 10 geeft daar vier vermeldingen weer:

  1. Autoplay uitschakelen - Schakel het beleid in om autoplay-functionaliteit uit te schakelen voor alle stations of alleen voor CD-Rom en verwisselbare mediastations.
  2. Voorkom dat AutoPlay gebruikerskeuzes onthoudt - Schakel het beleid in om Windows eerdere gebruikersselecties in prompts voor automatisch afspelen te laten vergeten.
  3. Autoplay niet toestaan voor niet-volume apparaten - Schakel het beleid in om AutoPlay-functionaliteit voor MTP-apparaten zoals camera's of telefoons uit te schakelen.
  4. Stel het standaardgedrag in voor AutoRun - schakel het beleid in om autorun-opdrachten uit te voeren.
 
Dank voor de uitgebreide reacties Skippy en Philip. Ik ga hiermee aan de slag en ik heb er vertrouwen in, dat het gaat lukken. Nogmaals hartelijk dank en nog een fijne zondag verder.
Groetjes,
Cor
 
je kan ook zorgen dat de command prompt niet meer uitgevoerd kan worden?
Misschien als er meerdere gebruikers op de pc zitten is dit handig die met hun tengeltjes eraf moeten blijven?
Sorry, maar het verband met de vraag van TS ontgaat mij hier volkomen !
De command prompt komt niet ter sprake en heeft niets te zien met de autoplay funktie en er is geen sprake van gebruik van de PC door iemand anders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan