Software Ongewenste bestand definitief verwijderen in PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na het ledigen van de prullenbak kunnen er dan nog restjes van de verwijderde bestanden achter blijven in de PC (besturing M.S Windows10) ??
Zo ja: Hoe kunnen deze definitief worden verwijderd?
Bedankt alvast
 
Na het ledigen van de prullenbak kunnen er dan nog restjes van de verwijderde bestanden achter blijven in de PC (besturing M.S Windows10) ??
Zo ja: Hoe kunnen deze definitief worden verwijderd?
Bedankt alvast
Die worden automatisch overschreven na verloop van tijd. Meteen na het verwijderen van de prullenbak zou je de bestanden die erin stonden inderdaad met recuvery apps kunnen terug halen, maar na een tijdje word dit automatisch overschreven en is dit dan zo goed als onmogelijk.
 
Besten,

1. Om een programma te verwijderen van mijn PC gebruik ik steeds : "REVO Uninstaller Pro".
2. Dan open ik het programma "Everything" dat ALLES alfabetische weergeef dat op Uw PC geïnstalleerd is.
3. Ik voer daar bovenaan het te verwijderen programma in en verkrijg dan een overzicht van de overblijvende installaties ervan.
4. Die overblijvenden zie ik eerst na - om zekers te zijn geen verkeerde delen of nog te blijven delen weg te doen.
5. En hetgeen overblijft verwijder ik dan.

Hopelluk helpt dit.

Flamingo
 
Sorry @flamgen maar je hebt de vraag verkeerd gelezen.
De tips die je geeft zijn nuttig maar geen antwoord op zijn vraag.

Hij vraagt niet naar het opzoeken van bestanden die overblijven na een desinstallatie.
De vraag ging over 'restanten' van reeds gewiste bestanden die nog her en der op de harde schijf achtergebleven zijn. Met bepaalde software kunnen die nog worden teruggehaald en dat baart TS blijkbaar zorgen...

Je puntje 5 "... verwijder ik dan" zorgt er wel voor dat die bestanden gewist zijn voor Windows, maar daarom zijn ze nog niet weg van de schijf. Dat is enkel nadat de sectoren op de schijf overschreven zijn, hetzij door blanks, door getallenreeksen of door (wat het meest voorkomt) andere bestanden.
 
Zonder al te schoolmeesterig te zijn wil ik wel even uitleggen.

Windows vindt je bestanden terug op basis van een tabel (vroeger FAT, nu NTFS maar dat doet er niet toe ...), waarin opgeslagen is waar de diverse delen van een bestand allemaal staan, want die staan verspreid over je ganse HD in diverse sektoren... Wil je een bestand openen dan doet Windows dat aan de hand van het lijstje en plakt alles achter elkaar tot je je bestand ziet ...

Als je nu een bestand wist (in Explorer of door een programma) gebeurt er eigenlijk niet veel op je schijf : het operating system schrapt gewoon de verwijzingen uit de lijst en daardoor zijn ze voor Windows niet meer zichtbaar.

Maar eigenlijk zijn ze niet gewist ... en speciale software kan op die manier de bestanden nog tevoorschijn halen. Ze worden pas echt 'vernietigd' door er iets anders overheen te schrijven. Er bestaat software die dit doet vb. door over de ganse sektor een reeks van 0 en 1 te schrijven en dan is de inhoud niet meer te achterhalen. Maar standaard praktijk is dat niet en het zijn natuurlijk ook allemaal schrijfbewegingen op je HD (of erger ... je SSD).
Maar in omstandigheden dat je zaken écht onvindbaar wil maken (vb. als je een HD aan iemand anders wil geven ...) kan dit als extra beveiligingsmaatregel.
 
Ik zie dat de vraag aan mij is gesteld of ik weet hoelang dit duurt voor het overschreven wordt. Dit hangt van heel veel factoren af. Hoeveel word er op u schijf herschreven? Over hoeveel GB data gaat het dat je wenst dat er overschreven wordt. dit is allemaal heel er afhankelijk voor de duur van overschrijving. Dus een kant en klaar antwoord kan ik daar niet op geven. Staat daar nog iets op? Indien niet kan je er een programma laten op lopen die je schijf overschrijft. Staat daar wel nog data op die jij wenst te behouden weet ik niet of dit met zo een programma ook lukt.
 
Ik dacht dat je met Ccleaner de lege plaats op je harddisk kan laten schoonmaken met overschrijving. Neemt veel tijd in beslag, maar dan zou toch alles moeten wegzijn, niet?
Is maar een suggestie, hé.
Vroeger was er Evidence Eraser... maar dit soort software zal nog wel te vinden zijn.
 
Inderdaad CCleaner kan de vrije ruimte wissen, maar probeer mij daar 1 voordeel voor te geven.
Natuurlijk, gewiste bestanden zijn nooit en te nimmer meer terug te halen, maar waarom zou je dit willen ?
Zoiets is alleen interessant als je de pc gaat verkopen en je wil niet dat de koper nog bestanden van jou terug kan vinden.
 
Beste Philip V,

Uw melding "Zonder al te schoolmeesterig te zijn wil ik wel even uitleggen." past hier niet.
Want iedereen die van dit PC gebeuren niet op de hoogte is, mag in zijn handen wrijven dat er mensen zijn zoals U die zich dagelijkse de moeite geven om te antwoorden op al onze vragen en moeilijkheden en dan nog eens "uitgebreide" uitleg verstrekken over een gegeven.

Daarvoor, beste Philips V, nogmaals mijn dank voor al Uw moeite.

Flamingo
 
Beste Philip, Ook ik ben je ontzettend dankbaar voor je inzet. Ik wil idd mijn pc te koop zetten en wil natuurlijk dat er absoluut niets achterblijft. Vandaar mijn vraag. Ik gebruik nu Ccleaner maar weet natuurlijk niet of dan alle restjes op de harde schijf verdwenen zijn. Er wordt op deze forum geschreven dat er idd programma's zijn om deze te verwijderen. Ken je zo eentje dat ik kan dowloaden?
MVG,
Walterdb
 
Beste Philip, Ook ik ben je ontzettend dankbaar voor je inzet. Ik wil idd mijn pc te koop zetten en wil natuurlijk dat er absoluut niets achterblijft. Vandaar mijn vraag. Ik gebruik nu Ccleaner maar weet natuurlijk niet of dan alle restjes op de harde schijf verdwenen zijn. Er wordt op deze forum geschreven dat er idd programma's zijn om deze te verwijderen. Ken je zo eentje dat ik kan dowloaden?
MVG,
Walterdb
In dat geval zou ik een shredder gebruiken en niet CCleaner
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan