Windows 11 One/drive? of niet

Mijn schoonmoeder heeft een nieuwe laptop gekocht, met Win 11 erop.
Nu is One drive ook geactiveerd.
Maar hoe kun je nu zien welke documenten in:
Onedrive/document staan
of gewoon op de C:/ documenten
Ik ben zelf een Linux gebruiker dus dit probleem heb ik zelf niet.
 
Documenten staan op géén enkele van beide plaatsen...

Ofwel : C:\gebruikers\xxxxxx\documenten (voor lokale opslag) = de library My Documents van je gebruikersaccount.
Ofwel : in je Onedrive (afhankelijk van je configuratie kan dit op diverse plaatsen zijn)

Wat waar komt te staan is afhankelijk van de software die je gebruikt om een document op te slaan.
Microsoft software heeft de kwalijke gewoonte om (als Onedrive aktief is !) documenten altijd te proberen in Onedrive op te slaan, ook is dat niet je bedoeling met dit welbepaalde document.
En niet MS software negeert meestal die Onedrive tenzij je er dan weer expliciet naar verwijst.

Resultaat : verwarring !

Oplossing : goed kijken bij het opslaan en aanpassen zonodig voor je opslaat ofwel - als je toch geen interesse mocht hebben in Onedrive of zoals ik liever Google Drive gebruikt - Onedrive volledig desactiveren op het toestel.
 
Een mogelijkheid die ik gebruik. Ik heb mijn account in MS Office gedeactiveerd.
Resultaat : bij opslaan komt Onedrive niet meer als 1ste tevoorschijn als opslagplaats.
Nadeel : In Word en Excel kan je niet meer automatisch opslaan. Zie hieronder.
Is natuurlijk leuk dat je nog iets van je tekst overhoud bij een crash, maar je kan wel nog steeds manueel opslaan door op het icoontje bovenaan te klikken. Ik heb het althans bovenaan toegevoegd. je ziet het diskette icoontje naast automatisch opslaan.

1731330809640.png


1731330546023.png



1731330546023.pngBekijk bijlage 255716
 
Denk je ook rekening met moet houden met:

Werkt ze met een online of offline account?
Wat is je (of haar) voorkeur? online of offline werken?

Bij vooral online, heb je alle paswoorden ergens genoteerd?
 
Ik heb OneDrive uitgeschakeld op zowel mijn PC als mijn andere toestellen. Als ik iets wil bewaren op OneDrive dan kopieer ik het zelf daarnaartoe.
Het probleem dat ik heb met OneDrive en soortgenoten, is dat de informatie allemaal meerdere keren ergens staat. Zowel op je PC, OneDrive en alle andere toestellen die op die OneDrive gekoppeld zijn.
Wil ik iets van OneDrive raadplegen of bewerken, dan gebruik ik daarvoor de browser.
Ik weet het, gekoppeld moet je zelf minder doen, maar ik heb nu volledig zicht en controle op wat waar staat. Mijn keuze...
 
  • Leuk
Waarderingen: Deus
Terug
Bovenaan