Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Ik heb een raar fenomeen op mijn pc.
Mijn C drive (een SSD) heeft 2 partities. De C en eentje die normaal verborgen is.
Af en toe komt die normaal verborgen schijf te voorschijn als Drive E. In schijfbeheer moet ik dan de driveletter verwijderen maar na een tijdje komt die schijf toch terug zichtbaar.
Soms gaat die vanzelf ook weer weg om daarna terug op te duiken.
Wat kan hier van de oorzaak zijn?
 
waarschijnlijk heb je dan ooit eens de HDD gekloont met de Samsung imagration tool en dan word er inderdaad ook een letter toegevoegd aan de 100Mb " gereserveerd door het systeem " maar je zou deze drive letter via schijfbeheer moeten kunnen verwijderen ..
ik vind het dus merkwaardig dat deze telkens vanzelf terug te voorschijn komt ...
ben je in het bezit van een partition manager ! ( denkelijk wel )
start deze eens op en kijk hier dan of er aan deze 100Mb een letter is toegewezen ...
indien zo dien je deze te verwijderen ...." hide partition " of "delete drive letter "
 
Inderdaad, de verborgen partitie. Er staat wel geen recovery op maar was door systeem gereserveerd bij aankoop.
Is een partitie van 100MB.

Een ongebruikte verborgen recovery partitie.
Dat is zonde !!
Gewoon samenvoegen met de andere partitie. Dan is het probleem van wel en niet zichtbaar ook meteen opgelost.
 
waarschijnlijk heb je dan ooit eens de HDD gekloont met de Samsung imagration tool en dan word er inderdaad ook een letter toegevoegd aan de 100Mb " gereserveerd door het systeem " maar je zou deze drive letter via schijfbeheer moeten kunnen verwijderen ..
ik vind het dus merkwaardig dat deze telkens vanzelf terug te voorschijn komt ...
ben je in het bezit van een partition manager ! ( denkelijk wel )
start deze eens op en kijk hier dan of er aan deze 100Mb een letter is toegewezen ...
indien zo dien je deze te verwijderen ...." hide partition " of "delete drive letter "

Neen, enkel clone gemaakt met Macrium reflect. Maar drive had voor en na het clonen geen letter.
Als de drive een letter krijgt, dan verwijder ik die via schijfbeheer als hij langer dan 10 minuten blijft. Ik heb 50% kans dat die ook vanzelf weer verdwijnt.

Om samen te voegen met de C partitie vrees ik dat de partitie toch voor iets gebruikt wordt maar zou niet weten voor wat. Het is wel een SSD schijf.
Sommige systeemschijven krijgen bij het formatteren ook zo een kleine partitie mee bij installatie van Windows. Heb daar bij vorige installaties al nare ervaringen mee gehad als ik die verwijderde. Systeem wilde niet meer opstarten en ik mocht opnieuw beginnen met de installatie. Dan maakte Windows die partitie opnieuw aan.
 
je verdraait mijn woorden ..
ik zei je niet om deze samen te voegen met de C
ik vermelde dat je letter via een partition manager zou moeten kunnen verwijderen ....
met de Aomei Partition Assistant kun je ook deze 100Mb partition verbergen ....daarom dat ik ook vermelde " hide partition "
door deze te verbergen blijft hij immers aanwezig ...en heb dit zelf juist ook eens toegepast ...dit gaf geen problemen bij het opstarten ...
maar ga je deze verborgen 100Mb terug te voorschijn halen dan word er inderdaad ook een drive letter aangegeven ....
ook dan kun je deze drive letter verwijderen met de optie " change drive letter " en je kiest dan voor " none "
om de bewerking te voltrekken dien je op " Apply " te klikken en nogmaals te bevestigen dat dit je keuze is ...
een heropstart van je systeem is noodzakelijk.
ook dit ging probleemloos ...

**
Mik zei:
Sommige systeemschijven krijgen bij het formatteren ook zo een kleine partitie mee bij installatie van Windows. Heb daar bij vorige installaties al nare ervaringen mee gehad als ik die verwijderde. Systeem wilde niet meer opstarten en ik mocht opnieuw beginnen met de installatie. Dan maakte Windows die partitie opnieuw aan.

ik heb van de week op een HDD een verse installatie gedaan van de Windows 8.1 en deze met de Windows 8 upgrade licentie geactiveerd ...
*toen ik deze de eerste keer wilde opstarten gaf deze dus een foutmelding aan ....namelijk ontbrak er de 100Mb opstart partitie !
ik zag er echter tegenaan om opnieuw te beginnen ....
bijgevolg sloot ik terug de SSD aan ( die ik uit voorzorgsmaatregel had losgekoppeld )en starte op vanaf deze SSD .
vanaf de opgestarte SSD ging ik naar "msconfig" en zag dus dat de opstartregel niet vermeld stond van mijn nieuwe vers geinstalleerde Windows 8.1 pro.
ik starte daarop dan de EasyBCD 2.2 op en voegde de opstart regel toe van de nieuwe vers geinstalleerde Windows8.1 pro
nu zag ik dus via msconfig 2 opstartregels vermeld staan ..
er stond er bij 1 tje de vermelding van " huidig besturingssysteem (standaard besturingssysteem ) hier van heb ik de timer op 3 seconden gezet ...
Ashampoo_Snap_2015.01.26_10h03m55s_002_.png

*ook zie je dat de nieuwe Windows geen 100Mb "" door het systeem gereserveerd"" heeft meegekregen ...
Ashampoo_Snap_2015.01.26_10h11m35s_003_.png

ik krijg dus bij het opstarten van de pc 3 seconden de tijd om te beslissen welke Windows er gestart dient te worden ..
elke windows staat op zijn eigen schijf ...bijgevolg kon ik ook de aangekochte 1pc/licentie gebruiken op deze nieuwe Windows aangezien ze elk afzonderlijk te gebruiken zijn ...
 
Denk dat we naast elkaar praten. Hier een afbeelding van schijfbeheer bij mij.
Schijfbeheer.jpg
Ik spreek dus ook over die kleine partitie voor de C:
Ik heb enkel één besturingssysteem. Schijf is zo verdeeld bij de eerste installatie van Windows. Partitie van 100MB was verborgen.
Af en toe kwam er een flash van een drive E: Toen ik wilde kijken wat het was, zag ik nergens die drive.
Op een zeker moment bleef die wel zichtbaar voor een tijd om dan even plotseling weer te verdwijnen. Af en toe zie ik deze opduiken en blijft langere tijd zichtbaar. Om een driveletter vast te geven aan een partitie van 100MB vind ik het niet de moeite.
Weet je misschien waarom de drive aangemaakt werd? Er moet toch ergens een reden zijn waarom Windows op sommige systeemschijven zo een drive aanmaakt en blanco laat. Maar het liefst zou ik deze drive natuurlijk volledig weg hebben.
 
ik weet dat jij het over deze 100Mb " door het systeemgereserveerde " partitie heb ...dit is dan ook je MBR ( opstartbestand )
bij mij is deze nu 350Mb groot ...maar het eerste stuk boven de " quote " heeft dan ook betrekking op dit probleem ..
het overige was een antwoord betreffende de quote zelf !
 
ik weet dat jij het over deze 100Mb " door het systeemgereserveerde " partitie heb ...dit is dan ook je MBR ( opstartbestand )
bij mij is deze nu 350Mb groot ...maar het eerste stuk boven de " quote " heeft dan ook betrekking op dit probleem ..
het overige was een antwoord betreffende de quote zelf !

Ok, maar waarom heeft de ene die partitie wél en de andere niet? Waarom komt ze regelmatig te voorschijn tijdens het werken om spontaan weer te verdwijnen? Er is ook niets te "zien" als de partitie toegankelijk is.
 
de Windows8.1 welke de 350Mb heeft meegekregen is deze die ik verkregen heb vanaf de Windows 7 vermits een upgrade !
de Windows 8.1 pro (schijf 2) betreft een volledige verse installatie verkregen door de Win8.1 dvd te gebruiken die hier aangebracht werd door Tuts zelf ..
waarom dat de ene het wel heeft en de andere niet is me ook niet volledig duidelijk ...feit is dat de Windows op schijf 2 ook opstart zonder problemen .
*dat je vermeld dat er niets te zien is op deze 100Mb is een feit ...normaal gezien is deze zelfs niet te openen !
maar omdat er nu bij u een letter werd toegewezen is deze natuurlijk via de verkenner te openen ( wat in feite al niet mag ! )
dit station van 100Mb is in feite niet te benaderen tenzij er dus een letter aan toegewezen werd ...
daarom dat ik je de Aomei aanraadde om deze letter te verwijderen ...van uit schijfbeheer laat Windows dit niet toe omdat deze in gebruik is .
 
De Meningen zijn behoorlijk verdeeld wat het nut van deze 100 MB ruimte is https://www.google.nl/#q=ssd+100+mb+partition

Ik heb ook een D schijf van 100 MB als actieve primaire partitie op mijn SSD schijfje.

Het verschil is dat ik deze wel altijd zie staan in de verkenner.

Vraag me niet hoe deze er ooit gekomen is tijdens de installatie van Windows 7, maar deze partitie is tijdens de installatie dus wel automatisch zonder een vraag aan mij te stellen aangemaakt.

partities.jpg
 
@Mik ik begrijp uw frustraties ..
de enige reden dat ik kan bedenken is dat er ooit een drive letter werd misplaatst en dat je dit dus met de Aomei dient teniet te doen !
eerder vroeg ik je al om eens een partition manager op te starten ( hier bedoelde ik dus niet je schijfbeheer bij ) om na te gaan of je in deze partition manager ook een letter vermeld zag staan bij de 100Mb .....indien zo diende jij deze letter daar dan te verwijderen ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan