Feedback Nieuwsbrief

Volgens de emailtest van internet.nl valt er aan de server ook wel iets te verbeteren zie ik (score van 50%).
Gmail heeft wel strengere eisen maar ze zitten hier zo te zien op eigen VPS, die gaan niet meer dan 50K mails versturen naar gMail en voor de rest zou het dan in de spamfolder komen. Tenzij SPF of DKIM ontbreekt, maar er is SPF.

Die testen van internet.nl bekijk ik altijd met een dikke korrel zout want die gaan veel te ver in de wensen (ze overdrijven) en trekken dan punten af voor zaken die wel beter zouden zijn maar niet noodzakelijk. Ik haal zelfs maar 72% door allerlei niet noodzakelijk gebeuren.
IPV6 = wenselijk, niet noodzakelijk
DNSSEC = totaal niet noodzakelijk. Is leuker voor veiligheid, maar niet noodzakelijk en ook niet vereist
SPF, DKIM en DMARC = SPF is aanwezig en dat is voldoende. DKIM erbij is beter maar niet vereist. DMARC niet altijd.
Mailserver verbiding = DANE wordt veelal niet eens gesupport of met veel handmatig gedoe bij panels. Starttls hebben de meeste niet.
RPKI = Success daarmee, dat ga je bij de meesten niet goed krijgen want daar moet je datacentrum voor meewerken. Ik heb dat zelfs als eens bij Hetzner aangekaart maar doen daar verder niets aan omdat het veilig genoeg is vonden ze.

Kortom, wat dat betreft is er niets aan de hand. Ik zou er DKIM bij zetten en het SPF op strict zetten, maar er is geen noodzaak voor. Er is zit daar niets bij wat de mail naar Gmail zou kunnen tegen houden.

Zal dus wel zo'n vaart niet lopen met de 'onvoldoendes' van onze provider voor de beveiliging van zijn servers.
Helemaal mee eens. Jullie hebben een eigen VPS volgens mij. En die 50 punten wat internet.nl af trekt zijn te verwaarlozen, dat zijn wel verbeterpunten maar aan de meesten kun je zelf niets doen of met een hoop handmatig gedoe en dat kan men beter niet doen als je toch al een panel gebruikt.

Terug
Bovenaan