Word nieuwe vraag naar encodering

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Sedert kort krijg ik bij het openen van een bestaand document elke keer vraag :

1711377330624.png

Iemand een idee waar in de settings van Word (Office 2019) ik dit kan vastzetten, want het antwoord is uiteraard altijd hetzelfde....
 
Probeer het volgende eens,

Klik op het tabblad "Bestand" en selecteer "Opties". Selecteer het tabblad "Geavanceerd" in het linkerdeelvenster.

Scroll naar beneden naar het gedeelte Algemeen. Schakel het selectievakje "Bestandsformaatconversie bij openen bevestigen" in en klik op "OK".

Sluit het gecodeerde bestand en open het opnieuw. Het dialoogvenster Bestand converteren verschijnt. Selecteer "Gecodeerde tekst" en klik op "OK".

Kies de knop "Andere codering" en selecteer een coderingsstandaard in de lijst, die een voorbeeld weergeeft van de tekst zoals die eruit zal zien met deze standaard. Wanneer je de standaard hebt gevonden die de tekst correct decodeert, klik je op "OK" om het bestand om te zetten naar een leesbaar document.
 
Werkt voor het document waarmee je het uitvoert en dat is wat nu al een paar dagen ook doe.
De dialoog 'Bestand converteren' komt zelfs gewoon spontaan maar ... elke keer opnieuw !

En wat ik zoek is een permanente setting in Word om aan te geven dat er altijd naar de Windows Standaard moet worden omgecodeerd.
Nogal logisch op een Windows PC vind ik ...

Wat me nog het meest verbaast ... de voorbije jaren werk ik steevast met deze Word en nu ineens begint de soft die vraag elke keer te stellen.
 
Ja, daar heeft het mee te maken - maar dan aan de 'opslaan'-kant.
Daar heb ik jammer genoeg geen impact op, want het probleem doet zich voor bij talrijke documenten die ik van derden ontvang.
 
Ja en nee, behoorlijk wat uitgeprobeerd en mijn bevindingen zijn vreemd ...

Ik gebruik(te) sedert enige tijd de nieuwe bestandsmanager 'Files' uit de Microsoft Store omdat die op het eerste zicht héél wat meer funktionaliteit heeft dan de oude Windows Explorer. Er zitten ook wel degelijk wat mooie, leuke dingen in.
Maar de beheersbaarheid laat wat te wensen over en er zijn gekke nevenverschijnselen als je daar mee werkt (vb. de preview blokkeert bestanden alsof ze openstaan en verhindert dus opslaan, etc....)

Ik opende toen ik de post hier neerzette mijn Word- (en aanverwante compatibele bestandsformaten zoals *.odt) door te dubbelklikken vanuit Files en kreeg die ambetante meldingen in Word 2019.

Om allerlei redenen ben ik teruggegaan naar gebruik van Windows File Explorer en heb ik Files terug verwijderd. Moet eerst nog wat beter getest zijn en bugs eruit gehaald.
En ... wat denk je ? Weg die melding over formaat etc ... Hoe het dubbelklikken een invloed kan hebben op de compatibiliteits-verwerking binnen één en dezelfde Word installatie ontgaat me, maar het lijkt nu al enige dagen wel zo te zijn.

Dus : tot tegenbericht ... ongrijpbaar, tijdelijk probleem...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan