Opgelost merge in microsoft word 2019

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste vrienden, voor onze vereniging heb ik een word document opgemaakt. Ik wil deze versturen naar alle emailadressen via mail merge in microsoft word 2019. (Afdruklijsten, samenvoegen...email)
Dit lukt, maar op het einde verstuurd hij deze met outlook. Is er een mogelijkheid of een trucje om dit via gmail te versturen?
Ik gebruik meestal windowsmail of gmail en kijk er niet echt naar uit om nog eens outlook te installeren.
Alvast bedankt om mee te denken... :)
 
Oplossing
Ondertussen weet ik het : het kan niet ...

MS support : "The send to/merge to option has always required a mapi mail client, which the mail app is not.
The Mail App is a basic mail client similar to Outlook Express or WLM"

vertaald :

De zend naar/merge naar optie heeft altijd nood gehad aan een MAPI mail client software, en de Mail app van Windows is dat niet !
De Mail app is een basis mailprogramma, gelijkend op het oude Outlook Express of Windows Live Mail.

====

Als TS dus een merge to mail wil doen zal hij genoodzaakt zijn een sterkere, MAPI mail cliënt te installeren. Dat kan Outlook zijn of een ander stevig pakket, maar dus géén webmail als GMail. Heb je niet enkel Word 2019 maar het Office pakket dan ligt het nogal voor...
Zeker dat je geen Outlook (ook niet een vroegere versie) geinstalleerd hebt ... ?
Volgens de handleiding van Word 2019 kiest Mailmerge immers voor de MAPI-client (Outlook of Gmail) die geinstalleerd is... Is er geen Outlook, maar wel een Gmail geconfigureerd dan zou hij voor die GMail moeten gaan.
Maar dan moet je Gmail natuurlijk wel als client én niet als webmail staan hebben...
 
Zeker dat je geen Outlook (ook niet een vroegere versie) geinstalleerd hebt ... ?
Volgens de handleiding van Word 2019 kiest Mailmerge immers voor de MAPI-client (Outlook of Gmail) die geinstalleerd is... Is er geen Outlook, maar wel een Gmail geconfigureerd dan zou hij voor die GMail moeten gaan.
Maar dan moet je Gmail natuurlijk wel als client én niet als webmail staan hebben...
<<Ik gebruik meestal windowsmail of gmail>>

Windows Mail is toch een vorige versie van Outlook...
 
Windows Mail is toch een vorige versie van Outlook...
Dat denk ik niet ... Windows Mail is een app die als client kan worden gebruikt voor een Outlook account, dat klopt.
Maar het is iets heel anders dan de applicatie uit het Office-pakket dat Outlook noemt.
Binnen de applicatie Outlook (laat het ons dan maar Outlook 2019 noemen) kan je gelijk welke account gebruiken : ik heb hier Office 2016 én op een andere PC Office 2019 draaien telkens met de resp. Outlook client. Daarin kan perfect ook een Gmail account geconfigureerd worden... (Ik heb er hier 7 accounts van diverse pluimage in zitten).

Maar dat wil TS nu nét niet !
Hij wil dat Word hem niet opdringt met Outlook te werken - blijkbaar heeft hij Word 2019 standalone en dus niet het Office pakket, want anders zou hij dat wel gebruiken vermoed ik.

Eén ding is al zeker : een webmail (ik vermoed dat dit de manier is waarop hij GMail gebruikt) kan niet ! Dat is geen programma op de PC en niet gekoppeld aan zijn eventuele Microsoft Account waarmee hij Word gebruikt.
Of het met Windows 10 Mail app wel kan, moet ik nog even bekijken.
 
Ondertussen weet ik het : het kan niet ...

MS support : "The send to/merge to option has always required a mapi mail client, which the mail app is not.
The Mail App is a basic mail client similar to Outlook Express or WLM"

vertaald :

De zend naar/merge naar optie heeft altijd nood gehad aan een MAPI mail client software, en de Mail app van Windows is dat niet !
De Mail app is een basis mailprogramma, gelijkend op het oude Outlook Express of Windows Live Mail.

====

Als TS dus een merge to mail wil doen zal hij genoodzaakt zijn een sterkere, MAPI mail cliënt te installeren. Dat kan Outlook zijn of een ander stevig pakket, maar dus géén webmail als GMail. Heb je niet enkel Word 2019 maar het Office pakket dan ligt het nogal voor de hand Outlook 2019 hiervoor te gebruiken.
Heb je nog een keuze te maken dan zijn er nog enkele andere kandidaten vb. Thunderbird ...
 
Oplossing
Dat denk ik niet ... Windows Mail is een app die als client kan worden gebruikt voor een Outlook account, dat klopt.
Maar het is iets heel anders dan de applicatie uit het Office-pakket dat Outlook noemt.
Binnen de applicatie Outlook (laat het ons dan maar Outlook 2019 noemen) kan je gelijk welke account gebruiken : ik heb hier Office 2016 én op een andere PC Office 2019 draaien telkens met de resp. Outlook client. Daarin kan perfect ook een Gmail account geconfigureerd worden... (Ik heb er hier 7 accounts van diverse pluimage in zitten).

Maar dat wil TS nu nét niet !
Hij wil dat Word hem niet opdringt met Outlook te werken - blijkbaar heeft hij Word 2019 standalone en dus niet het Office pakket, want anders zou hij dat wel gebruiken vermoed ik.

Eén ding is al zeker : een webmail (ik vermoed dat dit de manier is waarop hij GMail gebruikt) kan niet ! Dat is geen programma op de PC en niet gekoppeld aan zijn eventuele Microsoft Account waarmee hij Word gebruikt.
Of het met Windows 10 Mail app wel kan, moet ik nog even bekijken.
Dat kan evengoed met Outlook.com (Microsoft Exchange)
 
Dat kan evengoed met Outlook.com (Microsoft Exchange)

Uiteraard, het kan eigenlijk met elke mailaccount, daar hangt het niet van af.
Het hangt ervan af welke CLIENT software je geinstalleerd hebt : die moet MAPI compliant zijn.
Webmail is NOOIT MAPI compliant, dat kan enkel met lokaal geinstalleerde client software, de aard van het account dat je daarin leest doet er niet toe.
 
Ondertussen weet ik het : het kan niet ...

MS support : "The send to/merge to option has always required a mapi mail client, which the mail app is not.
The Mail App is a basic mail client similar to Outlook Express or WLM"

vertaald :

De zend naar/merge naar optie heeft altijd nood gehad aan een MAPI mail client software, en de Mail app van Windows is dat niet !
De Mail app is een basis mailprogramma, gelijkend op het oude Outlook Express of Windows Live Mail.

====

Als TS dus een merge to mail wil doen zal hij genoodzaakt zijn een sterkere, MAPI mail cliënt te installeren. Dat kan Outlook zijn of een ander stevig pakket, maar dus géén webmail als GMail. Heb je niet enkel Word 2019 maar het Office pakket dan ligt het nogal voor de hand Outlook 2019 hiervoor te gebruiken.
Heb je nog een keuze te maken dan zijn er nog enkele andere kandidaten vb. Thunderbird ...
Klopt PhilipV ik heb het volledige pakket office 2019 pro geïnstalleerd en daar zit outlook bij natuurlijk. Outlook is niet geconfigureerd, maar dat maakt ni veel uit denk ik.
Gmail is een webmail en daar wringt het schoentje...🙄
Klopt, hij geeft inderdaad ook aan bvb Thunderbird te installeren. Maar ja dan kan ik evengoed bij outlook blijven. Kortom, ik zal me er bij moeten neerleggen vermoed ik. Mochten er nog tips zijn hoor ik het wel. In elk geval bedankt voor jullie medewerking. 👍👍👍
 
Inderdaad, de samenwerking binnen Office maakt het onderscheid niet of je die Outlook nu geconfigureerd hebt of niet, detecteert die MAPI-compatible mail-cliënt en wil hem dan ook gebruiken. Logisch maar ik hoop dat je er mee weg geraakt. Misschien toch maar die Outlook configureren : is best wel handige en veelzijdige mail app.

Ik zet een slotje op dit item.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan