Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,ik heb een vraag en dat is deze:

Mijn computer geeft van de 7 schijven die ik erin heb zitten er maar 2 aan,de bovenste en de onderste,de 5 die ertussen zitten worden niet gezien,niet in schijfbeheer en ook niet in de bios.
De eerste schijf is een SSD Schijf van 250 gb waar Windows 10 op geinstalleerd staat,en de laatste schijf daar staat zo'n beetje van alles op,maar het gaat mij om de andere schijven daar staat wel informatie op die ik echt niet kwijt wil,en voor mensen die er nu mee afkomen om te zeggen het ligt aan de voeding,dat kan niet want die is spiksplinternieuw en die werkte goed in de andere computer evenals de schijven,dus vind ik het heel raar dat ze in deze computer niet werken,misschien een instelling in de bios????Ik heb met deze computer wel problemen gehad met opstarten,dat deed hij niet,hij ging niet verder als tot de bios,en daar ka\on ik niet inkomen,heb toen een CMOS reset gedaan(stroomstekker uit de computer,batterij eruit en na enkele minuten teruggezet)en toen kon ik weer in de bios,maar daar zijn die 5 schijven niet te zien.
De configuratie is asls volgt:
Asrock Z97 Extreme6 moederbord
Intel Core I5 4690 processor
16 gb Kingston Hyperx geheugen(kit van 2 modules)
Thermaltake 650 watt voeding (Paris 650w)
Grafisch kaart van de CPU (Intel Graphics 4600)

Wie heeft dit al eens meegemaakt en kan mij hiermee helpen?

Heb ook alle kabels geinspecteert,maar die lijken mij allemaal in orde.
ik hoor graag jullie advies.

grts:Wim
 
Valt te bekijken hoe die opgesteld stonden .
Hier staat het duidelijk uitgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

Zelfs met RAID metadata erop zouden die schijven nog herkent moeten worden in de BIOS.
Of ... de BIOS van de RAID controller, indien actief. <- Deze gecontrolleerd?


@ liawi
Zou het kunnen dat je die schijven nooit meer gebruikt hebt na de problemen met je vorige voeding? Dat je vanaf dat moment een nieuwe PC hebt samengesteld en de schijven verplaatst hebt.
In het extreme gaan die schijven toen beschadigd zijn als gevolg van een probleem met de voeding op dat moment. Of de voeding de rechtstreekse oorzaak is geweest is niet zeker. vb bij een spanningspiek op het net.

Sluit eens één van de niet werkende schijven aan op een sata aansluiting op je nieuwe computer waar de schijf wel herkent wordt (dus even de disk wisselen). Zal waarschijnlijk ook niet gaan, maar valt te proberen om echt uit te sluiten dat de oorzaak niet elders te zoeken is.
 
Zelfs met RAID metadata erop zouden die schijven nog herkent moeten worden in de BIOS.
Of ... de BIOS van de RAID controller, indien actief. <- Deze gecontrolleerd?


@ liawi
Zou het kunnen dat je die schijven nooit meer gebruikt hebt na de problemen met je vorige voeding? Dat je vanaf dat moment een nieuwe PC hebt samengesteld en de schijven verplaatst hebt.
In het extreme gaan die schijven toen beschadigd zijn als gevolg van een probleem met de voeding op dat moment. Of de voeding de rechtstreekse oorzaak is geweest is niet zeker. vb bij een spanningspiek op het net.

Sluit eens één van de niet werkende schijven aan op een sata aansluiting op je nieuwe computer waar de schijf wel herkent wordt (dus even de disk wisselen). Zal waarschijnlijk ook niet gaan, maar valt te proberen om echt uit te sluiten dat de oorzaak niet elders te zoeken is.



Hallo Ranger en DDragon80,de schijven stonden niet in RAID,de schijven heb ik naderhand wel in de andere computer gezet.Ik heb één van de niet werkende schijven in de nieuwe computer gezet,maar ook daar geen reactie.
 
@Liawi jij heb al het mogelijke al gedaan ...
ik denk dat het tijd word om onder ogen te zien dat deze schijven niet meer te gebruiken zijn !
wellicht hebben deze zoals eerder al vermeld werd een stroomstoot gekregen en is er binnen in, in het elektrisch gedeelte iets stuk gegaan ..
je kan dit laten controleren maar overweeg wel dat hier kosten voor worden aangerekend...
ook kun je de info op deze schijven door een gespeciliaseerde firma terug halen maar ook hier zijn kosten aan verbonden !
 
Hallo Ranger en DDragon80,de schijven stonden niet in RAID,de schijven heb ik naderhand wel in de andere computer gezet.Ik heb één van de niet werkende schijven in de nieuwe computer gezet,maar ook daar geen reactie.

Ook geen reactie . Ze worden toch gevoed ? Voel of hoor je ze draaien. Als ze aangeloten zijn aan een voedingskabeltje en je voelt of hoort ze niet draaien, dan is er wel degelijks iets niet pluis met de voedingsconnectors van de harde schijven . Die kunnen vervangen worden maar gaat je veel meer kosten dan een nieuwe .
 
Ook geen reactie . Ze worden toch gevoed ? Voel of hoor je ze draaien. Als ze aangeloten zijn aan een voedingskabeltje en je voelt of hoort ze niet draaien, dan is er wel degelijks iets niet pluis met de voedingsconnectors van de harde schijven . Die kunnen vervangen worden maar gaat je veel meer kosten dan een nieuwe .

Hallo Ranger,ik heb de schijven eens gevoeld,maar ik voel ze niet draaien en ik hoor ze ook niet.
 
Beste mensen,allemaal hartelijk dank voor jullie hulp,het heeft niet mogen baten,maar ik leg me er maar bij neer dat de schijven alle 5 stuk zijn.
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan