Netwerk Hoe juiste verbinding maken met SMB server

Vraag : Hoe stel ik de juiste poort in met onderstaande informatie:

Dune HD-mediaapparaat bevat een ingebouwde SMB-bestandsserver die toegang biedt tot aangesloten opslagapparaten en intern geheugen vanaf het lokale netwerk.
Vanwege de gecertificeerde Android TV-oplossing (en Google-beveiligingsvereisten) gebruikt de SMB-server een zogenaamde "niet-geprivilegieerde" poort en ondersteunt alleen SMB 2.x/3.x-protocollen (het zeer oude SMB 1.x-protocol wordt niet ondersteund).
Het gebruikte poortnummer is 10445 (in plaats van het standaardpoortnummer 445).
Om verbinding te maken met deze SMB-server, moet u dus rechtstreeks verbinding maken via het IP-adres en het poortnummer handmatig opgeven. Op een Windows-pc moet u poortdoorsturing instellen.

natsourceip2.png

Moet ik deze specifieke poort instellen onder Nat poort redirection of open ports?
maw: in welk vak vul ik de juiste informatie in?

of kan ik het af met alleen het commando :
netsh interface portproxy add v4tov4 listenaddress=0.0.0.0 listenport=445 connectaddress=192.168.1.243 connectport=10445

extra informatie :

Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag wat je juist wilt is me niet helemaal duidelijk.
Maar adv de opgegeven informatie, kan ik afleiden dat je SMB toegang wilt aanbieden via het internet.
Om daar al een zeer duidelijk en kort antwoord op te geven: DOE DIT NIET! NOOIT! NEVER!

SMB via je interne netwerk, bereikbaar via interne toestellen in uiteraard geen probleem. Heb je hier een vraag over?

Concreet; wat wil je uiteindelijk bekomen?

Die online manual is vrij generic. Kan je niet zoveel mee.

Komt erop neer dat je op je Dune media player volgende configureert:

- Maak een gebruiker aan met een wachtwoord
- Schakel SMB aan in de Samba server
- Maak 1 of meerdere shares aan via SMB en geef de betreffende gebruiker de nodig rechten (read/write)
- Ga in Windows naar de betreffende share en geef de gebruiker met wachtwoord in tijdens de authenticatie (wordt gevraagd tijdens het verbinden)

share voorbeeld
\\192.168.0.50\MyShare

Waarbij 192.168.0.50 het adres is van de Dune Media Player

Poort waarop de SMB server luistert moet 445 zijn en niet 10445. Voor gebruik in een intern netwerk is er geen reden om die te veranderen.

Mogelijks kunnen de rechten op de SMB share ook gezet worden op 'Guest allowed', maar daar geef ik geen garantie mee dat alles naar behoren werkt. Indien zo, zou je niet moeten authenticeren met een vaste gebruiker die gekend is op de Samba server.

maw hoe maak je die configuratie aan ? Onder windows 10 nooit zoiets hoeven te doen

- Maak een gebruiker aan met een wachtwoord
- Schakel SMB aan in de Samba server
- Maak 1 of meerdere shares aan via SMB en geef de betreffende gebruiker de nodig rechten (read/write)
- Ga in Windows naar de betreffende share en geef de gebruiker met wachtwoord in tijdens de authenticatie (wordt gevraagd tijdens het verbinden)

waar precies heb je een probleem mee?
  • Een gebruiker aanmaken met een wachtwoord dat zal je wel bekend zijn.
  • In de samba server SMB inschakelen zal ook wel lukken (Ik ken die Dune zelf niet, maar meestal zit dat niet al te goed verborgen), het protocol is echter niet standaard ingeschakeld en moet dus aangezet worden.
  • Afhankelijk van de toestellen die je wil laten verbinden kies je daarbij voor SMB 1.0 (oud en af te raden maar soms niet aan te ontkomen), 2.0 of 3.0 ... Zet liefst 3.0 aan (als het wordt aangeboden) maar als je vb. met een oud toestel dat zelf geen SMB 3.0 ondersteunt, wil verbinden met die shares kan het zijn dat het niet lukt, dan moet je lager kiezen.
  • Maak dan de shares aan en zorg dat de gebruiker die je eerst had aangemaakt er de nodige rechten op krijgt ...
  • Maak dan in Windows de nodige mappings aan naar elk van die shares, je zal moeten aanloggen en dan zie je de inhoud...

probleem zit hem in zodra ik op samba server druk in het menu van de duneplayer een melding krijg, geen toegang tot netwerk

maakt totaal niks uit of ik nu smb 1 ,2,3 heb ingeschakeld, melding blijft

ik moet dus iets extra's doen om het werkend te krijgen

tja, je bent nog niet zover hé ... dat SMB verhaal komt pas op de proppen als de samba server geconfigureerd wordt of is...
Als je er al niet ingeraakt is het nog onmogelijk ook maar iets te configureren...

Anderzijds zeg je "of ik nu smb 1,2 of 3 heb ingeschakeld ..." Hoezo, waar dan ? als je niet in de configuratie kan komen op die samba server van die Dune, waar heb je dat dan ingeschakeld ?

Er is echt teveel onduidelijkheid om je echt te kunnen helpen ...
De screenshot die nu in #1 te zien is komt volgens mij van je router, maar als je niet naar het externe maar enkel op het lokale netwerk verbindingen wil leggen komt die port forwarding niet in beeld, dat zijn immers port redirections/NAT in je router en lokaal verkeer blijft achter de router ...

Terug
Bovenaan