Het gebruik van een register cleaner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Een hot item of dit nu wel of niet gebruikt moet worden.
De één zweert er bij en de ander raadt dit af.

Ik ga proberen in hele simpele bewoording uit te leggen wat dit allemaal inhoudt.

In het register staan veel sleutels die tot dienst hebben dat de besturing en geïnstalleerde software goed werken.
Verwijder je eens een keer een programma, kan het gebeuren dat de registersleutels van zo'n programma niet of niet allemaal verwijderd worden.

Kan dit kwaad: Nee
Maakt dit een pc trager: Nee

Ik ga een voorbeeld geven zodat hopelijk duidelijk is wat er precies aan de hand is.

Stel je hebt een postbode en je hebt een straat van 500 meter.
Elke dag loopt deze postbode 500 meter in deze straat en levert de post af bij de juiste huisnummers.
Nu worden er op een geven moment een aantal huizen afgebroken in deze straat.
Dit betekend dan niet dat hij bijvoorbeeld nog maar 450 meter hoeft te lopen. De straat blijft nog steeds 500 meter.
Het enige verschil is dat hij bij een aantal huizen nooit meer post hoeft af te leveren en loopt langs de plaatsen waar de huizen stonden..

Zie deze lege huizen als de loze registersleutels die nooit meer gelezen zullen worden door de besturing.
De afgebroken huizen leveren geen loopafstand of snelheidswinst op. ( in dit voorbeeld de tijd vergeten van het afleveren van de post )
Vergelijk dit met de besturing die ook niet sneller zal worden door de sleutels die nooit meer gelezen zullen worden.

Wat er aan de hand is, is dat register cleaners goede sleutels weg kunnen halen.
De softwaremaker beslist dus middels zijn software wat goed of slecht is, maar kan zeker in het geval van besturingsupdates en nieuwe software nooit op tijd reageren met hun software update. Ten alle tijden loopt hij achter de feiten aan.
Dit kan in het ongunstigste geval betekenen dat er vanmorgen een Windows update is en vanmiddag een cleaner gebruikt wordt en vanavond de pc nooit meer op wil starten.
Zo kan het ook gebeuren dat een software update bepaalde oude registersleutels laat staan die nodig zijn voor het vernieuwde programma en de registercleaner denkt dat deze sleutels oud zijn en verwijderd mogen worden. Dat ze oud zijn klopt wel maar dat ze verwijderd mogen worden is dan een grove fout. Gevolg kan dan zijn dat de software niet wil starten of telkens vast loopt.
De maker van de regcleaner zal dus z'n software moeten aanpassen en een update uitbrengen. Als je bedenkt dat er duizenden programma's en spellen bestaan en er dagelijks update's uitkomen voor deze software zie je nu waar het probleem schuilt.

En dan komen we op een punt om te zeggen: Gebruik deze cleaner a.u.b. NOOIT Het heeft geen enkel nut. Het risico van verkeerde registersleutels weghalen is veel te groot.

Mijn voorbeeld is niet voor 100% juist, maar redelijk vergelijkbaar met de werkelijkheid. Beter kan ik het niet uitleggen.
 
Laatst bewerkt:
het komt er op neer dat enkel de sleutels geladen worden die ook daadwerkelijk nodig zijn … dat deze achter blijvers aanwezig zijn maakt het systeem niets uit en zal ook het systeem niet gaan vertragen , dit is eerder een gedachtespinsel van diegene die denken dat dit wel zo is .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mik
Dit is voor zeker duidelijk genoeg. Wij kunnen het hier maar aanraden. Maar je weet dat je dit hier kunt vertrouwen.
 
Je moet niets van pc afweten om dit te begrijpen denk ik. Goed gedaan Skippy, hoe kom je erbij om dit zo mooi te verwoorden. Ik wou dat ik ook die gave had. Dit is namelijk een echte meerwaarde in je leven vind ik.
 
Tsja, veel mensen schijnen zich erg druk te maken om een schoon systeem en dan kunnen de software bouwers ze van alles wijs maken.
Mensen hebben meestal geen idee en gebruiken de cleaner in grote getale alsof hun leven ervan afhangt.

Heb al menig pc in tijden toen ik nog reparaties uitvoerde bij mij thuis gehad van opgeschoonde pc's die het niet meer deden.
Dan schroef je de kast eens open en zie je een vieze stoffige stinkende bende aan hardware en een wonder dat dat ding het een week er voor nog deed.

Ik heb nog een fotootje van één van mijn laatste reparaties met een vastgelopen systeem. Was al een oudje.
Ik weet het nog als de dag van gisteren, deze was van een fanatieke regcleaner gebruiker. Hij had een erg krappe harddisk en had gelezen dat cleaners de boel schoon kon houden en ruimte op de harddisk besparen.
Dagelijks liep er wel weer een progje dat weer iets kon besparen, hij had geen tijd meer voor de echte dingen die schoongemaakt moesten worden.

Ik heb de pc uiteindelijk kunnen repareren met een tweedehands processor via Marktplaats

vieze pc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Reg cleaner zou hier moeten REGelmatig Cleaner zijn.
Volgens mij produceerde dit onding ook veel lawaai.
 
Hier een paar foto's van een harde schijf die enkele jaren blijven "doordraaien" is nadat die was vastgelopen. Dat "stof" is het resultaat van de leeskop van die schijf, die zich een baan gegroefd heeft in de diskspindle. Je ziet de groeven letterlijk nog staan. Dat is dus letterlijk "stof" (of koolstof) van de schijf zelf.
ps; de gebruiker vroeg toen of hij nog data kon recupereren... hmmmz...
 

Bijlagen

  • IMG_20170406_161037.jpg
    IMG_20170406_161037.jpg
    917.6 KB · Weergaven: 426
  • IMG_20170406_161044.jpg
    IMG_20170406_161044.jpg
    1 MB · Weergaven: 384
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Hier een paar foto's van een harde schijf die enkele jaren blijven "doordraaien" is nadat die was vastgelopen. Dat "stof" is het resultaat van de leeskop van die schijf, die zich een baan gegroefd heeft in de diskspindle. Je ziet de groeven letterlijk nog staan. Dat is dus letterlijk "stof" (of koolstof) van de schijf zelf.
ps; de gebruiker vroeg toen of hij nog data kon recupereren... hmmmz...
Je antwoord was ongetwijfeld, natuurlijk had dit gekund. Maar nu is het daar een beetje veel te laat voor.
 
Toch heb ik al duizenden keren de registerschoonmaker van CCleaner gebruikt zonder ooit een probleem te ervaren.

Toen ik ooit een andere registerschoonmaker probeerde, ging het meteen mis.

Ik denk dat die van de CCleaner onschuldig is. Maar wellicht overbodig, zoals zoveel dingen in het leven.
 
Toch heb ik al duizenden keren de registerschoonmaker van CCleaner gebruikt zonder ooit een probleem te ervaren.
Ik denk dat die van de CCleaner onschuldig is. Maar wellicht overbodig, zoals zoveel dingen in het leven.

Mazzelaar
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan