Windows 11 Het einde van Wordpad

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Wie binnenkort Windows 11 installeert, krijgt er voortaan niet langer WordPad bij. De kleine tekstverwerker verdwijnt in de nieuwste testversie van het besturingssysteem. Dat WordPad verdwijnt is al bekend sinds afgelopen zomer. De tekstverwerker wordt al sinds 1995 meegeleverd met Windows en hangt een beetje tussen een basisprogramma als Notepad en een volwaardige tekstverwerker zoals Word.

Maar nu wordt dat definitief. In de nieuwste versie van Windows 11 in het Canary Build Channel van Microsoft, waar versies als bèta worden vrijgegeven, is WordPad niet meer te vinden in build 26020. Binnenkort zal dat ook zo zijn in de officiële versie van Windows 11.

Ook de People app (contactpersonen) en de Step Recorder (om bepaalde handelingen op een pc in beeld te brengen) verdwijnen, maar die zijn pas recent geïntroduceerd en waren een pak minder populair.

WordPad was gratis, had geen internetverbinding nodig en was soms een nuttig alternatief om eenvoudige Word-bestanden te openen voor wie geen Office-software had. Maar vandaag zijn er veel meer gratis opties, zoals de gratis versie Office Online, of Google Docs, die over meer functies beschikken dan WordPad.

Bron : Data News
 
WordPad was vooral handig om een rtf bestand snel te lezen.
Opende het bestand in een wip, zonder een half uur te moeten wachten voor Word geopend was.
En ja, ik weet dat een half uur zwaar overdreven is, maar als je overdrijft moet je dat ineens goed doen... ;)
 
@willl Dat klopt helemaal.
Maar Notepad++, dat ik ook gebruik als standaard teksteditor is toch niet hetzelfde als WordPad.
Ik vermoed dat je WordPad verwart met NotePad.
WordPad kan opgemaakte tekst in rtf formaat tonen en bewerken, NotePad enkel platte tekst.
 
Geweldige tool die Notepad++. Vooral omdat die je open tabs en inhoud automatisch bewaard zonder zelf iets op te slagen op disk. Nu, dat is ook wel een nadeel, na enkele jaren heb je er een aantal dozijn. "Waar had ik dat weer geplaatst..." :p
 
Zou het echt verdwijnen of van lay-out veranderen?
Die van mij lijkt veranderd en onthoudt een aantal geopende documenten. Die moet je stuk voor stuk sluiten. Via instellingen kun je dat aanpassen. Het is me (nog) niet gelukt om te achterhalen wat de naam is van dat ding. Ik ga er achteraan als ik weer achter die laptop zit.
 
@PhilipV
Je zult gelijk hebben. Toch vind ik het raar, Ik open het met kladblok:
kladblok1.JPG


Zie dus gele pijl.
Na het geopend te hebben verschijnt dit:

kladblok2.JPG


Ik kan nergens wat vinden wat het is, op een rechtstreekse manier. Via taakbeheer kom ik er dan achter dat het kladblok is.
Ik gebruik win23H2 Build 22631.3007
 
@PhilipV
Je zult gelijk hebben. Toch vind ik het raar, Ik open het met kladblok. ...
Ik kan nergens wat vinden wat het is, op een rechtstreekse manier. Via taakbeheer kom ik er dan achter dat het kladblok is.
Ik gebruik win23H2 Build 22631.3007
Daar moet je toch niet 'achterkomen' en heb je toch taakbeheer niet voor nodig ... je hebt zelf de keuze gemaakt om te openen met kladblok ... en zoals gezegd : die nieuwe versie onthoudt en heropent bij elke start elke tab die je niet expliciet sloot. Eerder vervelend dan een vooruitgang als je het mij vraagt ...
 
Ja, vervelend is het wel om alles expliciet te moeten sluiten. Ik had gehoopt dat als je als je op instellingen (helemaal rechts) klikt dat je daar iets kon instellen bij "wanneer kladblok wordt gestart" maar dat valt vies tegen. Wat je wel kunt doen is feedback geven,
 
Ja, vervelend is het wel om alles expliciet te moeten sluiten. Ik had gehoopt dat als je als je op instellingen (helemaal rechts) klikt dat je daar iets kon instellen bij "wanneer kladblok wordt gestart" maar dat valt vies tegen.
Natuurlijk kun je in Kladblok instellen dat je een nieuwe sessie wilt beginnen met een leeg document, zodat je niet de eerder gemaakte txt bestanden in de tabbladen ziet.
Je keek al op de goede plek:
Klik in Kladblok op het tandwiel (= Instellingen)
Klik dan op het naar beneden gerichte pijltje achter 'Wanneer Kladblok wordt gestart'.
Dan zie je het volgende:

2024-01-25 23_27_22-link naar KB5027397.txt - Kladblok.png


Momenteel zal ook bij jou geselecteerd zijn: 'Inhoud van de vorige sessie openen', want dat is de standaard instelling in versie 23H2 van Windows 11 geworden.
Jij gaat dan natuurlijk kiezen voor 'Een nieuw venster openen'.
Zo simpel is het.
=================================
@Patrick.S Op 1 september 2023 heeft Microsoft bekend gemaakt dat WordPad in de toekomst zal gaan verdwijnen. Er is nog geen datum bekend waarop WordPad (door een update?) verwijderd zal worden voor alle gebruikers. Dat is gewoon nog even afwachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan