Tools Het einde van GRATIS virtualisatie software van VMWare?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wivy

Steunend lid
Vip Lid
Sedert de overname van ' VMWare ' door ' Broadcom ' worden de gebruikers van deze software in de ' koude ' gezet ... (over de werknemers wordt niet gepraat)
De aankoop van een licentie voor VMWare workstation werd hervormd tot een huur van de applicatie. Nu begint ' Broadcom ' aan een opkuis: het schrappen van gratis aangeboden software; VMware ESXi, het eerste slachtoffer wat volgt? VMWare Player???


jammer ...

wat zijn de alternatieven: ProxMox, XCP-NG, ...
als gebruiker van VMWare workstation vind ik Virtual Box langzaam, Hyper-V zal nog es bekeken worden ...

overnames brengen altijd slecht nieuws voor de gebruiker ... dit is geen voorspelling, maar een feit!
 
Laatst bewerkt:
Jup, ook al gezien. Per direct geen gratis versies meer.
Partnerprogramma is ook al stopgezet.
Denk het er voor de werknemers ook niet goed uitziet.

Heb paar maanden geleden eens een VMWare virtual linux gebruikt om een firmware te kunnen modden. Zo lanzaam....
Geopend in VirtualBox en werkte veel vlotter, denk zelfs op praktisch normale snelheid en makkelijker in gebruik vond ik.

Was ondertussen eigenlijk ook al aan het denken om te gaan virtualizeren maar zou sowieso nooit VMWare maar Linux gebruiken.
Denk het voor leken beter is eerst een standaard linux te gebruiken waarin je met Qemu-KVM praktisch Bare Metal performance hebt.
Veel vlotter dan een type 2 hypervisor zoals VMWare en VirtualBox.
Sommigen beweren max 5% langzamer, met 3D ondersteuning voor gamen. Ondertussen met virt-manager geen 2de GPU meer nodig hebt (denk ik toch).
En dat allemaal gratis...

Ga er toch eens over denken om al Linux te gaan gebruiken en daarin Windows virtualiseren. Verplicht me dan al wat Linux aan te leren.
Mocht m$ later nog lastiger doen ivm privacy, software enkel verhuren... Voor windows zal dat wrs enkel voor bedrijven zijn maar je weet nooit...
 
Ik denk dat het idee van VMware hier niet helemaal correct is. VMware heeft een uiterst geoptimaliseerde kernel gebaseerd op Linux. Wat performantie alleen maar ten goede komt. De reden dat die voor geen meter vooruit zou gaan, gaat eerder aan de gebruikte hardware gelegen hebben. Daar is VMware mogelijks iets kieskeuriger.
Heb professioneel ervaring met zowel Hyper-V als VMware. Moet toegeven dat VMware nog steeds marktleider is met een goede reden. Dat product is gewoon stabiel, performant en goed. Ik praat hier wel over VMware ESX Server, waarover het eigenlijk gaat hier.
 
Was VMWare Player in windows, het verschil in snelheid was toch opmerkelijk hoor.
Heb wel oudere hardware, Intel Core i7 920@3800MHz (socket 1366 LGA) 24GB ram.

@DDragon80 ook ervaring met (desktop) linux gebruiken voor virtualisatie ?
 
heb ook ervaring met ESXi op een bare bone pc. was een oud syteem trouwens en toen ... de hardware sneuvelde geen ESXi meer.
ProxMox verliep ook vlot, dito reden van stop zetting als bij ESXi ...
 
Was VMWare Player in windows, het verschil in snelheid was toch opmerkelijk hoor.
Heb wel oudere hardware, Intel Core i7 920@3800MHz (socket 1366 LGA) 24GB ram.

@DDragon80 ook ervaring met (desktop) linux gebruiken voor virtualisatie ?

VMware Workstation (player) is niet te vergelijken met een VMware ESXi. Deze laatste is zoals ik hem beschreven heb. Dat is een standalone product op zich. Moet je bare metal installeren. Dit ding vreet alles, en als de beste. Het is dat product waarvoor de licentie niet meer gratis is voor privaat eigen gebruik.

1708017918437.jpeg
 
dit vind ik dus niet leuk aan Oracle VirtualBox:

1. Problemen ontstaan na nieuwe installatie van Windows 11 op de host.
2. Oracle VirtualBox VM's zijn extreem langzaam op Windows 11.
3. Het is niet mogelijk om sommige programma’s te installeren op VM schijven.
4. Sommige programma’s openen niet op VM Machines.
5. In Oracle VM box zie je een groene schildpad, wat aangeeft dat er een probleem is

dit zou een oplossing kunnen zijn:

1708255585922.png

zal het is uit testen (bij gelegenheid), wordt vervolgd ... ?
 
Waarom niet Hyper-V gebruiken?
Is toch een type-1 (bare metal) hyper visor en wrs sneller?
Zou me niets verbazen m$ api's gebruikt die andere hypervsisor/virtualizer systemen niet hebben.

Ben het ook allemaal nog maar aan t bezien, nu even een Linux testysteem (openSUSE Tumbleweed) voor virualiseren opgezet.
Geen enkele Linux ervaring, wil eigenlijk al sprinten voor ik nog maar kan kruipen...
Al wat probleempjes gehad met installeren Qemu-KVM en libvirt maar dat is ondertussen blijkbaar gelukt.
Volgende stap eens een VM installeren, ben benieuwd...

Als Linux wat lastig is mss Windows 11 erop en Hyper-V eens testen.
VirtualBox is voor mij wel genoeg qua mogelijkheden maar als 't beter en sneller kan ;-).
 
Laatst bewerkt:
Hyper-V heeft altijd een Windows nodig als OS. Normaal gezien Windows server, bij voorkeur 2019 of 2022.
Maar werkt dus ook op client OS zoals Windows 10 of 11. Maar omdat een client een manusje van alles is, is een dedicated server altijd beter voor maximale performantie.

VMware ESXi daarentegen werkt puur bare-metal. Welliswaar met een stripped Linux OS als geintegreerde onderlaag.
 
Snap ik wel, denk en geef gewoon mijn mening mee. Vind je van dit soort conversaties altijd wel iets kan opsteken.

Maar Hyper-V is een Type-1 en dus bare metal?
Dat het onder een "full"of "minimal" OS draait maakt voor de Hypervisor toch niks uit, is en blijft bare metal?
Een dedicated zoals ESXI en Proxmox zullen dan idd wrs iets sneller draaien zonder de extra ballast.

Maar voor thuisgebruik om wat dingen te testen of naast elkaar te draaien...
Bare metal zoals Hyper-V of Qemu-KVM zullen wrs toch sneller zijn dan Virtualbox dat "bovenop" windows draait?

Wat wel belangrijk kan zijn is dat Hyper-V ontwikkeling blijkbaar op een laag pitje staat. (eens ergens gelezen of het waar is...) Maar zolang het doet je wil...
Terwijl Linux, Qemu-KVM, Libvirt nog steeds volop verder ontwikkeld en ondersteund worden en een beter keus tov Hyper-V zouden zijn?

Snap wel naar Linux overstappen niet voor iedereen weggelegd is maar als je als thuisgebruiker VMW Player of ESXI gewend was en dan naar VirtualBox moet....
Denk dat idd een heel groot verschil is en dan genoemde oplossingen beter presteren dan V-Box maar V-Box mss wel makkelijker is?
 
ben al op zoek naar alternatieven, bij gebrek aan een maagdelijke pc ...
binnenkort komt wel mijn Win 10 vrij: een HP Elitedesk 800 G3 DM, een mini pc.
Als VMware ESXi en/of VMware workstation niet beschikbaar zijn, wil ik toch mijn bezigheid verder zetten mat andere sytemen, ben ook geen held met Linux. ProxMox is begrijpelijk ... XCP-NG .... nog een raadsel.
 
Feit is dat Microsoft volop naar Cloud based services (Azure) gaat in de toekomst. Men spreekt daar niet zozeer over Windows of Linux meer, daar beiden van toepassing zijn achter de schermen. Daarom dat de algehele toekomst van 'on-prem' producten meer en meer onduidelijk wordt (bij Microsoft). Veel server toepassingen hebben al meer features in het cloud product dan het onprem product, ongeacht het over dezelfde release gaat. Hun manier om bedrijven richting hun cloud omgeving te drukken. Welke zen voor en nadelen heeft... zelfde als met een onprem omgeving.

Voor thuisgebruik is Hyper-V waarschijnlijk nog niet zo'n slechte keuze, daar deze mee onderdeel is van je client (Windows). Toch als je over een Pro versie beschikt.
Maar Linux bied uiteraard ook gratis alternatieven die het zeker niet slecht doen (al dan niet beter!). Alleen leer je dan best Linux gebruiken, cmd line!

Het is deels ook afhankelijk waarvoor je de virtualisatie omgeving wilt gebruiken. Om continu een VM te draaien als 'server'? Of om af en toe een VM up te spinnen om iets te proberen of te leren.
 
Het is deels ook afhankelijk waarvoor je de virtualisatie omgeving wilt gebruiken. Om continu een VM te draaien als 'server'? Of om af en toe een VM up te spinnen om iets te proberen of te leren.
ben nu wel een beetje teleurgesteld in jou DDragon80, je hebt geen idéé wat ik allemaal uitspook blijkbaar ... zoals MacOS in VMWare, upgrades van Win 10 naar 11 in niet-conforme machines, data recuperatie ... . uitleg over laad protocollen USB C-connectors en nog véél andere leuke dingen. gelukkig ben ik maar een ' vakidioot ' bijna op rust.
deze privelege heb jij nog niet, komt wel ... .
ik kan het je ook niet kwalijk nemen, je bent een bezige bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan