E-mail Gewijzigde beveiliging door Microsoft

Speurneus

Steunend lid
Vip Lid
Goedemorgen. Ik help (vaak ouderen) met hun computerprobleem en krijg het doorgaans ook wel opgelost, maar deze keer niet.
Het gaat om een bekende (82 jaar), die Windows 10 gebruikt en voor zijn e-mail Thunderbird. Sinds een week of twee kwam er geen mail meer op dat (hotmail.com) account binnen en kon hij ook niets meer verzenden. Na wat zoeken op internet bleek dat Microsoft de verificatie heeft gewijzigd, waardoor het dan niet meer werkt. De oplossing zou zijn om bij de serverinstellingen de Authenticatiemethode in te stellen op "OAuth2" in plaats van "normaal wachtwoord". Dat zou zowel bij de inkomende als uitgaande mail moeten gebeuren. Bij de inkomende mail lukte dat meteen, waarna de "gemiste" mailberichten meteen alsnog binnenkwamen. Dat zou dan ook zo ingesteld moeten worden bij de uitgaande mail (smtp), maar daar kon dat niet omdat die "OAuth2" daar niet in het uitrollijstje stonden, wel 4 anderen. Die anderen heb ik uiteraard wel geprobeerd, maar met geen van die instellingen lukte het om nog mail te versturen. Heeft iemand enig idee hoe ik die optie daar wel krijg bij smtp ?
 
is er niet zoiets bij SMTP als 'gebruik zelfde als inkomende mail' ?
Helaas niet Philip, zie de bijlage.
port: 587
Connection Security: STARTTLS
Authentication: OAuth2
Dat dat er moet komen is wel duidelijk, maar die optie ontbreekt in het uitrollijstje zoals ik al schreef.
 

Bijlagen

  • SMTP Thunderbird.jpg
    SMTP Thunderbird.jpg
    75.3 KB · Weergaven: 36
ik heb net even getest - bij het connecteren van zo'n account staat het meteen goed, je hoeft niet via "edit" te gaan.
Sedert de wijziging identificeert de MS-server zich zodanig dat hij meteen die nieuwe methode standaard neemt.

Als het dus niet goed zit bij jou zal de account al langer gedefinieerd zijn dan de wijziging : als het IMAP is (wat ik veronderstel) de account even verwijderen uit je TB en dan opnieuw definiëren en het komt goed...
 
Terug
Bovenaan