Excel Een zoekfunctie in 7 excel files gelijktijdig, elk hebben maar 1 tabblad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Werkgerelateerd zit ik met een idee.
De aanwezigheidslijst, de lijst waar iedere werknemer op staat in een firma die 7 op 7 draait bevat de namen en tijdstippen van dienstaanvang en diensteinde.
Nu zou ik graag weten hoeveel dagen van elke week de mensen werken. bvb persoon a werkt op maandag, dag 1, 2, 3, 6 en 7 dus deze werkt 5 dagen deze week.
Hoe zoek ik dit uit voor elke werknemer die op de excel files van komende week staan?
 
Bij mijn weten is dat niet mogelijk tenzij :
  • door het samenvoegen van de tabs (copy) in één boek ;
  • met gebruik van VBA die één voor één die bestanden doorloopt.
 
Ik vrees er ook voor. Exporteren heb ik ook aan gedacht maar nu schiet me iets te binnen. Ik ga de namen gewoon alle samen zetten in 1 kolom. Dan sorteren. Heb ik 4 maal dezelfde naam, 4 maal gewerkt die week en zo voort.
 
Laatst bewerkt:
Sinds mijn verlof hier niet meer mee bezig geweest, maar nu effe aan het zoeken.
sorry aardbei, maar ablebits kan ik niet installeren zonder admin rights op deze pc.
Die advanced filter, zit dat in excel of is dat ergens te downloaden PhilipeV?
In Google kom ik hier uit:

Veel info en tips, handleidingen etc

Maar voor mijn toepassingen, ik moet van elke dag een aparte excel binnenhalen.
Deze samenvoegen moet ik ook manueel.
De meeste tips zijn zo lijkt het om dan in de gemaakte excel te werken.
Het meeste moet ik gewoon handmatig doen.
Door veiligheidsoverwegingen zal dat wel handwerk blijven geloof ik.
 
Kan je een voorbeeld maken, of een basisuitleg?
Ik googlelde wel eens op macr en excel maar de google resultaten zijn dan enorm uiteenlopend.
Wat is API?

Van excel ben ik een bleuke hoor.
Daar ken ik niet veel van.
Bestaat er een (gratis) cursus voor dit soort zaken?
 
Jawel met VERT.ZOEKEN is dit zeker mogelijk om in verschillende bestanden te zoeken.
Voorwaarde is dat alle bestanden dan in dezelfde map moeten staan en alle bestanden geopend moeten zijn in Excel.
Een vraagje, waarom zijn het 7 excel bestanden?
Als je alles in 1 bestand zet met voor elke werknemer een tabblad werkt het iets gemakkelijker.
Een andere mogelijkheid is om alles van de 7 verschillende files te importeren via Paste Special in een achtste bestand.
Open je dat achtste bestand zal deze automatisch de andere 7 openen. Daarna kun je dus zoeken of filteren of andere bewerkingen doen wat je wil.
 
ik ben er van overtuigd dat je met de formules vert.zoeken, horiz.zoeken en X.zoeken in combinatie met de database formules Dcount en Dsum in een 2-dim. tabel het probleem opgelost krijgt op voorwaarde dat alle data in 1 en dezelfde Excelfile zitten.
 
Juist én je een beetje met VBA overweg kan ...
TS : een aantal testbestandjes met dummy gegevens misschien ? Ik wil er wel even naar kijken en je een format terugbezorgen...
 
Ik heb een heel klein voorbeeldbestandje gemaakt zodat je kunt zien dat VERT.ZOEKEN wel degelijk werkt met 2 verschillende bestanden. Maar werkt ook met meerdere bestanden als de formule aangepast wordt.
Voorwaarde is dus dat de bestanden in dezelfde map staan ( is niet echt noodzakelijk maar als je ooit een bestand verplaatst raakt Excel in de war en ook niet handig als alles over de pc verspreid staat en komen er foutmeldingen ) Je kunt als het moet zelfs VERT.ZOEKEN over een netwerk gebruiken. ( doe ik hier zelf ook ) En de bestanden moeten geopend zijn omdat zoeken in een bestand dat niet geopend is uiteraard niet kan.

Pak het uit en je hebt 2 bestandjes in een map. Open beiden in Excel
Ga naar bestand 1
Onder de kolom uitleg zie je een aantal getallen staan die je in het tweede bestand ook ziet staan maar in de volgorde van het nummer in kolom A
Verander je in het eerste bestand een getal in de kolom uitleg zal je zien dat dit in het tweede bestand automatisch bijgewerkt wordt door VERT.ZOEKEN
 

Bijlagen

  • VertZoeken in verschillende bestanden.rar
    14.8 KB · Weergaven: 7
Dat zal niet kunnen in de situatie van TS.... je zet immers formules in de bestanden zelf.
In het geval dat voorligt worden bestanden met data aangeleverd uit een ander systeem, puur data ...

De intelligentie zal dus in een ander bestand moeten zitten waarbij de 5 of 7 aangeleverde bestanden doorzocht worden.
Dat zal dus moeten gebeuren met het VBA-equivalent met die funktie : het kan ... maar niet zo makkelijk als je het hier doet uitschijnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan