Hardware Driver Epson 1640SU

Status
Niet open voor verdere reacties.

Castellane

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een goed werkende (oude) Epson Perfection 1640SU fotoscanner.
Die gebruik ik soms op mijn oude XP computer (werkt nog steeds uitstekend)
Echter zou ik deze willen gebruiken op mijn nieuwe windows 10 computer maar ik vind geen driver om deze aan te sturen.
Wanneer ik de oude installatie cd in mijn w10 pc stop krijg ik de melding
189 Aug. 11 11.19.jpg

Ik heb al zitten zoeken maar nog geen werkende driver gevonden.
Iemand een oplossing?
 
Op je oude computer zal Windows XP 32-bit staan.
Op je nieuwe computer zal Windows 10 64-bit staan.

Epson heeft voor deze scanner alleen de 32-bits driver voor Windows 10: https://epson.com/Support/Scanners/...s/SPT_B126021?review-filter=Windows+10+32-bit
Dus daarom lukt de installatie van de driver niet op jouw nieuwe computer.

Wil je per se die oude Epson scanner gebruiken op je nieuwe Windows 10 (64-bit) computer, dan kun je gebruik maken van VueScan. Kijk hier maar eens: https://www.hamrick.com/nl/vuescan/epson-perfection-1640su-driver.html
Maar VueScan is bepaald niet gratis. Hier staan de prijzen voor VueScan: https://www.hamrick.com/purchase-vuescan.html
 
Oude pc is inderdaad 32-bit en nieuwe 64-bit
Is wel jammer dat ik extra kosten zou moeten maken om oude scanner te kunnen gebruiken.
Voorlopig kan ik oude pc nog gebruiken maar gaat heel traag en wat als deze het morgen begeeft?
Zijn er geen andere (gratis) oplossingen?
Het is ook een scanner dat ik weinig gebuikt. (wel ideaal voor dia's)
Alvast bedankt om mee te helpen zoeken.
 
zelfs op de epson site verwijst men naar de Vuescan ...m.a.w. er zijn geen andere "gratis" oplossingen mogelijk.. tenzij een nieuwe aan te kopen !
 
Dat klopt, Castellane. Normaal installeer je eerst de driver, en daarna pas overige software, zoals die epson event manager.
Alleen de epson event manager installeren heeft geen zin. Je moet eerst de driver installeren, en die is er helaas niet voor jouw nieuwe laptop die op Windows 10, 64-bit, draait.

Het is ofwel een nieuwe scanner kopen, of VueScan aanschaffen, zodat je daarmee je (18 of 19 jaar) oude Epson scanner kunt blijven gebruiken.

In theorie is er nog een derde mogelijkheid: je zou Windows 10 opnieuw kunnen installeren op je nieuwe laptop, maar dan kies je niet voor 64 bit, maar voor de 32 bit versie van Windows. Voor Windows 10 (32-bit) heeft Epson immers wel een driver voor jouw scanner.
Nadeel is dat je dan hoogstwaarschijnlijk slechts een gedeelte van het in de laptop gemonteerde werkgeheugen kunt gebruiken. De 32 bit versie van Windows 10 ondersteunt slechts 4 GB aan werkgeheugen. In jouw nieuwe laptop zit nu vermoedelijk 8 GB aan werkgeheugen. De helft van het aanwezige werkgeheugen kan niet meer gebruikt worden onder de 32-bits versie van Windows 10. Daarom zou ik daar zelf niet voor kiezen.
 
Laatst bewerkt:
effe een vermelding dat Microsoft de 32 bits versie geleidelijk aan ook ga opbergen m.a.w. ze willen van de 32bits versies af en enkel nog verder gaan met de 64 bits versies dus denk 2x na of je er goed aan doet om nu de 64 bits te gaan vervangen door een 32 bits .
ook het inleveren aan ram geheugen zoals porrelaar meedeeld is een feit en opzich zonde.
 
Je hebt daarmee helemaal gelijk, Qtex. Het is een extra reden om niet te wisselen van 64 naar 32 bit.
Bovendien is steeds meer software alleen nog maar verkrijgbaar in de 64 bits versie. Ik denk bijvoorbeeld aan Adobe Photoshop Elements. De eerste versies waren enkel in 32 bits versie verkrijgbaar. Daarna kon je kiezen tussen 32 bit en 64 bit. Maar de laatste versies zijn alleen nog geschikt voor computers die draaien op een 64 bits versie van Windows.
En ik vermoed dat dit in de toekomst voor steeds meer software gaat gelden: 32 bit wordt uitgefaseerd (zal op den duur verdwijnen).
 
Het is hier al aangedragen om VueScan te gaan gebruiken,
het kan in eerste instantie wel gratis,om het te testen,je krijgt dan hun logo door het af te drukken papier.
maar als je een Licentie koopt wordt dit weer opgeheven.
Ik heb het enkele jaren gebruikt, en het werkte perfect,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan