Windows 10 C schijf vergroten

In een windows tabletje is de c --schijf bijna vol. Er is een mogelijkheid om een 2de schijfje te plaatsen sata M.2. De geïnstalleerde schijf bevat 3 partities. Wat is de beste manier ( software) om de c-schijf samen te voegen of te koppelen aan de toe te voegen schijf. Partities liggen niet naast elkaar.

De plaats is voorzien. Op de achterzijde is een klein plaatje voorzien dat men kan wegnemen en daaronder zit een aansluiting voor een M.2 sata NGFF schijfje.
Ik veronderstel dus dat het een optie is om een 2de schijf in te plaatsen.
Inderdaad, die mogelijkheid wordt inderdaad bij deze goedkope laptopjes wel vaker aangeboden, maar in de BIOS kan je dit schijfje echter niet selecteren als zijnde je "C" schijf.

maar in de BIOS kan je dit schijfje echter niet selecteren als zijnde je "C" schijf.
In de bios kun je sowieso nooit driveletters selecteren. Als er al een extra schijf geinstalleerd zou kunnen worden zou het moeten gebeuren zoals ik in mijn eerste reactie aangaf. Installeren en dan via Windows zelf er een dynamische schijf van maken om dat ook als "c" te zien (vermits dit al kan).

Kan men deze 2de schijf dan niet samenvoegen
Zoals gezegd misschien als dynamische schijf, maar ik twijfel of er NGFF wel als schijf te krijgen is.
Betere oplossing is een image trekken van de huidige schijf, dan die vervangen voor een grotere (als dat kan), image terug zetten en daarna upgraden naar W11.

Of gewoon je gratis registreren met je Microsoft account bij ESU en nog een jaartje gratis doorgaan met W10 met updates en over een jaartje wat nieuws kopen.

De vraag is sowieso of jouw huidige hardware nog wel geschikt is voor Windows 11.

Je kan er een m.2 ssd insteken van 1Tb en dan de bestaande 64gb leegmaken. Dit doe je via een installatie stick met Windows 11 waarmee je de pc opstart. Waar gevraagd wordt op welke schijf, kan je alles verwijderen en nadien W11 op de nieuwe SSD zetten. In principe hoef je dan ook niks te wijzigen in het bios. Wel even goed kijken voor je besteld of het een NVMe (1 gleufje) of een SATA (2 gleufjes) aansluiting betreft maar dat was al gemeld dacht ik.

Terug
Bovenaan