Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb op mijn schijf C nog maar 5GB vrij staan op mijn D schijf heb ik nog 200 GB over nu is mijn vraag kan ik zonder te formateren een gedeelte van mijn D schijf naar mijn D schijf overzetten en met welk gratis programma zou dit kunnen
alvast bedankt
 
[edit] een gedeelte van mijn D schijf naar mijn D schijf overzetten [/edit]
Misschien een foutje in de vraag ? Daarom heb ik het waarschijnlijk verkeerd gelezen en daardoor misschien een verkeerd antwoord heb gegeven.

Zoals Mik schrijft, schijf C en D combineren gaat natuurlijk niet. Met Gparted kun je wel als er 2 partities op schijf D staan samenvoegen of de onderlingen grootte veranderen.
 
het is de bedoeling om de C partitie te vergroten door middel van een deel van de D schijf te gebruiken en zo een grotere C schijf te hebben zonder dat ik moet formateren
 
het is de bedoeling om de C partitie te vergroten door middel van een deel van de D schijf te gebruiken en zo een grotere C schijf te hebben zonder dat ik moet formateren

Ja maar..... Heb je 2 aparte schijven of is de c schijf in 2 delen gemaakt zodat ge op dezelfde schijf 2 partities ziet.
Dit kun je zien in het bios. Dus bij het opstarten van het scherm kun je onderbreken en zo in het bios kijken.
Als je goed kijkt, kan je dat ook zo zien. Toont hij bij de opstart 1 of 2 schijven?
Alles draaid hierom.
 
je kan ook te weten komen wat je schijven en volumes zijn met 'diskpart'

dat is een commando in DOS. je typt diskpart in een commandolijn, en daarna als diskpart actief is typ je list disk. stel dat je maar één disk ziet kan je hetvolgende commando geven: list volume. dan ga je alle volumes zien ( dus ook je cd drives etc...)

als je dus een schijf met partities hebt raad ik je (hoewel GParted ook goed is) EAseus Partition Manager aan. dat is een héél eenvoudig programmaayje waar je de balkjes van je partities verschuift en dan de opdrachten uitvoert. het werkt bovendien zeer snel...
 
Beste,
Ik wil me niet mengen in de discussie - die misschien al opgelost is, gezien de datum. Ik heb destijds «Easeus Partion Master» gebruikt en dat ging zeer goed. Later heb ik «Schijfbeheer van Win7» zelf gebruikt en dat ging eigenlijk ook zeer goed. Ik was me niet bewust dat het eigen programma van Windows 7 zo goed was. Ook om de partities of schijven een andere letter te geven.
m.v.g. | WW
 
WaWa, natuurlijk mah jij je mengen in een discussie, daar zijn forums nu eenmaal voor.
Wat ik van de topicstarter begrijp is dat hij 2 Harddisks in de PC heeft. Schijf C en Schijf D en dat hij een deel van schijf C wil samenvoegen met schijf D
Hij heeft het niet over 1 schijf met 2 partities. C en D

Dus dit is niet mogelijk met een partitie programma, sterker nog. Dit kan gewoon niet.

Als de vraag anders is, moet de topicstarter een duidelijkere vraag stellen.
 
Beste Forumvrienden,
Juist. Bij mij was het toen één schijf met twee partities C en D. In het vooruitzicht om C vooral voor het Operating Systeem en de andere programm's de C schijf alleen te gebruiken heb toen «Easeus Partition Master»gebruikt. De schuiver in de C-balk verplaatsen tot waar je wilt, 'apply' klikken en 't was gedaan. Simpel. Later bij het installeren van een 2de en 3de externe schijf heb ik ervaren dat het Computerbeheer > Schijfbeheer in Windows 7 het net zo goed doet. Ook voor het (her)benoemen van de schijven - zo nodig.
m.v.g. | WW
 
Ja , er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Zelf gebruik ik altijd Partition Magic. Werkt ook gemakkelijk en doet precies wat ik vraag. En vooral ook wat zeker niet onbelangrijk is met deze akties: Zonder data verlies.
 
Pluis,
Er was nog geen data op mijn D-partitie. Dus ik kan niet weten wat er met de data zou gebeurd zijn. Het beste is (denk ik) eerst te wegknippen met ctrl+X en dan plaatsen met ctrl+V naar de andere schijf. Soms lees je dat dat moet gebeuren via eigenscappen > lokatie, maar is dat wel zo? Dat zou beter zijn. Maar waarom? Ik krijg wel de vraag om te indexeren op de nieuwe schijf van het overgehevelde bestand. Ik had hiervoor twee verkenner-vensters naast elkaar gezet met de repectievelijke mappen gereed voor overplaatsen en ontvangen. Dit is handiger zo, maar echt slechter? Wil ik nu wel eens weten zie. m.v.g. | WW
 
Ik durf het aan om met Partion Magic partities met data te veranderen . Ik doe dit al jaren en nog nooit dataverlies gehad. Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte zijn als je een partitie gaat verkleinen. Maar dit is even een logische rekensom.
 
Pluis,
Denk je dat Schijfbeheer in Windows, onder dezelfde voorwaarden, chaos zou creëren? Ik weet het zo niet, maar heb het niet aangedurft.
m.v.g.,
WW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan