Software bestanden met extra extentie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze morgen heb ik volgende geconstateerd: bijna alle bestanden op mij pc hebben een extra extentie gekregen.
Voorbeeld appel.docx is appel.docx.gujd geworden. telkens is een extra extentie gujd toegevoegd
Heeft iemand daar een uitleg over en wat zou eraan te doen zijn.
 
Misschien is er nog ergens een backup om terug te zetten?
Maar verwijder dan wel eerst dit randsomware virus, anders kan het gebeuren dat ook de backup besmet en dus onbruikbaar raakt.
 
; Het enige dat ik zou willen recupereren is mijn pst file van gisteren. Kan ik de huidige besmette schijf via een andere pc benaderen zonden om deze eraf te halen? Ik kan de c schijf uit pc halen en extern verbinden met laptob. Ik had toen ik eerst ontdekte dat bestanden een extra extentie kregen bij een bestand de extra extentie verwijderd en dan kon ik de file terug openen. Ik vermoed dat ik dit kan doen zonder dat de besmetting naar xde laptob gaat?
 
Bestanden met die extra extentie terug openen door die extentie te verwijderen lijkt me vrij onmogelijk. Als het virus zen werk goed gedaan heeft is dat volledig uitgesloten. Ik kan me mogelijks wel inbeelden dat die eerst alles hernoemd en dan start met de encryptie, wat even kan duren. Maar ga er zeker niet van uit dat je al die bestanden gaat kunnen redden.
Hang die disk ook zeker niet aan een ander toestel. Tenzij je dat toestel ook omzeep wilt helpen. Zie eerst dat die volledig virusvrij is.
 
Mijn vermoeden is dat dit een hopeloze situatie is geworden en alles als verloren moet worden beschouwd als er geen backup bestanden zijn.
Beste is om de besturing en programma's er helemaal opnieuw er op te zetten en hopen dat u nog ergens een externe harddisk of usb sticks heeft met backups.
En daarna nooit meer klikken op vage linkjes in een emailbericht of op een louche website.

Helaas, maar het is niet anders.
 
ondertussen ontdekt dat het klopt, bestanden zijn niet meer te openen, gisteren kon ik zeker nog 1 bestand openen maar nu niet meer. Zal opude backup van 4 weken geleden daarna terug zetten opn de data schijf.
 
heb nu pc terug voorzien van windows 10, herstelschijf ging ook niet. Windows is nu terug geinstalleerd en nu zijn de updates bezig. Moet nog de 2 backup schijven voorzien van de laaste goede backup. Is het aan te raden om deze schijven te formateren of is enkel snel formateren voldoende na de virus aanval?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan