Opgelost zelfbouw van een pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Goeie avond,
omdat de pc waarvoor ik al wat hulp had gevraagd blijft haperen heb ik besloten een nieuwe te bouwen.
Moederbord: Gigabyte Aurorus 570 elite/Processor Amd7 /Geheugen: ddr4 corsair 2x8GB /opslag: ms2 ssd 500GB /voeding: bequiet 700 watt /behuizing : bequiet 500 pure base.
/videokaart (van oude pc) Nvidea Geforce 770.
Heb de hele handel gemonteerd maar er is waarschijnlijk een kortsluiting want de voeding slaat af bij de opstart. Heb alle aansluitingen nog eens geverifieerd en kan geen fout vaststellen.
Mijn vraag, zijn er mensen onder jullie die ervaring hebben met pc bouw en zijn er voorkomende fouten die tot een kortsluiting leiden?
Natuurlijk is het moeilijk om alleen met deze gegevens goede raad te geven maar ik probeer het toch maar.
Bedankt op voorhand.
Jdr
 
Oplossing
Heb je raad gevolgd maar de pc voeding sloeg telkens bij opstarten af. Uiteindelijk maar met het ding naar de leverancier vd onderdelen gestapt. Die ging nog een stap verder, haalde de CPU eraf (Ryzen AMD7) en hij stelde vast dat sommige lamelletjes verbogen waren. Met een mesje onder de loep terug recht gezet en klaar was kees!
Ik wou dat maar mededelen omdat het voor jullie ook interessant weten is. Er was dus verder niets beschadigd. Ik ben van oordeel dat ik de CPU heel voorzichtig heb geplaats maar er was toch iets mis gelopen.
Groeten en wel bedankt
Jdr
Uit ervaring kan ik volgende meedelen. Ervan uitgaande dat alles gemonteerd is zoals het hoort, dus alle connectoren zitten correct aangesloten etc,...

Het volgende kan een kortsluiting veroorzaken;

- De vijzen waarmee je het moederbord hebt vastgezet. Heb je deze vastgezet met veel kracht? Hebben deze een klemmoer om beter te klemmen? Zoiets kan met teveel kracht door de PCB lagen drukken en kortsluiting verooraken.
- Zijn er (metalen) afstandsbusjes gebruikt tussen de behuizing en het moederbord? Zoja, zijn er afstandsbusjes die niet op bepaalde plaatsen hoeven te zitten, en daardoor ook contact maken op de PCB (waar dus geen gat voorzien is voor een vijs).

Indien niet, verwijder alle connectoren, buiten diegen die echt nodig zijn om het moederbord te starten. Dus voorzie ENKEL moderbord, voeding en CPU. Geen geheugen, geen HDD, geen videokaart, ...
bouw vervolgens verder op tot je het probleem kan reproduceren. Als bij bovenstaande het al faalt gaat je moederbord en/of CPU al beschadigd zijn. Of... een slechte voeding.
 
dank u DDragon80, dit is de stap voor stap methode, ga ik doen maar er worden bij dit moederbord geen afstandsbusjes meegeleverd en het aansluitpaneel (usb/hdmi/netwerk enz...) past perfect in de behuizing waardoor ik denk (dacht) dat er geen afstandsbusjes nodig zijn. Met een afstandsbus van enkele mm zou dat niet meer het geval zijn.
De voeding werkt perfect denk ik, ze is nieuw van gisteren en ze heeft kortsluitbeveiliging, ze slaat dus onmiddellijk af. Daarom is er misschien(hoop ik) geen ernstige beschadiging van onderdelen. Zal eens eerst proberen met de schroeven van het moederbord los te draaien. In liggende toestand kan het bord dan niet verschuiven. Daarna alles er af behalve de voeding van bord en de processor.(24volt en 12 volt. Ik laat iets weten. Prettige avond nog.
Jdr
 
Heb je raad gevolgd maar de pc voeding sloeg telkens bij opstarten af. Uiteindelijk maar met het ding naar de leverancier vd onderdelen gestapt. Die ging nog een stap verder, haalde de CPU eraf (Ryzen AMD7) en hij stelde vast dat sommige lamelletjes verbogen waren. Met een mesje onder de loep terug recht gezet en klaar was kees!
Ik wou dat maar mededelen omdat het voor jullie ook interessant weten is. Er was dus verder niets beschadigd. Ik ben van oordeel dat ik de CPU heel voorzichtig heb geplaats maar er was toch iets mis gelopen.
Groeten en wel bedankt
Jdr
 
Oplossing
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan