Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
De meningen zijn hierover verdeeld, de één zegt dat het overbodig is en de andere beweert het tegenovergestelde.
Maar waarom blijven fabrikanten alsmaar defragmenteer software ontwikkelen.
Ik ben eens op zoek gegaan of het daadwerkelijk nuttig is om de schijf of schijven regelmatig te defragmenteren.

Mijn oog viel enige tijd geleden op de naam Raxco en het programma PerfectDisk 12.5 Professional. Home Security and Utility Software - Raxco Software
Waarom maakt men dus nog software om te defragmeteren als velen beweren dat dit overbodig is?
Ik ben dit eens gaan uittesten en ben op de volgende manier te werk gegaan:

Ik heb hier een wat verouderde PC voor gebruikt en daar een lege schijf ingezet van 750 GB en Windows 7 Home Premium 32 bits op gezet met alle updates.
De processor is een Quad Dual-core Q6600 met 4 GB geheugen.

Twee weken lang heb bijna dagelijks programma's geinstalleerd en verwijderd en vele bestanden er op gezet en verwijderd.
Ik heb wat video's bewerkt en gemonteerd.
Op een gegeven moment dacht ik een behoorlijk vervuild systeem te hebben gecreëerd
Het opstarten heb ik daarna met een stopwatch geklokt en een gemiddelde genomen van 10x opstarten.
Daarna heb ik PerfectDisk geinstalleerd en de optie Boot Time Defrag gebruikt.
Daarna weer een gemiddelde genomen van 10x opnieuw opstarten.

Wat schertste mijn verbazing, het booten duurde na het gebruik van PerfectDisk bijna 10 seconden korter.
Na het runnen van defragmentatie met PerfectDisk op de systeemschijf bemerkte ik dat het werken met de pc aanzienlijk sneller was geworden.
Kortom, de performance was behoorlijk verbeterd.
Deze pc stond trouwens 24 uur per dag aan en hing aan internet.

Dit maakte mij verder nieuwsgierig en heb PerfectDisk op een andere pc geinstalleerd met een i7 processor en Windows 7 32 bits en 64 bits besturing in dual boot.

Hier bemerkte ik geen merkbare verschillen.


Mijn conclusie is dus geworden dat het wel degelijk interessant kan zijn om defragmentatie software te gebruiken op wat verouderde systemen en dat dit op de snelle systemen weinig zin heeft.

PerfectDisk is overigens geen gratis programma en het is Engelstalig.
Defraggler is Free Defraggler - File and Disk Defragmentation - Free Download
Mijn test is beperkt tot PerfectDisk 12.5 , dus de resultaten van Defraggler moet ik u schuldig blijven.

Hieronder een paar afbeeldingen die van de Raxco site komen en een indruk geven over het programma.
pd1pop-big.gif


pd2pop-big.gif


pd3pop-big.gif


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is windows eigen defragmenteer-systeem dan zo slecht. Er zijn wel geen blokjes of andere pizzaz te zien, maar volgens Schoone in zijn boek is het zeker zo goed als commerciële programma's.
Grtjes
Walter
 
Is windows eigen defragmenteer-systeem dan zo slecht. Er zijn wel geen blokjes of andere pizzaz te zien, maar volgens Schoone in zijn boek is het zeker zo goed als commerciële programma's.
Grtjes
Walter

ik denk dat het eerder een snelheids kwestie is, dan performance is!
 
Is windows eigen defragmenteer-systeem dan zo slecht. Er zijn wel geen blokjes of andere pizzaz te zien, maar volgens Schoone in zijn boek is het zeker zo goed als commerciële programma's.
Grtjes
Walter

Ik zet wel vraagtekens bij het defragmenteer programma van Microsoft.
Ik had een schema ingesteld van dagelijks. De pc stond 24 uur per dag aan, alle energie besparende functies waren uitgeschakeld. Dus windows heeft genoeg kansen gehad om alles op orde te krijgen.

( Ik was dit vergeten te vermelden in mijn start topic ) Maar bij deze dus.
 
Vriendelijk van je om een vertaling te plaatsen, maar dat was echt niet nodig. Engels is namelijk mijn eerste taal voor wat schrijven betreft. Dertig jaar heb niets anders gedaan waar ik werkte. Multi-nationaal. Zeker de helft van de tijd tijd in Israel gewerkt. Gelukkig was dat in de tijd dat alles pijs en vrede was. Nu is dat land niet meer te herkennen voor diegenen die nog eens teruggaan. 1500 mensen hadden we daar aan het werk. Ook Palestijnen, Arabieren en ander volk... Een mooie tijd. Ook mijn vrouwtje was er veel met mij samen. Wil je wat Hebreeuws horen? Een volgende keer, als ik wat meer over defragmeteren kan vertellen. Ik doe dat alleen als ik na mijn » perfmon /report « een melding krijg dat het nodig is. Omdat de access-tijd te lang duurt. = ongeveer eens in de maand.
Met vriendelijke nacht-groeten.
Walter
 
O.K. En ga nu maar eens vlug de "Desktop" draad eens bekijken.
MvG |||| Walter
 
Wisten jullie dat Win7 en Vista automagisch defragmenteren als de pc een X aantal minuten niet in gebruik is? Je hoeft dus eigenlijk helemaal niets te doen daarvoor :)
 
om het manueel te kunnen op starten(naar eigen believen) ipv automatisch???
 
Voor een goede diepe defragmentatie. Overigens is het NTFS systeem wel redelijk verbeterd. Het kan Ext4 nog niet bijhouden, maar het wordt beter :)
 
PerfectDisk heeft de standaard defragmentatie van Microsoft in mijn geval ver overtroffen, zoals ik in het topic vermeld heb.
 
Interessante test !

Misschien volledigheidshalve nog even vermelden dat defragmenteren van een SSD absoluut geen goed idee is.

Het opstarten heb ik daarna met een stopwatch geklokt en een gemiddelde genomen van 10x opstarten.

Mocht op een mooie dag het batterijtje van je stopwatch leeg zijn, dan is BootRacer een perfect alternatief.
 
Inderdaad, met defragmentatie aan een ssd schijf, zal dit de levensduur korter maken. Dus defragmenteer zo'n schijf nooit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan