Windows 10 Windows 10 PC niet compatibel met Windows 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
In Tweakers lees ik dat 240 miljoen pc's in oktober 2025 e-waste zullen zijn nadat Microsoft zijn gratis updates van win 10 stopt.

Wat een verkwisting van geld en materiaal nu men ons verplicht van minder te verbruiken doet Microsoft net het omgekeerde.

Wanneer ik de PC Health check doe krijg ik de melding dat mijn Intel processor niet ondersteund wordt en moet TPO2 ingeschakeld worden.

IK heb mijn pc eind januari 21 gekocht en mag na een goede 4j al een nieuwe kopen.

Waarop wacht Europa om maatregelen te nemen om dit te voorkomen?
 
Ik vermelde hier wat Tweakers post , Canalys: stopzetting van windows10- support maakt e-waste van 240 miloen pc'. Vermits ik op dat gebied een leek ben ga ik ervan uit dat deze info volledig juist is.Nieuwsbrief Tweakers van zaterdag 23/12.
Je laat je hier vangen aan een (bedenkelijke) journalistieke truc. Nl. een sensationele titel die de inhoud van het artikel zelf vertekend. Als je het ganse artikel goed leest zal je zien dat de auteur die dramatische kreet daarna behoorlijk nuanceert.

Nuance 1 : Het merendeel van deze pc’s zou volgens het analistenbureau echter nog steeds in goedestaat en bruikbaar zijn.
Nuance 2 : ... zal de restwaarde van deze pc’s flink afnemen omdat ...
Nuance 3 : ... denkt ook dat er een grote kans bestaat dat een deel van deze pc’s in een stortplaats ...
 
Het enige wat u (onbewust) fout gedaan hebt is een pc kopen die (oer)oude componenten bevat die niet compatibel zijn met Windows 11.
Wat niet veel mensen weten dat is wanneer Windows standaard meegeleverd wordt bij een computer, de koper het recht heeft om het besturingssysteem niet te accepteren. Of je pc nu windows 11 geschikt is of niet. Je behoudt het recht om dit te weigeren.
 
op hardware.info staat ook een stuk vermeld.

andere bron (zie ook melding uit #16):
 
Er staat inderdaad dat ze nog bruikbaar zijn, maar zonder beveiligingsupdates voor Windows 10 loop je toch risico's en wil je ze toch zijn ze betalend. Ik heb nooit anders dan met Windows gewerkt daarom dat ik geen ander bestuuringssysteem ga gebruiken.
 
Linux heeft versie met een windows schil en ziet er bijna net zo uit als windows.
Er kleven zowel voor als nadelen aan het bij gebruik van linux

linuxmintcinnamon.png
 
op hardware.info staat ook een stuk vermeld.

andere bron (zie ook melding uit #16):
Beste @Aardbei : we kunnen terug en bij herhaling enkel maar constateren dat je antwoorden geeft op items zonder te hebben gelezen wat vooraf ging ! Vervelend en tijdverlies voor de bezoekers. Je herhaalt in de bovenstaande tussenkomst gewoon (!) krék wat in#14 door de TS net als argumentatie voor zijn standpunt werd gegeven. Waarom doe je dat toch telkens weer ?
 
@ aardbei: toch niet goed gelezen hoor
Er staat: Microsoft stopt in oktober 2025 met de gratis beveiligingsupdates van Windows 10, dat is iets meer dan 10j na de lancering van het besturinssysteem en 4j na de lancering van Windows 11.
Gebruikers zullen na die datum kunnen betalen voor beveiligingsupdates, het is echter nog niet duidelijk hoeveel Microsoft zal aanrekenen voor deze dienst.Een soortgelijk Windows 7 programma koste rond de 280USD per machine voor 3 jaar.
 
@J.W ik heb hier al aangegeven dat ik de Pc eind januari 2020 gekocht heb en niet 2021, in het artikel lees ik dat de release datum van Windows 11 in het najaar van 2021 plaats vond en Microsoft toen de verstrengde systeemeisen voor Windows 11 publiceerde met ondermeer TPM2.0, toen heeft Tweakers een achtergrond artikel geplaatst over het installatieproces van en de compatibiliteit met W11. Vermits ik op dat vlak een leek ben en ik pas eind 2019 of begin 2020 mijn oude Pc gratis op W10 laten draaien heb heb ik gewoon een nieuwe gekocht met W10 zonder mij verder te bekommeren over W11 dat pas het jaar nadien zou gelanceerd worden.
Mijn beste kameraad die jammer genoeg in 2020 overleed en al veel langer met pc werkte voor zijn vroeger job heeft mij niet gezegd dat ik naar de comptabiliteit met W11 moest kijken, ik heb hem gezegd welk toestel mij aansprak en hij heeft dat online nageken en gezegd dat het een goede prijs /kwaliteit had voor hetgeen ik doe met Pc. Ik werk nog geen 20j hiermee terwijl er anderen bijna 40j ervaring hebben.
 
Ik volg je helemaal. Als je hier eens rondkijkt in de topics rond dat onderwerp van de voorbije maanden zul je overigens verschillende keren de uitleg zien passeren hoe zonder problemen Windows 11 installeert op een PC die niet aan de vereisten voldoet.
Geen paniek .. je zal nog jaren van dat bakje kunnen gebruik maken !
 
Ik gebruik Windoze 11 al een paar jaren probleemloos op een stel PC's die volgens Microsoft niet compatibel zijn.
O.a. met Rufus kan je een Windoze 11 iso op een usb-stick branden waarbij de specifieke vereisten zoals TPM2 uitgeschakeld worden.
Er bestaat ook een hack waarbij je een iso uitpakt op je vaste schijf, een paar onderdelen vervangt door dezelfde onderdelen van Windoze 10, en dan de bestanden weer naar een iso inpakt, maar die is een beetje ingewikkelder en raad ik niet aan voor niet IT-professionals.

Maak voor de veiligheid wel even een backup van je PC. Er bestaan genoeg backup programma's om je volledige PC te backuppen, een image maken, ...
Ik ben NIET verantwoordelijk als je documenten of dergelijke verliest doordat je geen backup hebt/had.
Er kan altijd iets mis gaan, dus neem je voorzorgen!
 
Rufus gebruiken is helemaal niet nodig hoor. Er zijn mensen die graag originele iso's bewaren (like me)

Je kunt gewoon tijdens de setup van windows 11 op SHIFT + F10 drukken en bladeren naar RegUpdates.reg
Mogelijk moet je bepalen wat de stationsletter van het installatiemedia is. Probeer bijvoorbeeld deze twee opdrachten uit te voeren:
D:
Dir
Geef dit commando op:
Regedit /S D:\RegUpdates.reg
Bestand opslaan als RegUpdates.reg en los op de usb stick erbij zetten

Andere mogelijkheid is een batch filetje maken met deze regels erin:

@echo off
reg add HKLM\System\Setup\LabConfig /v BypassTPMCheck /t reg_dword /d 0x00000001 /f
reg add HKLM\System\Setup\LabConfig /v BypassSecureBootCheck /t reg_dword /d 0x00000001 /f
reg add HKLM\System\Setup\LabConfig /v BypassRAMCheck /t reg_dword /d 0x00000001 /f
reg add HKLM\System\Setup\LabConfig /v BypassStorageCheck /t reg_dword /d 0x00000001 /f
reg add HKLM\System\Setup\LabConfig /v BypassCPUCheck /t reg_dword /d 0x00000001 /f

regels opslaan als bijv tmp_fix.bat

nog een mogelijkheid : Genereer een autounattend.xml bestand

dit aangemaakte bestandje zet je in de root van windows 11
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan