Weg met al die nietszeggende Chrome icoontjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
We maken met zijn allen vaak een icoontje aan op onze desktops door een shortcut naar een website als URL in te vullen in een link die we zelf aanmaken, volgens de Windows methodiek dus.
Dat kan zijn via het context-menu op de desktop, of door drag-en-drop van een URL uit onze browser, vaak Chrome !

En krijgt je shortcut dit uitzicht :

1589276277688.png


En maak je er zo veel verschillende, dan krijgen die allemaal hetzelfde icoon nl. van je browser (in dit geval Chrome, maar kan ook Edge zijn of een andere ...)
Dat komt omdat de 'http(s):// ... ' waar je link mee begint aan Windows vertelt dat je browser het op te starten programma is, gevolgd door een paar parameters om je naar je doel te leiden.

Maar wist je dat het ook héél wat mooier kan ?

1589276495277.png


Alles wat je hier ziet zijn nochtans ook gewoon websites/URL's die in Chrome zullen geopend worden. Maar de shorcuts zijn op een andere manier aangemaakt en geven een ander resultaat.

Hoe je dat doet ?
  • Bezoek de website/applicatie/toepassing die je wil linken in je Chrome browser
  • Ga dan binnen Chrome naar je instellingen-menu :
1589276665567.png

  • Na het drukken van de 3 bolletjes doe je dit in 2 stappen :
1589276690970.png

  • Je krijgt niet meteen veel te zien, enkel een mogelijkheid om de naam die onder het icoon wil zien verschijnen aan te passen :
1589276798900.png

  • Vink je 'Open as Window' aan dan wordt de link meteen geopend (als check in een ander venster - want je staat eigenlijk al op die site in je browser op het moment dat je dit aanmaakt.
  • In alle gevallen staat er meteen een shortcut/link op je desktop !
Het verschil zit hem in de link zelf :
  • Geval 1 : een link naar je browser en een parameter om de gewenste site op te halen ;
  • Geval 2 : de website waarop je staat wordt dan gezien als een applicatie :
"C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application"

en met (vb !) deze opstartparameters :

"C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome_proxy.exe" --profile-directory=Default --app-id=oemphjdphiihhcpiegkaogbjmkbpfgeb

Maakt het leven op de desktop duidelijk en aangenamer ... probeer het maar eens uit !
 
Heel duidelijk uitgelegd en met nodige screenshots. Zelfs gemakkelijker links te maken. Kijk naar VOOR en NA
VOOR en NA.JPG


VOOR en NA.JPG
 
Ik moet toch meegeven dat bij het aanklikken van een verwijzing op deze manier gemaakt, geen enkele browser wordt geopend.
Men komt zonder omweg op de toepassing ('app' in mooier Nederlands) zonder dat hierbij een browser geopend wordt.

Firefox heb ik nu even als standaard browser ingesteld (op zoek naar een gelijkaardige methode)
Ik heb niets gevonden in FF. Maar gaandeweg vond ik ergens de instelling 'open in ...' waarbij er browserkeuze is om de link te openen. Dan komt men er inderdaad via een gekozen browser.
 
@Merel Bij sommige browsers lijkt dat zo - technisch gezien wordt de browser in kwestie wél geopend, maar hij doet dat in onzichtbare mode
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan