Internet Algemeen vreemde mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

minoe

Steunend lid
Vip Lid
Heb verdachte mail gekregen dat ik gehackt ben en dat ik binnen de 48h moest betalen in bitcoins enz...Heb deze al doorgestuurd naar safeonweb maar het vreemde is dat het afkomstig is van een maildres ....@live.be met degelijk mijn naam i.p.v. de puntjes.Volgens mijn weten heb ik nooit zo'n 'live' account gehad.Zou ik dit eventueel aan microsoft kunnen melden ?Volgens mijn weten bestaan er zelfs geen 'live' accounts meer.
 
Het adres (niet het bijhorend paswoord) waarop je de mail hebt ontvangen, kennen ze natuurlijk. Ik vermoed dat ze daarmee een fictief live-adres samenstellen.
Analoog aan het ontvangen van mails van bijv. banken waarbij je geen rekening hebt.
Doorgeven aan Saveonweb volstaat, denk ik.
En nooit op in gaan natuurlijk!!!!!
 
Je kan die 'hacken-berichten' grotendeels voorkomen door bijv. bij webshops, nieuwsbrieven, etc. accounts aan te maken met speciaal hiervoor 'vervaardigde' webservices-adressen (gmail, yahoo, outlook,...), denk ik.
 
Zorg altijd voor een goed antivirus programma. Bij gebruik van outlook kun je automatisch blokkeren sta op de mail en met je rechtermuis toets kies voor "afzender blokkeren"

Klik verder nooit op een link in dergelijke mails. Mocht je dat toch hebben gedaan bel dan je bank en blokkeer dan tijdelijk je rekening of doe dat on line.
 
Heb verdachte mail gekregen dat ik gehackt ben en dat ik binnen de 48h moest betalen in bitcoins enz...Heb deze al doorgestuurd naar safeonweb maar het vreemde is dat het afkomstig is van een maildres ....@live.be met degelijk mijn naam i.p.v. de puntjes.Volgens mijn weten heb ik nooit zo'n 'live' account gehad.Zou ik dit eventueel aan microsoft kunnen melden ?Volgens mijn weten bestaan er zelfs geen 'live' accounts meer.
Zulke mails kan je zo goed als nooit tegenhouden, gewoon niks van aantrekken en direct deleten.
 
Aangezien de email waarover het gaat in perfect Nederlands geschreven is, en individueel verstuurd wordt, gaat spam detectie hier niets mee kunnen aanvangen. Heeft ook totaal geen nut zoiets als spam te markeren. Deze emails komen zeer dreigend en geloofwaardig over trouwens. Maar het goede nieuws is, dit is allemaal bluf. Dus gewoon verwijderen en verder niets doen.
 
Aangezien de email waarover het gaat in perfect Nederlands geschreven is, en individueel verstuurd wordt, gaat spam detectie hier niets mee kunnen aanvangen.
Daar snap ik je niet ... 'Blocked senders' zijn toch geblokkeerd los van de inhoud ?
 
Aangezien de email waarover het gaat in perfect Nederlands geschreven is, en individueel verstuurd wordt, gaat spam detectie hier niets mee kunnen aanvangen. Heeft ook totaal geen nut zoiets als spam te markeren. Deze emails komen zeer dreigend en geloofwaardig over trouwens. Maar het goede nieuws is, dit is allemaal bluf. Dus gewoon verwijderen en verder niets doen.
Ik heb deze mail vandaag ook gekregen. Deze werd zowel op mijn smartphone als op mijn pc direct in de spamfolder geplaatst.
 
Daar snap ik je niet ... 'Blocked senders' zijn toch geblokkeerd los van de inhoud ?
Ja, maar het concept van blocked senders om spam aan te pakken is op zich al vrij nutteloos. Heeft eigenlijk totaal geen toegevoegde waarde. Spam kan men detecteren en zoiets heeft wel nut. De afzender aanpakken daarentegen... is met een emmertje de zee gaan leeghalen.
 
Ja, maar het concept van blocked senders om spam aan te pakken is op zich al vrij nutteloos.
Sorry, niet mee eens ... ik ben beheerder van een shared hosting incl. een mailserver en mailing lists. En ik doe dagdagelijks een roundup van alle opgevangen spam (spamassassin, op basis van scores toegekend door een algoritme) om te zien welke ik in als individuele sender of voor gans hun domein in mijn blacklist opvoer...
Enkel zo kan ik mijn leden/mail inschrijvers min of meer garanderen dat ik hen geen spam doorstuur. En als het al eens gebeurd zal het dan eenmalig zijn.
Als die techniek niet zou toegepast worden had de meerderheid van de 'ontvangers' allang uitgeschreven, zeker weten !
 
Als je dagelijks daarmee moet bezig zijn, is al een bewijs dat je aan het dweilen bent met de kraan open. Een goed anti-spam product behoeft weinig of geen dagelijkse interventie van een beheerder. Laat staan al dan niet individuele senders blokkeren. Dat is in mijn ogen gewoon waanzin. Ik geloof dat je systeem zo werkt, maar... er zijn echt veel betere systemen hoor.
 
@ddragon Dat is niet het geval hoor ! Het betreft een hoogwaardige, business class hosting maar het zou me te ver leiden (en niemand interesseren) om hier uit te leggen wat er allemaal aan spambestrijding op zit. En behoorlijk goed werkt overigens !!!

Maar er zijn tientallen, zoniet honderden spam mails per dag, gericht aan die tientallen mailboxen die erop staan. 99 % ervan wordt dan ook volledig automatisch opgevangen, een klein 1% wordt ofwel gesignaleerd als 'op het randje' qua spamscore en dan wordt mij in het beheersgedeelte gevraagd een oordeel te vellen. En het ganse systeem is self-learning voor mij en voor alle andere gebruikers van soortgelijke software over de ganse wereld. Die data wordt dan gebruikt om spam-scores te genereren en meldingen te schrijven in het log.
De threshold die je moet instellen (vb. spam score > 5 = delete) kan je ook op >1 zetten en dan komt er bijna niets meer door, maar dan heb je ook een te groot risico op verlies van goede mails. Dat is dus een afweging.

Ik heb al jaren ervaring met deze hosting maar ook met andere daarvoor en sinds de overstap heb ik geen klachten meer van onze leden.

PS : het gedeelte 'webserver' geef ik je - indien interesse - even mee : https://alpha-duikschool.be/
 
UIteindelijk heb ik hem verwijderd na eerst doorgestuurd te hebben naar safeonweb.Kan mij goed voorstellen dat er sommige mensen in deze val trappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan