Tools Voor wie nog twijfelt over CCleaner

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Heeft ooit een programma zo jammerlijk gefaald om zijn naam waar te maken als CCleaner? Een oude bekende heeft nu de dubbelzinnige normen nog verder overschreden sinds de release van versie 6. Of versie 666, zoals deze duivel genoemd moet worden.
Het zet meteen bij installatie de toon met een van de grootste hatelijkheden : nl. het verbergen van... vooraf aangevinkte installatie opties.
Als je niet op de kleine 'aanpassen' link klikte op het eerste scherm van het installatieprogramma, vind je nadien een snelkoppeling op je bureaublad, een andere in het Start Menu, en CCleaner opties toegevoegd aan de prullenbak.

Maar dat is slechts een gele kaart in vergelijking met wat er daarna komt.
Voordat je iets kunt 'schoonmaken', probeert het onding zijn eigen webbrowser te installeren, met een vooraf aangevinkt vakje om het de standaard browser te maken !

1669840041662.png


Laten we niet vergeten dat dit een programma is dat bedoeld is om de troep van je PC op te ruimen, niet om er zelf meer te brengen. De harde verkoopspush gaat door, zelfs als je op de Weiger knop drukt. Het programma trekt constant aan je mouw, zeurt om te upgraden naar de premium versie.

Pop-ups verschijnen in de rechterbenedenhoek van het scherm om je eraan te herinneren dat 'Smart Cleaning nu actief is' en dat 'CCleaner zal je laten weten wanneer er troep te reinigen valt'. Dit is echter duidelijk niet waar, want het is geïnstalleerd op mijn test PC sedert enkele dagen en heeft gefaald om de grootste troep op te sporen, nl. zichzelf.

BRON : Computer Active Magazine nr. 635
 
Er zijn tal van programma's in hetzelfde bedje ziek; waaronder ook talrijke AV-progs (althans de "free editions"). Het is vervelend, zelfs storend, maar als je bij een installatie-setup niet telkens achteloos op "volgende" klikt (nooit doen trouwens!) en het onnodige dus "uitvinkt", best nog aanvaardbaar. Uiteindelijk krijg je toch een installatie naar wens.
Of Ccleaner nu al dan niet "troep" is, laat ik even in het midden.
 
Tja, tis een commercieel bedrijf die ook centjes wil verdienen, gebruik 'm wel eens op erg vervuilde PC's waar schijfopruiming niet alles vind maar na goed kijken bij installeren heb je bij de gratis versie af en toe een popup om de prof aan te schaffen maar die kun je simpel wegklikken.

Gebruik schijfopruiming, die haalt het meeste weg.
 
Ik heb in het tijdperk van Win XP veel CCleaner gebruikt, maar sinds ik Win 8.1 en daarna Win 10 en nu Win 11 heb nooit meer gebruikt. Wat ik wel nog gebruik is speccy, dat is ook van hun. Maar dat is dan meestal nog voor ik een clean install doe. Zo weet ik wat er allemaal in steekt.
 
Ben ergens blij dit te vernemen, heb het af en toe (tot voor een groot jaar) gebruikt onder Win10.
Nu werk ik met Linux-Zorin (wegens niet te kunnen updaten) en daar is CCleaner niet op te installeren.
 
@Leono Ieder zijn mening maar hoe komt het dan dat het internet vol staat met getuigenissen van mensen die hun installatie naar de knoppen zien gaan door het gebruik van CCleaner en zijn al te voortvarende opkuisdrift ???

Dat kunnen toch niet allemaal dommerikken zijn hé ...

Overigens ... als je elke dag ccleaner draait dan vraag ik me wel af wat je allemaal uitricht met die PC van jou !
Dat is al net zo onzinnig als elke dag de olie van je auto verversen :devilish:
 
Ik vind die ontrading van het gebruik van (C)(Adw)cleaner wat overdreven.
Je toestel moet al behoorlijk verkloot zijn als die apps, die volgens mij wel waarde hebben, je systeem nog bijkomend verhakkelen.
Het is maar hoe, wanneer en waarvoor je die apps gebruikt dat er toe doet.
Je bestrijdt een verkoudheid ook niet met een antibioticum en het preventief innemen van een antibioticum sluit het opdoen van een verkoudheid niet uit.
 
Tegen een virus is een antibioticum onzin, overigens, worden de bacteriën alleen maar resistent van bij slecht gebruik en werkt niet tegen virussen.

Reg cleaners, waarom mensen die willen gebruiken ontgaat mij, repareren helemaal niets, die moet je dan ook niet gebruiken, ook niet die in Ccleaner zit maar om bestanden te verwijderen, waarom is ook maar de vraag, kan in de standaard modus geen kwaad.
 
Opstarters beheren, inclusief Taken: heel handig.

Contextmenu's beheren: heel handig.

Systeemherstelpunten beheren: heel handig.

Browsers selectief opschonen (cache en cookies): heel handig. En soms noodzakelijk.

Voor mijn bank moet ik bijvoorbeeld een cookie behouden (inloggen met browsercode). In de CCleaner kies je welke cookies behouden moeten blijven. Heel handig. En in dit geval noodzakelijk.

Computers die op hol slaan na een CCleaner reiniging zijn, zoals reeds opgemerkt, door en door verloederd.

Reclame zie ik in de CCleaner nooit behalve in die walgelijke „Black Friday“ week. Die gelukkig weer voorbij is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan