Meten is weten. Goed principe, maar kleine vrouwelijke connectors zijn niet makkelijk te meten met een multimeter.
Kijk maar naar de foto's in #1.
Ik had de vraag gesteld omdat ik de adapter niet vond van mijn ministofzuiger Genius Invictus One
Ik heb dan maar een adapter gebruikt die er op past en heb veel geluk gehad dat het apparaat normaal werd opgeladen.
Spanningen staan meestal vermeld op adapter.
Vaak staat de ingangsspanning ook op het apparaat vermeld maar niet altijd goed zichtbaar.
Is vaak een lichte indruk, gelaserd of... Maar niet gekleurd, daarom vaak lastig te zien.
@lange pier Er zijn vroeger universele adapters geweest die inderdaad de spanning aanpasten a.d.h.v. gebruikte stekker.
Heb die eens zien passeren toen ik een instelbare zocht, denk van Trust, wrs ook nog wel andere.
Vond ik toch eerder beperkend t.o.v. manueel instellen.
Toen waren er indd laptops met verschillende spanningsingangen en kwam je ook nog met 5 a 8 stekkers toe.
Denk ik hier nu ongeveer 30 verschillende stekkers heb die ik met mijn diy labvoeding kan gebruiken op wrs alle huidige laptops.
De spanning stel ik zelf correct in, NIET de connector, evenals stroom indien nodig als ik bv fouten op een print ga zoeken.
Tegenwoordig is het bijna allemaal +/- 19v, Zelfs stekkertjes van slechts 1mm of een van 5 mm kunnen beide evengoed +/- 19v zijn.
Bij laptops vind je de ingangsspaning meestal ook terug op het typeplaatje of sticker.
Aangepast na comment van
@Aardbei in post hieronder ('t was al laat, slecht geformuleerd...):
"Als je er een paar volt naast zit maakt vaak ook niet veel uit" wordt dan:
Voor huis, tuin, keuken etc. apparatuur, zoals bv een mini stofzuiger, als je adapter stuk is en je een andere hebt van een paar V hoger of lager zal dat vaak ook wel werken. Uiteraard is het altijd raadzaam de corrercte spanning te gebruiken, zeker niet te hoog.