Internet Algemeen Van facebook lek tot een GDPR boete?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stallion

Medewerker
Forumleiding
Vip Lid
Wel indien het lek niet tijdig gemeld is geweest...

Je kon er moeilijk naast kijken, facebook heeft moeten toegeven dat er gegevens van hun gebruikers verspreid werden.
Er zou zelfs ook nog een tweede lek geweest zijn. De informatie van die lekken was aanvankelijk eerder al te koop aangeboden,
maar de afgelopen dagen gewoon openbaar gemaakt, te grabbel voor iedereen dus. Bij deze ook de waarschuwing voor onze getroffen
leden om aandachtig te zijn voor Phishing. (dit waren er blijkbaar heel wat)

Het betreft dus twee verschillende datalekken. Vanaf mei 2018 (GDPR-wetgeving) dient elk bedrijf die een datalek ontdekt,
dit binnen een aangegeven termijn bekend te maken, wil men geen boete riskeren.

Facebook had dus het lek moeten melden, wat hier niet tijdig gebeurd is. Facebook is dus duidelijk niet van plan om de getroffen mensen
te verwittigen dat hun data te grabbel lag. Wordt vast en zeker nog vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Facebook heeft bij mijn weten géén data-center in ons land en is dus ook niet onderworpen aan de Belgische GDPR.
Wél aan de US-versie daarvan, maar je ziet het toch niet gebeuren dat de VS maatregelen gaan treffen omdat de EU, laat staan BE, dat aanklaagt.
 
Facebook heeft bij mijn weten géén data-center in ons land en is dus ook niet onderworpen aan de Belgische GDPR.
Wél aan de US-versie daarvan, maar je ziet het toch niet gebeuren dat de VS maatregelen gaan treffen omdat de EU, laat staan BE, dat aanklaagt.

Opvallend: een handvol landen, waaronder Ierland, heeft na de wet nog geen enkele GDPR-boete uitgeschreven. Ierland is voor veel grote technologiebedrijven zoals Google, Apple, Facebook en Microsoft de Europese uitvalsbasis omwille van een gunstig belastingregime. Ook Estland, Finland, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg en Slovenië hebben nog geen boetes opgelegd...
 
Van die kleine landen begrijp ik dat : er is amper hosting van enig belang vermoed ik in die landen.
En Ierland : tja - die gaan de kip met de gouden eieren niet slachten hé
 
Mja, is dat geen openlijke corruptie
Dat kan ik niet zeggen zonder te weten wat ze in hun GDPR hebben staan.
De Europese GDPR is nl. enkel een kader waarbinnen elk land zijn eigen invulling in wetten moet/moest gieten.
Zolang die wetgeving er niets is, zijn er ook geen sancties.

En eens die er wel is, moet je gaan kijken welke sancties ze voorzien en onder welke voorwaarden.
Misschien zijn er gewoon géén geldboetes voorzien of misschien voldoen die groten in Ierland wél aan alle voorwaarden die binnen de GDPR van Ierland gelden.

Het is dus allemaal gissen ...
 
[Ierland is voor veel grote technologiebedrijven zoals Google, Apple, Facebook en Microsoft de Europese uitvalsbasis omwille van een gunstig belastingregime. Ook Estland, Finland, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg en Slovenië hebben nog geen boetes opgelegd...

Je haalt hier ook wel zaken door elkaar ...
Fiscale onderwerping gebeurt op basis van de vestiging van de zetel, lees ... kantoren en hoofdkwartieren.

De GDPR geldt voor de datacenters en ik vermoed dat die een pak minder in Ierland vb. zitten want dat is een eiland en alles moet dus door een onderzeese kabel.
Vb. Google zit met zijn Europese hubs voornamelijk in .... juist : België !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan