Ik begrijp zeer goed wat je me probeert te vertellen maar jij begrijpt niet wat ik geschreven heb.
Je verwart vrije partitieruimte (van je windowspartitie) met vrije schijfruimte..
Ik ga mijn uiterste best doen om je eens het verschil uit te leggen.
We gaan het eens hebben over vrije partitieruimte en vrije schijfruimte.
En over de verschillende talen.
De term in windows "partitie", en dezelfde betekenishebbende term in linux "basisbestandssysteem"
Als je de verschillende talen begrijpt word alles plots een stuk duidelijker.
Zucht ik ben bang dat we mekaar nu verkeerd begrijpen.
Er is geen balk in de ubuntu installatie, de installatie zegt dat er geen os op staat en dat de hele hardeschijf leeg is, terwijl dat niet zo is.
zie foto.
Er word gevraagd of de gehele schijf gewist mag worden, dat wil zeggen dat ubuntu je hele schijf gaat wissen om plaats te maken voor zichzelf.
Ofwel kan je (optie 2) de partities handmatig aanmaken. (volgens wat hieronder in de voorlaatste quote staat met de nodige koppelpunten / en swap). ER IS GEEN VRIJE RUIMTE MEER En dit omdat je de schijf volledig gepartitioneerd hebt.
Ubuntu kan dus de 2 partities met koppelpunt en bestandssysteem aanmaken.
je moet geen partitie maken in windows schijfbeheer, dat moet ubuntu zelf doen.
Wanneer je plaats hebt op je schijf zal dat balkje in de setup vanzelf komen.
Dus wat ik daarstraks al schreef.
Je hebt er weer los over gelezen en niet toegepast.
<nochthans is dit wat je moet doen.
Maar nee, ubuntu gebruikt de niet toegewezen ruimte op je schijf. dus gewoon een partitie verkleinen of wegdoen en ubuntu starten, verder niets.
Ubuntu partitioneert zelf, gewoon met dat balkje zeggen hoeveel gig er mag gebruikt worden.
Hier stond ubuntu zelfs door plaatsgebrek op een externe schijf, werkt allemaal goed.
Ik toon het hierbij aan met een paar citaatjes uit deze draad.
Je hebt geen enkele ruimte op je schijf die ubuntu kan gebruiken omdat je de gehele schijf hebt ingedeeld in WINDOWSPARTITIES.
Daar kan linux niets mee doen.
Daarom ook dat ubuntu zegt dat de installatie niet kan worden afgerond.
Ik verwijs hierbij naar je bericht nr 11 van deze draad.
Edit 3
heb wubi geinstalleerd. maar als ik de installatie van ubuntu zelf wil afronden zegt ie.
dat er iets mis is met het bassispakket.
Je schreef basispakket, je bedoelt zoals in de afbeelding te zien is BASISBESTANDSSYSTEEM
Basisbestandssysteem is de linuxterm voor partitie, dus basisbestandssysteem = partitie
Het was dus wat ik gezegd heb, slechte partitionering door gebrek aan vrije ruimte op je schijf.
De setup loopt vast omdat die geen linuxpartitie vind en dus niets kan wegschrijven.
Bij het ontbreken van vrije ruimte kan er geen linuxbestandssysteem gemaakt worden, dus ontbreken de bestandssystemen alsook de koppelpunten.
Het ontbreken van de koppelpunten genereert de foutmelding " geen basisbestandssysteem gedefinieerd ", want dat is precies wat die koppelpunten moeten doen..
Begin je te zien hoe het werkt?
Te weinig plaats voor de linuxpartities, dat is het probleem met het basisbestandssysteem waar ik naar zocht. Hier krijg je dezelfde berichten voor van slecht koppelpunt of te kleine partitie of ontbreken van partitie.
Dit was mijn reactie daar (bericht nr 14)
Ik had naar de foto niet gekeken.
Die spreekt toch niet over basispakket volgens wat ik er van zie (wel een erg lage dpi, moeilijk leesbaar hier)
Met basisbestandssysteem bedoelt men de betreffende partitie die slecht gekoppeld is, te corrigeren via je schijfindelingsmenu tijdens de setup.
De partities (normaal 3 maar ubuntu kan ook met 2) de koppeling /boot, de koppeling / en de swap
De systeempartitie (de grootste) is hier de 2de, dus koppelpunt /
Zijn er partities blijven staan van oudere linuxinstallaties soms?
de partitionering is dus niet juist zoals ik al schreef, dit omdat er gewoon geen ruimte is op je schijf om linux op te ztten.
De partities zijn niet gekoppeld, kan ook niet, omdat ze niet aangemaakt zijn door ubuntu.
Dat kan niet zolang je geen ruimte maakt op je schijf (zie quote 2 die ik hier nogmaals ga plaatsen).
Je kan dat doen via de genoemde optie 2 in je linuxsetup " partities handmatig specificeren (geavanceerd) " maar veel eenvoudiger, maak plaats via schijfbeheer door partities weg te doen of bestaande partities verwijderen wat ik dus gevraagd heb en start de setup van linux.
Maar nee, ubuntu gebruikt de niet toegewezen ruimte op je schijf. dus gewoon een partitie verkleinen of wegdoen en ubuntu starten, verder niets.
Ubuntu partitioneert zelf, gewoon met dat balkje zeggen hoeveel gig er mag gebruikt worden.
Hier stond ubuntu zelfs door plaatsgebrek op een externe schijf, werkt allemaal goed.
Je hebt nog steeds geen ruimte op je schijf omdat ze vol staat met jouw eigen windowspartities.
Dus het gaat fout in stap 1
Je kan linux geen vrije ruimte binnen een windowspartitie laten gebruiken, dat zie je verkeerd.
Ubuntu heeft vrije schijfruimte nodig, geen vrije partitieruimte.
Schijfruimte is geen partitieruimte. ook geen windowspartitieruimte.
Dus nogmaals: Je moet eerst plaats maken door partities te verkleinen of verwijderen zodat er ongebruikte ruimte komt op je schijf.
MAW: het balkje in je windows schijfbeheer mag niet vol zijn.
Om het simpel te stellen, als het balkje in je windows schijfbeheer niet vol is is er plaats en kan het balkje van ubuntu van daar af verder doen.
Dus het ene balkje lost het andere gewoon af.
Als voorbeeld heb ik mijn laptopschijfje genomen en en rode streep getrokken tot waar ik mijn windowspartitie zou verkleinen.
Zo zie je ook meteen waarom ik een externe schijf gebruikte om ubuntu te installeren want mijn schijfje is te klein voor beide.