Ubuntu 10.04.1 ziet windows 7 niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb windows 7 ultimate op mijn pc geinstalleerd, ik wilde een dualboot met ubuntu 10.04.1 dus ik start de cd op, alles gaat goed, maar als ik in de schijfindeling zit, zegt ie dat er geen besturingsysteem geinstalleerd is.

help wat nu??

voor de mods, ik heb op een ander forum dit topic ook al geopend, maar is gesloten, omdat ik perongeluk het woord ieligaal zij.
maar aan de windows 7 die ik heb geinstalleerd is niks ieligaals aan!

alvast bedankt voor de oplossing!
 
Update
Herinstallatie is gedaan.

Ik heb een extra partitie aangemaakt voor ubuntu.
maar in ubuntu installatie ziet die die extra partitie niet. hij ziet gewoon 1 lege partitie.
en ziet ook windows 7 niet.

Help!

Welke partitie heb je gemaakt, hoe, met welk programma of welke setup is die gemaakt?
Is de lege partitie dezelfde dan deze die je hebt " aangemaakt " of die van windows enzovoort enzoverder and so on

Nogmaals, je schrijft veel , vooral wat je denkt te zien schrijf je allemaal op, maar wat je doet en hoe en met wat geef je niets, 0,0 tekst nor uitleg over.
Nogmaals, op deze manier kunnen wij ook alleen maar gokken wat er " eventueel zou kunnen misgelopen geweest zijn "
 
1: ik alles partities verwijderd, en 1 partitie aangemaakt van 297 gb en daar windows 7 opgezet.
daarna de ubuntu install cd erin gedaan en booten.
maar daar herkend ie windows 7 niet.

2: daarna heb ik geprobeerd met het progama *beheren* een partitie aangemaakt van 15 gb, maar helaas de install zag zelfs die nieuwe partitie niet.

3: en daarna geprobeerd met neosmart een bootloader te installeren en via die bootloader ubuntu te installeren maar ook geen suc6.

4: later ook nog met wubi install geprobeerd maar dan krijg ik een error
er is geen bassisbestandsysteem gedifinieerd geliefd dit te herstellen vanuit het schijf-indelings menu

dat was het.
 
hier vind ik dus geen logica in.


1: ik alles partities verwijderd, en 1 partitie aangemaakt van 297 gb en daar windows 7 opgezet.
daarna de ubuntu install cd erin gedaan en booten.
maar daar herkend ie windows 7 niet.

Als je alle partities verwijderd kan ubuntu dus geen windows 7 vinden



2: daarna heb ik geprobeerd met het progama *beheren* een partitie aangemaakt van 15 gb, maar helaas de install zag zelfs die nieuwe partitie niet.

met beheren van windows?


3: en daarna geprobeerd met neosmart een bootloader te installeren en via die bootloader ubuntu te installeren maar ook geen suc6.

Windows heb je, schuif gewoon met de balk (zie vdalex zijn post)
a:Als ubuntu naast windows geinstalleerd is de boorloader van "windows" herstellen via de installatieschijf van "windows"
b:neosmart in windows openen en tab (zo je wil de knop) add/remove entries gebruiken en de entry van ubuntu toevoegen in de vista/7 loader en standaard systeem kiezen. deze komt op de eerste plaats te staan, daar onder de andere.
Dit kan je steeds wijzigen vanuit windows. neosmart in linux heb ik niet geprobeerd.
c:pc herstarten; ubuntu staat er bij.
Ik heb het zelf gedaan op deze manier.

4: later ook nog met wubi install geprobeerd maar dan krijg ik een error
er is geen bassisbestandsysteem gedifinieerd geliefd dit te herstellen vanuit het schijf-indelings menu
Van wubi heb ik geen verstand maar dat hoeft ook niet.

dat was het.

Maak gewoon plaats vrij naast windows, installeer ubuntu daarop, herstart met de schijf van windows en kies opstartherstel.
Daarna neosmart loslaten in windows en de stappen van punt 3 (zie citaat) volgen.
Fluitje van een cent als je deze methode volgt.

(ik vind het wel vreemd dat de methode van APC magazine niet gelukt is maar dat wijt ik aan verkeerde handelingen in WUBI
 
Dus als ik het goed begrijp.

Ik moet.
1: de vrij ruimte gebruiken op de hdd voor ubuntu.
2: dan ubuntu installeren op de vrije ruimte van windows 7 partitie
3: windows 7 dvd erin en opstartherstel uitvoeren.
4: daarna met neosmart een bootloader maken voor ubuntu.

en dan kan ik beide osen gebruiken?
 
Maar nee, ubuntu gebruikt de niet toegewezen ruimte op je schijf. dus gewoon een partitie verkleinen of wegdoen en ubuntu starten, verder niets.
Ubuntu partitioneert zelf, gewoon met dat balkje zeggen hoeveel gig er mag gebruikt worden.
Hier stond ubuntu zelfs door plaatsgebrek op een externe schijf, werkt allemaal goed.
 
Laatst bewerkt:
Zucht ik ben bang dat we mekaar nu verkeerd begrijpen.

Er is geen balk in de ubuntu installatie, de installatie zegt dat er geen os op staat en dat de hele hardeschijf leeg is, terwijl dat niet zo is.
zie foto.
Foto0187.png
 
Ik begrijp zeer goed wat je me probeert te vertellen maar jij begrijpt niet wat ik geschreven heb.
Je verwart vrije partitieruimte (van je windowspartitie) met vrije schijfruimte..
Ik ga mijn uiterste best doen om je eens het verschil uit te leggen.
We gaan het eens hebben over vrije partitieruimte en vrije schijfruimte.
En over de verschillende talen.
De term in windows "partitie", en dezelfde betekenishebbende term in linux "basisbestandssysteem"
Als je de verschillende talen begrijpt word alles plots een stuk duidelijker.


Zucht ik ben bang dat we mekaar nu verkeerd begrijpen.

Er is geen balk in de ubuntu installatie, de installatie zegt dat er geen os op staat en dat de hele hardeschijf leeg is, terwijl dat niet zo is.
zie foto.
Foto0187.png

Er word gevraagd of de gehele schijf gewist mag worden, dat wil zeggen dat ubuntu je hele schijf gaat wissen om plaats te maken voor zichzelf.
Ofwel kan je (optie 2) de partities handmatig aanmaken. (volgens wat hieronder in de voorlaatste quote staat met de nodige koppelpunten / en swap). ER IS GEEN VRIJE RUIMTE MEER En dit omdat je de schijf volledig gepartitioneerd hebt.
Ubuntu kan dus de 2 partities met koppelpunt en bestandssysteem aanmaken.
je moet geen partitie maken in windows schijfbeheer, dat moet ubuntu zelf doen.
Wanneer je plaats hebt op je schijf zal dat balkje in de setup vanzelf komen.


Dus wat ik daarstraks al schreef.
Je hebt er weer los over gelezen en niet toegepast.
<nochthans is dit wat je moet doen.

Maar nee, ubuntu gebruikt de niet toegewezen ruimte op je schijf. dus gewoon een partitie verkleinen of wegdoen en ubuntu starten, verder niets.
Ubuntu partitioneert zelf, gewoon met dat balkje zeggen hoeveel gig er mag gebruikt worden.
Hier stond ubuntu zelfs door plaatsgebrek op een externe schijf, werkt allemaal goed.

Ik toon het hierbij aan met een paar citaatjes uit deze draad.


Je hebt geen enkele ruimte op je schijf die ubuntu kan gebruiken omdat je de gehele schijf hebt ingedeeld in WINDOWSPARTITIES.
Daar kan linux niets mee doen.
Daarom ook dat ubuntu zegt dat de installatie niet kan worden afgerond.
Ik verwijs hierbij naar je bericht nr 11 van deze draad.
Edit 3
heb wubi geinstalleerd. maar als ik de installatie van ubuntu zelf wil afronden zegt ie.
dat er iets mis is met het bassispakket.
Foto0167.png

Je schreef basispakket, je bedoelt zoals in de afbeelding te zien is BASISBESTANDSSYSTEEM
Basisbestandssysteem is de linuxterm voor partitie, dus basisbestandssysteem = partitie
Het was dus wat ik gezegd heb, slechte partitionering door gebrek aan vrije ruimte op je schijf.
De setup loopt vast omdat die geen linuxpartitie vind en dus niets kan wegschrijven.
Bij het ontbreken van vrije ruimte kan er geen linuxbestandssysteem gemaakt worden, dus ontbreken de bestandssystemen alsook de koppelpunten.
Het ontbreken van de koppelpunten genereert de foutmelding " geen basisbestandssysteem gedefinieerd ", want dat is precies wat die koppelpunten moeten doen..
Begin je te zien hoe het werkt?
Te weinig plaats voor de linuxpartities, dat is het probleem met het basisbestandssysteem waar ik naar zocht. Hier krijg je dezelfde berichten voor van slecht koppelpunt of te kleine partitie of ontbreken van partitie.

Dit was mijn reactie daar (bericht nr 14)
Ik had naar de foto niet gekeken.
Die spreekt toch niet over basispakket volgens wat ik er van zie (wel een erg lage dpi, moeilijk leesbaar hier)
Met basisbestandssysteem bedoelt men de betreffende partitie die slecht gekoppeld is, te corrigeren via je schijfindelingsmenu tijdens de setup.
De partities (normaal 3 maar ubuntu kan ook met 2) de koppeling /boot, de koppeling / en de swap
De systeempartitie (de grootste) is hier de 2de, dus koppelpunt /
Zijn er partities blijven staan van oudere linuxinstallaties soms?

de partitionering is dus niet juist zoals ik al schreef, dit omdat er gewoon geen ruimte is op je schijf om linux op te ztten.
De partities zijn niet gekoppeld, kan ook niet, omdat ze niet aangemaakt zijn door ubuntu.
Dat kan niet zolang je geen ruimte maakt op je schijf (zie quote 2 die ik hier nogmaals ga plaatsen).
Je kan dat doen via de genoemde optie 2 in je linuxsetup " partities handmatig specificeren (geavanceerd) " maar veel eenvoudiger, maak plaats via schijfbeheer door partities weg te doen of bestaande partities verwijderen wat ik dus gevraagd heb en start de setup van linux.

Maar nee, ubuntu gebruikt de niet toegewezen ruimte op je schijf. dus gewoon een partitie verkleinen of wegdoen en ubuntu starten, verder niets.
Ubuntu partitioneert zelf, gewoon met dat balkje zeggen hoeveel gig er mag gebruikt worden.
Hier stond ubuntu zelfs door plaatsgebrek op een externe schijf, werkt allemaal goed.



Je hebt nog steeds geen ruimte op je schijf omdat ze vol staat met jouw eigen windowspartities.
Dus het gaat fout in stap 1
Je kan linux geen vrije ruimte binnen een windowspartitie laten gebruiken, dat zie je verkeerd.
Ubuntu heeft vrije schijfruimte nodig, geen vrije partitieruimte.
Schijfruimte is geen partitieruimte. ook geen windowspartitieruimte.
Dus nogmaals: Je moet eerst plaats maken door partities te verkleinen of verwijderen zodat er ongebruikte ruimte komt op je schijf.
MAW: het balkje in je windows schijfbeheer mag niet vol zijn.
Om het simpel te stellen, als het balkje in je windows schijfbeheer niet vol is is er plaats en kan het balkje van ubuntu van daar af verder doen.
Dus het ene balkje lost het andere gewoon af.
Als voorbeeld heb ik mijn laptopschijfje genomen en en rode streep getrokken tot waar ik mijn windowspartitie zou verkleinen.
Zo zie je ook meteen waarom ik een externe schijf gebruikte om ubuntu te installeren want mijn schijfje is te klein voor beide.
 

Bijlagen

  • ubuntu.JPG
    ubuntu.JPG
    30.6 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
Oke ik snap het nu helemaal.
Ik heb even de installatie geboot met de 1 tb externe hardeschijf.
en nu is er een optie om een ubuntu naast windows 7 te installeren.

Maar nu een vraag
er staat belangrijke data op die extere hardeschijf, gaat die data verloren als ik ubuntu naast windows 7 ga installeren??
word er dan iets veranderd aan die externe hardeschijf??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de juiste werkwijze respecteert niet.
Met die schuiver bepaal je enkel hoeveel vrije schijfruimte gebruikt kan worden.
De vrije ruimte op je partities, zoals ik al zei, kan niet gebruikt worden omdat die vrije "partitieruimte" deel uitmaakt van de bestaande partities.
Vergelijk het met de ruimte buitenshuis. Als je zegt tegen ubuntu dat deze buitenshuis een stukje van de vrije ruimte daar mag gebruiken kan hij in huis niets komen doen, zo ook niet in de datapartitie van je externe schijf.
Dat kan wel na installatie van ubuntu via de "explorer" of "verkenner" of hoe dat in ubuntu ook mag heten. vanuit het os kan je de partities wel benaderen.
Maar waarom verwijder je niet gewoon de partitie op je interne schijf .? deze die je had gemaakt om ubuntu op te zetten namelijk. Dan hoef je niet die externe schijf te gebruiken.
 
Potvolkoffie 't is weer veranderd met ubuntu
Windows word nu wel opgenomen in de grubloader van ubuntu wat bij de vorige versie vaak niet lukte.
Maar nu ziet easybcd de entry van de nieuwe ubuntu weer niet meer, dus zal je het met de grubloader moeten blijven doen.
Met de vorige kon ik een trippleboot opzetten, met windows, ubuntu en als laatste macos via windows en neosmart.
Ubuntu heeft weer aanpassingen gedaan. pro ubuntu, contra de rest.
Ze krijgen steeds meer microsofttrekjes daar.
 
Maar waarom verwijder je niet gewoon de partitie op je interne schijf .? deze die je had gemaakt om ubuntu op te zetten namelijk. Dan hoef je niet die externe schijf te gebruiken.

Ik heb in de windows 7 installatie de partitie ook verkleint 97 gb.
maar daarna alsnog geen suc6.
Dus ik verwijderde die partitie weer maar toen kwam die 97 gb erbij op de eerste partitie.
 
Ik heb in de windows 7 installatie de partitie ook verkleint 97 gb.
maar daarna alsnog geen suc6.
Dus ik verwijderde die partitie weer maar toen kwam die 97 gb erbij op de eerste partitie.

Als je in je schijfbeheer bij windows gewoon rechtsklikt en verwijderen gebruikt word dat gewoon in beschikbare ruimte.
 

Bijlagen

  • besch r.jpg
    besch r.jpg
    25.4 KB · Weergaven: 103
Bij mij helaas niet.
als ik met mijn rechter muisknop klik op de partitie dan druk ik vervolgens op *volume verwijderen*
ik druk vervolgens op *ja* en dan word het bij mij *niet toegewezen*

Wat doe ik nu verkeerd?
 
Bij mij helaas niet.
als ik met mijn rechter muisknop klik op de partitie dan druk ik vervolgens op *volume verwijderen*
ik druk vervolgens op *ja* en dan word het bij mij *niet toegewezen*

Wat doe ik nu verkeerd?

Ja zeg, je veranderd steeds van methode. Hoe wil je dan kunnen volgen.
Aanvankelijk werk je met schijfbeheer, dan is het als in mijn afbeelding, nu doe je het via de setup of zo, dan heet het niet toegewezen.
Dat is 2x hetzelfde. Dan kan ubuntu nu die niet toegewezen ruimte gebruiken en is het toch opgelost. Gewoon die handel installeren en gedaan.
Maar als het niet toegewezek is komt het niet bij die andere partitie he, die ruimte behoort nergens toe en is dus beschikbaar. simpel toch?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan