Windows 10 tweede pc in netwerk niet bereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik heb 2 toestellen, een desktop boven en een laptop beneden. Ik zou deze in een (persoonlijk) netwerk willen hebben, zodat ik vanaf beide toestellen het andere kan bereiken.
Het is me gelukt om dit te regelen. In de verkenner onder "netwerk" zie ik beide toestellen (ze moeten aanstaan natuurlijk).
Als ik echter toegang wil naar het andere toestel komt de mededeling dat ik geen toegang heb, contact opnemen met de netwerkbeheerder ...
Voor beide toestellen ben ik de enige gebruiker, en dus ook administrator...
Kan iemand mij zeggen hoe ik dat kan oplossen ?
Dank bij voorbaat !
 
- netwerkdetectie ingeschakeld
- bestands- en printerindeling ingeschakeld (trouwens de printer is vanuit beide toestellen zonder probleem bereikbaar)
- zelfde werkgroep
- met wachtwoord beveiligd delen uitgezet

wat kan ik nog meer doen...
 
Ik gebruik op mijn beide pc's zelfde login en paswoord (local account) , zie voorbeelden en heb geen enkel probleem.
 

Bijlagen

  • PC1 Netwerk.jpg
    PC1 Netwerk.jpg
    51.8 KB · Weergaven: 88
  • PC2 Netwerk.jpg
    PC2 Netwerk.jpg
    50.3 KB · Weergaven: 80
Ik had verleden jaar het zelfde probleem maar na het opnieuw instellen van Windows na lang zoeken vond ik dit hier en het probleem was opgelost
1/
Inschakelen van SMB/CIFS

Gelukkig is het inschakelen van de SMB 1.0/CIFS eenvoudig, want het is niet zo dat die functie is verdwenen. Instellen doe je als volgt: open het Configuratieschermen kies voor Programma's en Onderdelen . Vervolgens klik je aan de linkerkant op Windows-onderdelen in- of uitschakelen.

Er verschijnt nu een lijst met Windows-opties die je aan- of uit kunt zetten. Scroll in de lijst
2/
 

Bijlagen

  • Knipsel3.JPG
    Knipsel3.JPG
    57.1 KB · Weergaven: 77
  • Delen van bestanden met een pc of laptop gedeelde netwerkmap.pdf
    150.7 KB · Weergaven: 87
Wat ik wil bereiken : ik wil bv een foto die ik toegestuurd krijg op pc 1 saven ergens op pc2.
Of ik wil iets van pc2 overbrengen naar pc1, of ik wil vanaf pc1 iets aanpassen aan een file op pc2 enz ..
Dus ik wil gewoon vanaf 1 pc in de andere kunnen werken als dit nodig is. Dus de c: van pc 1 zien in pc2 en omgekeerd.
Ik wil idd het over en weer lopen met een stick vermijden ...zoiets moet toch mogelijk zijn binnen een "thuisnetwerk" zoals dat vroeger heette ?
In verkenner zijn beide pc's zichtbaar op beide pc's, maar als ik verkenner verder wil openen komt de melding "u hebt geen toegang tot pc1, neem contact op met uw netbeheerder om toegang te vragen...Waar is mijn netbeheerder ???
SMB inschakelen deed ik, maar dit bracht geen verandering.
 
SMB1 inschakelen is niet nodig. Windows 10 werkt met SMB3, sneller en veiliger.

Je kan dit verwezenlijken door in "mijn computer" een drive te mappen. Geef als credentials de gebruikersnaam en wachtwoord van de doelcomputer altijd appart mee.
Deel dan volgende link: <naam van doel computer>\C$

vb. MIJNDESKTOP-B\C$

En als credentials vb.
MIJNDESKTOP-B\GebruikerB
en bijhorend wachtwoord

Op de andere computer doe je dan hetzelfde maar vul je de gegevens van computer A in uiteraard

vb. MIJNDESKTOP-A\C$

En als credentials vb.
MIJNDESKTOP-A\GebruikerA
en bijhorend wachtwoord


Voorwaarde is de beide gebruikers Administrator rechten hebben. Je dient geen speciale folders of drives te delen. De C$ is een verborgen standaard share, te benaderen met een admin account.
 
waarom kan windows dat niet eenvoudig maken ik heb maanden gezocht naar een oplossing maar nu werkt het wel op blz 5 van mijn bijlage de 6 opstarttypes veranderen in automatisch heeft bij mij geholpen maar dat wil niet zeggen dat het bij u lukt succes en prettig w.e
 

Bijlagen

  • Delen van bestanden met een pc of laptop gedeelde netwerkmap.pdf
    150.7 KB · Weergaven: 81
een drive mappen, is dat via geadvanceerd delen ?

Neen, men dient niets te delen indien men beide computers benaderd met een account welke op dat toestel administrator rechten heeft.

Een drive mappen doe je in "Mijn computer", vanboven in het ribbon menu staat een mogelijkheid om een netwerk folder te mappen. Ik ken de nederlandstalige namen niet zo, daar ik enkel met engelstalige software werk.


1619287155845.png


Aanvinken dat men met een andere account wilt aanloggen dus. Zoals beschreven in men vorige post. Welke account doet er niet toe, zolang die op de doelcomputer bestaat en enabled is, en Administrator rechten heeft. (meestal wel)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan