Windows 10 Taakbeheer is leeg en ziet geen actieve processen

Gisteren werd ik totaal onverwacht overvallen door een lawine met Windows ellende.

Het begon met een klein steeds terugkerend probleem: na het opstarten zit de cursor vast in het centrum van het beeldscherm. Je kunt dan uiteraard niets, behalve op de uitknop duwen.

Vervolgens werkte de zoekfunctie links op de taakbalk niet meer. Ik wilde dit juist gaan oplossen, na een hoop gelees op internet, tot ik opeens, ook geheel onverwacht, een blauw opstartherstelscherm kreeg. Het werd al snel duidelijk dat een nieuwe Windows via de USB-stick de enige uitweg was. Absurd dat zoiets gebeurt terwijl ik al maandenlang probleemvrij was.

Inmiddels ben ik al bijna een etmaal bezig met zoveel mogelijk hersteloperaties. Er is inmiddels een hele reeks updates verschenen, onder andere Windows 11 25H2. Dat is de eerste keer dat ik dit meemaak , maar na een dag downloaden staat hij nog steeds/weer op 0%. Dit houdt de installatie van alle andere updates tegen en ik ben nu bang dat ik misschien wel iets van malware heb opgelopen: het Taakbeheer is namelijk geheel wit en leeg. Nog nooit meegemaakt, maar het schijnt vaker voor te komen en kan door malware veroorzaakt worden.

Wat kan ik nu het beste doen om het Taakbeheer weer werkend te krijgen? Ik vind alle internettips nogal ontmoedigend en heb ook geen energie meer.

Wel al scannow en DISM gedaan en gescand met Hitman Pro. Die vindt alleen ongelooflijk veel voorgeïnstalleerde HP zooi. AdwCleaner vindt ook alleen voorgeïnstalleerde HP zooi.

Ik heb Windows 11 nu op verborgen gezet via de Windows Update Minitool en herstart. Dit lijkt niet te helpen: nog steeds staat er Windows 11 met 0%. Dus alle andere updates moeten wachten. Leuke kennismaking met Windows 11.

Het werd al snel duidelijk dat een nieuwe Windows via de USB-stick de enige uitweg was.

Inmiddels ben ik al bijna een etmaal bezig met zoveel mogelijk hersteloperaties.
Het is het een of het ander hé ... dit spreekt zichzelf tegen.
Als ik dit alles lees zou ik ook de handdoek gooien en maar gaan voor nieuw installatie. Via Repair of zelfs helemaal via een boot (vb. vanuit Rufus-voorbereide stick).

Een nieuwe installatie is dus wat ik gisteren deed.

Sindsdien probeer ik mijn verloren gegane computerbeleving te herstellen. Dat noem ik dus hersteloperaties: alles weer goed proberen te krijgen.

Met de beschreven nieuw opgedoken problemen.

Terug
Bovenaan