Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Ik heb terug moeilijkheden met mijn desktop (W10) gehad, de 3e keer reeds dit jaar, maar ook deze keer is het opgelost.

Ik bezit ook een laptop met W10.

Welke mogelijkheid/mogelijkheden bestaan er opdat ik mijn desktop met mijn laptop zou kunnen verbinden en dat de gehele inhoud SYNCHROON kan lopen.
Als ik op de ene werk dat ook de andere veranderd.
Zo kan ik steeds verder werken op de ene als de andere weeral zijn kuren krijgt.

Ik bedoel hier dan vooral "Mijn Documenten" waar het meeste in staat dat men dagelijks gebruikt.

Ik maak regelmatig BackUps op een externe schijf :
* wekelijks voor "Mijn Documenten"
* om de 14 dagen voor mijn Mozilla FF (Bladwijzers) en TH (mails).
Deze 3 kan ik dan steeds overbrengen met een USB stick naar mijn laptop om verder te werken, maar dat is natuurlijk een omslachtig werk als er misschien een eenvoudiger oplossing zou bestaan.

Meer persoonlijke opslag - dat ik heb beveiligd met een wachtwoord - breng ik sowieso manueel over en regelmatig naar een externe schijf.

Ik heb reeds gehoord/gelezen over een "Thuisnetwerk" - en dan al die "Clouds".
Maar wat is het verschil tussen die soorten en welke "zou" voor mijn eenvoudige vraag de beste en meeste mogelijkheden bieden ?

Flamingo
 
Je zegt als de ene kuren krijgt dan op de andere doorwerken. Je zal ergens de data moeten hebben staan en als dat dat net op de pc met kuren is heb je alsnog een probleem.

Het beste is om met een server te gaan werken waar de data op staat. Heb ik hier thuis ook en dan kan ik waar ik me ter wereld bevind bij mijn bestanden en deze bewerken. Kan uiteraard ook gewoon thuis via het local netwerk.

Vroeger met Microsoft Office was het wel eens een probleem als je op verschillende locaties bijvoorbeeld een excel sheet per ongelijk nog had open staan, je het onder een andere naam moest opslaan omdat het bestand in gebruik was op de andere pc.
Met de exchange server en de nieuwste office versies van Microso0ft is dat geen probleem meer.
 
Beste Skippy,

Dank voor Uw antwoord.
Ik ben een leek op het gebied van al die nieuwigheden.
Ik ben dan ook volop aan het leren.

Graag wat meer uitleg over Uw 3 meldingen :


  1. een server te gaan werken waar de data op staat
  2. Kan uiteraard ook gewoon thuis via het local netwerk.
  3. Met de exchange server en de nieuwste office versies van Microso0ft is dat geen probleem meer.

Flamingo
 
Alles wat ik vermeld had zijn geen nieuwigheden.

Een server is een vergelijkbaar met een PC. Alleen is er met de hardware en configuratie keuzes gemaakt in bepaalde onderdelen om deze pc zo energiezuinig mogelijk te maken i.v.m. het 24 uur per dag aan staan.
Ook staan er schijven in een minimaal RAID 1 configuratie om data verlies tot een minimum te beperken.
En als je het helemaal goed wilt doen zet je daar een serverbesturing op zodat er nog meer mogelijkheden komen.
Dit is heel kort een uitleg over een server.

Het lokale netwerk zijn de ip adressen die gebuikt worden achter de router. De router heeft een IP adres en de computers die via een netwerkkabel of via wifi via de router communiceren krijgen ook allemaal een IP adres. De pc's kunnen via dit netwerk lokaal met elkaar communiceren en kunnen er mappen en bestanden gedeeld worden. Hierdoor is het mogelijk dat je op de ene pc een bestand op de andere pc ziet staan en je deze kunt openen en bewerken en opslaan.

De Exchange server bestaat al heel lang ik denk al iets van 20 jaar. Door de jaren heen zijn er belangrijke verbeteringen toegepast.
Met de nieuwste versies van Office is het gemakkelijker om samen aan bestanden te werken en daardoor ook gemakkelijker als je op de ene PC een bestand heb openstaan je toch via een andere pc aan hetzelfde bestand kan werken en opslaan. Kom je na een poosje weer op de pc waar het bestand open stond is alles gesynchroniseerd en kun je gewoon verder werken.
Met oudere office versies kon dit niet en kreeg je de melding dat het bestand alleen lezen was. Uiteraard kon je dan wel openen en bewerken, maar daarna onder een andere naam opslaan. En da's niet zo handig als je synchronisatie wilt hebben.

Is dit allemaal abracadabra zou ik er voorlopig niet aan beginnen en beetje bij beetje eens in deze materie gaan verdiepen en anders een systeembeheerder inhuren of misschien iemand in de familie met deze kennis.
 
Laatst bewerkt:
Beste Skippy,

OEF, ja dit is voor mij abracadabra.

Maar, ik ben besloten van deze winter mij eens toe te leggen op al deze materie, verbindingen, PC, Laptop,Tablet en smartphone en hun verbindingsmogelijkheden.

Wat ik wel zie in mijn verkenner, dat in het gedeelte "Netwerk" mijn Telenet digicorder staat, waarin ik alle opgeslagen opnames kan zien staan.
Is dit het "Thuisnetwerk" dat U bedoelt ?
En kan ik daar iets mee doen voor de verbinding tussen mijn Desktop en mijn Laptop ?

Flamingo
 
Misschien eens overwegen om een onedrive ofzo te gebruiken om je documenten op op te slaan, dan lukt dit gewoon zonder abracadabra en zonder eigen server. :)
Onedrive kan je gratis gebruiken. (beperkt volume) maar voldoende om mee te testen/spelen.
Ook zit het heel dikwijls al tot 1TB Bij office pakketten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan