Netwerk Speed Test gedaan op 2 providers en ... ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

Lanta

Gast
Ik heb gisteren een speed test gedaan. Op mijn pc haal ik ongeveer 35 a 40 Mbs nee niet erg veel maar het werkt. Mijn pc was ook traag door dat ff nogal bleef hangen en een update die ik kreeg maakte de zaak veel sneller.

Dan een speed test gedaan via utp rechtstreeks op de modem , maar met de lap top van men buurman. En dan was de snelheid rond de 95 Mbs. Via eigen wifi ook test gedaan op zowel 2.4 als 5 Ghz en de eerste was traag en de 2 de was even snel als de utp test. Ook de wifi uit de modem getest en dat was ook traag. Wat wel normaal is. Conclusie mijn pc is dus ongeveer de helft minder snel als die latop via utp. Nu weet ik dat ik eens moeten laten nakijken of er wat aan te doen is ?

Mijn buurman heeft nu glasfiber (bedrijf) en ik viel achter over toen zijn wifi netwerk uit de modem de snelheid ging testen.. Dat was 200 mbs download en 180 mbs upload de meter van de speed test sloeg tilt. Ik zit niet te wachten op zulke hoge snelheden en een peperdure prijs. Nu het is voor zijn bedrijf als Bakker.

PS Via men smartphone die op men eigen wifi netwerk draait , stond 5 ghz eerst niet aan en was de snelheid op 2.4 ghz traag en nu met 5 ghz die aan staat is de snelheid sneller alhoewel het alleen via 2.4 ghz gaat. Is daar een verklaring is er hier iemand die daar een antwoord op kan geven ?

Dat wou ik even mede delen.
 
- hangt af van je abbo
- de specs van je netwerkkaart en/of wifi kaart

2.4 GHz heeft een groot draagvermogen maar is langzaam (afstand ts zender en ontvanger: draagvermogen)
5 Ghz heeft een kleiner draagvermogen maar is sneller maw het wordt bepaald door de golflengte van de draaggolf 2.4 of 5 GHz, net zoals bij de radio korte- of lange golf band.
 
Mijn buurman heeft nu glasfiber (bedrijf) en ik viel achter over toen zijn wifi netwerk uit de modem de snelheid ging testen.. Dat was 200 mbs download en 180 mbs upload de meter van de speed test sloeg tilt. Ik zit niet te wachten op zulke hoge snelheden en een peperdure prijs. Nu het is voor zijn bedrijf als Bakker.
Bij welke provider is dit, test gedaan met kabel of draadloos?
Welk abonnement hebt u en welk heeft uw buurman?
 
Zelf zit ik ook op glasvezel (privé) en die genoemde snelheden zijn heel normaal.
Wil je 500 mbps dan moet je wel extra betalen.
Mijn kosten zonder telefoon en tv liggen rond de 55 euro per maand. (KPN)
 
1684436169880.png

U viel achterover van de snelheid bij uw buurman.
Die zou fiber hebben en een downloadsnelheid van 200 Mbps.
Daar is toch niets bijzonders aan die snelheid... de upload is wel hoog, maar waarvoor is dat nodig?
 
Ik zie dat u niet tot een groep of forum behoort die elkaar regelmatig grote bestanden sturen.
Dat klopt, maar die hoge upload is hier ook niet voorhanden.
Zoals u kunt zien in #7 is de hoogste beschikbare uploadsnelheid (op enkele plaatselijke uitzonderingen na) 40 Mbps.
De buurman (van de poster) is bakker.
Het zou me verbazen dat die regelmatig grote bestanden zou verzenden.
 
Waarom viel ik achterover , wel omdat het mijn eerste maal is dat ik zulke hoge snelheden zie. Ik zelf heb geen glasfiber en zit er ook niet op te wachten. Het is duur en of je nu 1 min moet wachten of 10 min om iets op te halen. Daarvoor ga ik niet nog meer geld uitgeven. Trouwens het spreekwoord zegt " geduld is een schone deugd " heel veel mensen zijn al zo ongeduldig en zijn van mening dat alles nog vlugger moet gaan er zijn maar 24 u in een etmaal hoor.

Mijn buurman (bakker) stuurt nooit grote bestanden kijk wel fb , kranten , mails enz maar misschien een film kijken ? dat weet ik niet zo zeker. Nee de reden van de omschakeling was , omdat hij via telefoonlijn gaat en op het einde van het net zat zijn snelheid was nog trager toen dan die van mij en viel van tijd tot zelfs compleet uit. Klanten die met een bankkaart betalen. Als die bv net willen gaan betalen en de internet wifi via de modem doet het niet , dan moeten ze cash gaan betalen en vele hebben dat net geen geld op zak en dat is geen goeie reclame he.

Nu hij glasfiber heeft is dat probleem van de baan , alleen moet ik er nog voor zorgen dat er een router netwerk komt van in de bakkerij zelf daar is er geen enkel wifi signaal en wifi van de modem is slecht en een externe router is 10 x beter. En die ga ik net voor de keuken hangen tegen het plafond en ik ben zeker dat hij dan wel wifi signaal heeft in de bakkerij.

Dus nee het is niet juist dat hij hele grote bestanden verzend tenzij , dat je een brood van 400 gr via een grote bestand kan verzenden ? haha goeie grap he.
 
Die grote downloadsnelheden (200 Mbps (volgens u)) zijn hier doodgewoon normaal en er komt geen fiber bij te pas. Gewoon langs de kabel. Uploaden aan die snelheid is natuurlijk een andere zaak. Waar er glasvezel ligt is dat mogelijk, maar dit is zeer beperkt en plaatselijk.
Als je kijkt naar #7 zie je downloadsnelheden tot 1 Gbps maar de upload blijft beperkt tot 40 Mbps.
 
Kijk, het probleem zoals ik het zie is dat we wel allemaal lekker kunnen gaan zitten downloaden met gigabits per seconde, alleen was er niemand die die snelheid haalde omdat niemand data met een fatsoenlijke snelheid kon uploaden. Bijvoorbeeld bij Bittorrent.
Downloaden vanaf een server kan wel, maar die is van een bedrijf, of dat kost geld voor een usenet abbo.
Dat die man bakker is doet er even niet toe, hij heeft glasvezel en dan heb je automatisch evenveel up- als downloadsnelheid.
Als hij een website heeft met van alles en nog wat aan reclame en downloadbare recepten enz. dan doet het er wel toe.
Vroeger noemden we dat ADSL versus SDSL en was SDSL vele malen duurder, als je het al kon krijgen.
 
Die grote downloadsnelheden (200 Mbps (volgens u)) zijn hier doodgewoon normaal en er komt geen fiber bij te pas. Gewoon langs de kabel. Uploaden aan die snelheid is natuurlijk een andere zaak. Waar er glasvezel ligt is dat mogelijk, maar dit is zeer beperkt en plaatselijk.
Als je kijkt naar #7 zie je downloadsnelheden tot 1 Gbps maar de upload blijft beperkt tot 40 Mbps.


Proximus verdubbelt downloadsnelheid Flex Fiber Pack:​

de snelheid gratis van 500Mbit/s naar 1Gbit/s gaat maar dat de uploadsnelheid op 50Mbit/s blijftis onduidelijk en is ook tevens verdubbeld!
ondertussen bieden ze nu ook 10 Gbit/s aan : die snelheden tot 8,5 Gbps download en 1,5 Gbps upload.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan