Netwerk router

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,

Korte vraag,

Ik heb altijd een Telenet router gehad maar die later ook aangesloten op een netgear router voor verschillende pc aan te schakelen.

Vroeger kon ik in de configuratie van mijn Nergear, nu de kinderen uit het huis zijn is de Netgear weg.
Simpele vraag kan ik in de configuratie geraken van een Telenet router zoals gewoon 198.168.1.0 in te tikken, lukt natuurlijk niet nu,
maar ik heb misschien een ander IP nodig.
Het antwoord is gewoon laat Telenet dat toe of niet.

Bedankt iedereen

Ed
 
Port forwarding en firewall kan je beheren via die webtoepassing. Niet dat ik er zelf wild van ben. Maar mogelijk...
Maar ondertussen wil ik wel een andere modem waar men een vaste poort mee kan bridgen zodat ik men eigen router kan gebruiken... maar... ik wacht al sinds februari op een ticktje bij Telenet ivm men huidige nieuwe modem. Kga binnenkort eens bij een service punt langs met hun apparaten... en dan kunnen ze zorgen dat ALLES in orde is. Want ze zijn daar serieus aan het prutsen. Momenteel werkt al het huidige nog, en ik wacht liever tot hun algehele werking stabiel is voordat ik me in het duister gooi.
 
Sinds 2014 overgestapt van Proximus naar Telenet, bij ons op de buiten is de internetsnelheid bedroevend laag bij Proximus, en heb geen klagen over Telenet, instellingen kun je beheren zoals DDragon80 zegt.
Momenteel hebben ze veel problemen, bij servicepunt zeggen ze als het werkt overal afblijven, zijn verleden jaar overgestapt naar nieuw computersysteem en ze blijven kampen met problemen, onbegrijpbaar voor zo´n firma.
 
oei mijn vraag staat er niet bij,
ik wou nog weten hoe het komt dat mijn IP adres verschillend is in de router/modem configuratie van Telenet
dan als je op internet vraagt "wat is mijn IP adres"
 
Wat is NAT ? BARD AI zegt :

NAT staat voor Network Address Translation. Het is een techniek die wordt gebruikt om IP-adressen te vertalen tussen verschillende netwerken. In het algemeen wordt NAT gebruikt om privé IP-adressen te vertalen naar openbare IP-adressen. Dit is nodig omdat er een beperkt aantal openbare IP-adressen beschikbaar is, terwijl er veel meer privé IP-adressen zijn.

NAT werkt door de IP-adresinformatie in datapakketjes te wijzigen. Wanneer een apparaat in een privé netwerk een verbinding probeert tot stand te brengen met een apparaat op internet, stuurt het apparaat een datapakketje met zijn interne IP-adres en poortnummer. De router die het datapakketje ontvangt, vertaalt het interne IP-adres naar een openbare IP-adres en portnummer. Het routert vervolgens het datapakketje naar het apparaat op internet met het openbare IP-adres.

Wanneer het apparaat op internet een antwoord terugstuurt, stuurt het apparaat zijn openbare IP-adres en poortnummer in het datapakketje. De router die het datapakketje ontvangt, vertaalt het openbare IP-adres naar het interne IP-adres van het apparaat in het privé netwerk. Het routert vervolgens het datapakketje naar het apparaat in het privé netwerk met het interne IP-adres.

NAT heeft een aantal voordelen. Het stelt bedrijven en particulieren in staat om meerdere apparaten te gebruiken met slechts één openbare IP-adres. Dit kan kosten besparen, omdat er minder openbare IP-adressen nodig zijn. NAT kan ook de beveiliging van een netwerk verbeteren, omdat het de mogelijkheid vermindert dat apparaten in het privé netwerk door aanvallers worden aangevallen.
Er zijn echter ook enkele nadelen aan NAT. NAT kan de prestaties van een netwerk verminderen, omdat de router de IP-adressen in datapakketjes moet vertalen. NAT kan ook de traceerbaarheid van verkeer binnen een netwerk bemoeilijken, wat het moeilijker kan maken om problemen op te sporen.

De twee meest voorkomende typen NAT zijn:
  • Static NAT: Static NAT wordt gebruikt om een specifiek intern IP-adres te vertalen naar een specifiek openbare IP-adres. Dit wordt meestal gebruikt voor apparaten die bereikbaar moeten zijn vanaf internet, zoals webservers en e-mailservers.
  • Dynamic NAT: Dynamic NAT wordt gebruikt om interne IP-adressen te vertalen naar een pool van openbare IP-adressen. Dit wordt meestal gebruikt voor thuisnetwerken en kleine bedrijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan