Windows 10 PC grote opkuis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Nu het nieuwe jaar begonnen is zou ik mij PC eens GRONDIG willen opkuisen.
Want er zal wellicht zeer veel "brol" op de "achtergrond" is blijven kleven..

Gaarne jullie tips en raad.

FLAMINGO :geek:
 
Oplossing
Apps die je staan hebt die je niet meer wenst te gebruiken verwijderen met Revo uninstaller en schijfopruiming, meer moet er niet gedaan worden als je geen ongewenste beestjes in je systeem zitten hebt. Maar zoals PhilipV aangeeft doe ik dus nooit meer sinds ik revo uninstaller ken. Wist je dat je niet eens de pro versie dient te hebben ervan. De gratis versie voldoet prima.
Op zo'n algemene vraag kan alleen een algemeen antwoord : verwijder de apps die je niet meer wil gebruiken via het onderdeel apps uit de instellingen van Windows 10 of 11
 
Apps die je staan hebt die je niet meer wenst te gebruiken verwijderen met Revo uninstaller en schijfopruiming, meer moet er niet gedaan worden als je geen ongewenste beestjes in je systeem zitten hebt. Maar zoals PhilipV aangeeft doe ik dus nooit meer sinds ik revo uninstaller ken. Wist je dat je niet eens de pro versie dient te hebben ervan. De gratis versie voldoet prima.
 
Oplossing
Om je PC ècht grondig te kuisen en alle hangen gebleven brol weg te krijgen bestaat er maar één middel: de Mr. Proper van de grondige PC kuis.
Code:
Backup maken van je documenten en bestanden die je nog wil behouden.
Windows opnieuw installeren waarbij je de ganse C-partitie wist.
De toepassingen die je nodig hebt terug installeren.
Backup van de bestanden en documenten terug op de PC plaatsen.

Is wel veel werk, maar dan is alle brol van je PC.

Om je in gebruik zijnde licentie (op de nu in gebruik zijnde en op te kuisen PC) hoef je je bij Windoze 10 en 11 geen zorgen te maken, die worden automatisch bij Microsoft opgehaald als de installatie van Windoze afgewerkt is.
De licentiecode wordt digitaal bewaard bij Microsoft en is gekoppeld aan je hardware configuratie.
Dus op een nieuwe PC zonder OS werkt dit niet, want daarop had je geen actieve licentie!

Een aantal installaties kan je versnellen door Ninite te gebruiken. Daarmee maak je een klein programmaatje aan waarin je de te installeren toepassingen aangeeft.
Ninite werkt dan die installaties na mekaar af.
Ninite kan niet alle software installeren, wel vooral freeware.
 
Als je je PC grondig wil opkuisen, is er eigenlijk maar 1 echt goede methode.
Herinstalleer je OS (disk terug laten indelen en leegmaken) en daarna de programma's die je echt gebruikt. Daarna eventueel je data terugplaatsen van een backup als die onder je profiel aanwezig was.

PS: MerlinTG was me net! ietsje voor :p
 
Besten,

Aan ALLEN - dank voor de info's.
Zal de volgende weken mijn werk hebben gezellig binnen in de warmte.
Want het wordt toch ijskoud en misschien sneeuw.

Aan ALLEN - een prettig nieuwjaar en vooral minder moeilijkheden met de PC's en aanverwanten.

FLAMINGO :geek:(y)
 
Revo Uninstaller ruimt veel op maar lang niet alles. Grondiger dan de adviezen in #6 en 7 kun je niet te werk gaan maar het is nogal heftig.
Verder doe je er goed aan enkel die software te installeren die je echt nodig hebt. Experimenteer je echter graag, doe dat dan op een tweede computer die je enkel voor dat doel gebruikt. Voordeliger nog, maak gebruik van een draagbare Windows installatie op een externe SSD. Of gebruik een een programma om je systeem in een virtuele omgeving te kunnen draaien als met nieuwe software wenst te experimenteren.
 
Om in de toekomst een hoop werk uit te sparen kan je een volledig propere installatie doen van je PC met OS en alle software die je zeker standaard wil gaan gebruiken.
Plaats nog geen backup of dergelijke terug.
Maak nu een Systeembackup van je geïnstalleerde systeem. Daarvoor bestaan meerdere mogelijkheden. Hou die backup goed bij op een externe schijf.
Plaats nu de backup van documenten en andere bestanden terug.
Als je PC nog eens vol rommel en brol staat, maak je eerst een backup van je documenten e.d. waarna je de systeembackup terug op je PC zet.
Je laat het systeem updates en toepassingsupdates uitvoeren, want die verdwijnen uiteraard als je die systeembackup terug zet.
Maak vervolgens een nieuwe systeembackup, of (beter) maak een incrementele backup zodat alleen de nieuwe of gewijzigde/geupdate toepassingen/systeemupdates op backup gezet worden.
Plaats dan je documenten backup terug en je bent weer vertrokken met een propere PC.
Kost ook een beetje tijd, maar veel minder dan telkens weer vanaf nul te beginnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan