Nieuws Gemeenten in Nederland zouden op grote schaal burgers bespieden op sociale media.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb jij daar nu echt een website voor nodig gehad om dit te weten te komen? Het is hoe langer hoe meer big brother. De camera's her en der schieten ook als paddestoelen uit de grond.
 
Meekijken is heel nuttig. Veel mistoestanden worden door burgers enkel gemeld op sociale media. Gemeenten handelen sneller hierop dan.
 
Bijeensprokkelen wat op sociale media publiekelijk op straat wordt gegooid aan info (want dat is het toch !) kun je moeilijk 'bespioneren' noemen.
 
"In enkele gevallen gaan gemeenteambtenaren onder valse namen besloten Facebook-groepen binnen".

Hoe moet je dit noemen, ligt niet openlijk publiekelijk op straat ?
 
Dat ze op internet alles van je bijhouden is allang bekend. Daarom heb ik zelf zo min mogelijk op internet staan. Social Media en dergelijke daar doe ik allemaal niet aan, ik heb alleen mijn email en dat is voldoende. Het internet is leuk om dingen op te zoeken en je kunt er ook zeker baat bij hebben. Ik kijk wel graag voor leuke aanbiedingen zoals krantaanbiedingen.nl op de krant of ik zoek een korting op voor een dagje weg maar daar blijft het dan ook bij. Dat je tegenwoordig maar aan iets hoeft te denken en de advertenties duiken al op zegt ook alweer genoeg, ik denk dat we geen enkel idee hebben hoe veel informatie van ons gedeeld en bekeken wordt.
 
Hoe moet je dit noemen, ligt niet openlijk publiekelijk op straat ?

Juridisch is dit infiltratie of undercover... Dat kan perfect en is een geoorloofde praktijk maar enkel mits goedkeuring van een onderzoeksrechter en op basis van ernstige vermoedens dat er iets te ontdekken valt ...

Bij een aantal besloten FB-groepen kan ik me daar iets bij voorstellen en is dat gelukkig maar mogelijk - maar dan moet uiteraard die onderzoeksrechter wel toestemming geven en daar zal het schoentje wringen als ik lees 'op grote schaal' .... phishing (maar dan in de juridische zin van akties zonder degelijk vermoeden van misdrijf of misdadig opzet) is niet toegestaan...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan