Hardware Opvallende eis van Test Aankoop: 150 euro voor iedereen met printer van HP

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
1620070177070.png


Iedereen die een printer heeft van Hewlett-Packard (HP), moet van het bedrijf 150 euro krijgen per toestel. Dat is het standpunt van verschillende consumentenorganisaties in Europa, waaronder het Belgische Test Aankoop, omdat het Amerikaanse bedrijf volgens hen verhindert dat consumenten generieke inktpatronen zouden gebruiken in hun printer. Ze stuurden het Amerikaanse bedrijf een ingebrekestelling.

Volgens Test Aankoop zegt HP al jaren zelf dat generieke inktpatronen – die meestal goedkoper zijn – in zijn printers gebruikt kunnen worden. Maar het bedrijf zou dat nu met software-updates verhinderen. Gebruikers krijgen een foutmelding.

“Het is totaal onaanvaardbaar dat HP de controle overneemt van apparaten die eigendom zijn van de consument om hem vervolgens te pushen producten te doen kopen die merkeigen zijn”, zegt de woordvoerder van Test Aankoop, Simon November, in een persbericht. “De praktijk die door HP wordt toegepast, is pure geplande veroudering. Illegaal en onverantwoordelijk.”

De ingebrekestellingen worden verstuurd in België, Italië, Portugal, Spanje en ook Brazilië. De betrokken consumentenorganisaties verwijzen naar eerdere uitspraken. Zo besliste de Italiaanse mededingingsautoriteit eind vorig jaar dat HP dergelijke praktijken stelt en veroordeelde ze het bedrijf tot 10 miljoen euro. En in de Verenigde Staten ging HP eerder akkoord met een schadevergoeding voor Amerikaanse consumenten die overeenkomt met 100 tot 150 dollar per persoon, zeggen de organisaties.

Als de ingebrekestelling geen afdoende antwoord krijgt, zal Test Aankoop een groepsvordering opstarten, zegt de consumentenorganisatie nog.
 
Geheel terecht.
Hier https://www.pctuts.be/threads/hardnekkige-hp-spyware.243696/post-267079 maakte ik ook al melding van hetzelfde feit.
Gelukkig heb ik geen HP printer, maar na een aankoop zou iedereen zelf moeten kunnen bepalen wat en hoe hij daarmee omgaat. Nu wordt dit dus onmogelijk gemaakt en wordt men op hoge kosten gedreven.
Wat wel een punt kan zijn is de garantie. Als een apparaat defect raakt door geen originele onderdelen ( in dit geval dus inkt cartridges ) te gebruiken kan ik me voorstellen dat de garantie vervalt.
 
Is een moeillijke. Ik kan HP daar wel in volgen. Stel dat de klant daar andere inkt in gebruikt die het toestel binnen de 3 maanden verstopt, en daarboven ook nog eens slechte resultaten print. Raad eens waar die klant zen pijlen op gaat richten? Juist ja, de fabrikant van de printer! Zo zijn mensen meestal. Niet verder denken dan hun neus lang is. Zo is het met vrijwel alle hardware en mechaniek. Als de fabrikant bepaalde kwaliteitscontrole doet op alle onderdelen, en dat werkt goed. Waarom zou je dan toelaten dat eender welke prutsers onderdelen mogen leveren voor uw product? Om uw reputatie en kwalitatief product omzeep te helpen?

Wat wel anders kan in mijn opinie zijn de prijzen, de duurzaamheid en herbruikbaarheid (dus toners en cardridges die compatibel blijven zolang als mogelijk). Dat hebben ze zelf in de hand, en daar gaan ze wel wat de mist in. Maar waar testaankoop zen pijlen op richt heb ik zo men bedenkingen bij. Goed bedoeld, maar heel onverstandig. Laten we op die manier de afvalberg onbewust nog wat vergroten.
 
Er is nog een aspect dat hier bij komt kijken : een printer kost bij aanschaf maar een fraktie van zijn werkelijke kost.
Het verdienmodel zit hem in de cartridges.
Als we dat model zouden aanpassen (wat eerlijker en transparanter zou zijn) zouden de prijzen van printers minstens ver-5-voudigen denk ik.
Of we met zijn allen dat positief zouden vinden is een open vraag.
 
Is een moeillijke. Ik kan HP daar wel in volgen. Stel dat de klant daar andere inkt in gebruikt die het toestel binnen de 3 maanden verstopt, en daarboven ook nog eens slechte resultaten print.

Snijdt niet bepaald hout hoor ... HP heeft een technisch model waarbij printkop samen met cartridge wordt vervangen. Als een namaakpatroon verstopt is het voldoende dit te vervangen. Volgens mij (en alle andere producenten lijkt het ...) als HP zich zou beperken tot het vervallen verklaren van de waarborg is dat punt meteen weggewerkt. Maar zoals ik hierboven zei : het is gewoon hun verdienmodel !

Maar nu maken ze het wel zo bont dat ze het slachtoffer van hun ijver dreigen te worden : als het enigzins kan zullen veelprinters vermijden nog HP printers te kopen als ze zo doorgaan.
 
Het gaat om de associatie. Zoals ik zei, veel mensen denken niet te ver na. "Mijn printer is slecht want hij print niet goed meer... Ik heb een HP!" Wel ja... slechte cardridges e, wat ze er dan zeker niet bij vermelden. Is zeer slechte reclame. En vervallen van garantie? Leg zoiets maar uit bij de klant ook, die gaat dat zeker niet willen aanvaarden of begrijpen.
 
Ik kan alleen constateren dat HP alleen staat in zijn politiek. Voor de andere producenten van inkjet-printers is er blijkbaar wél een gouden middenweg mogelijk.
 
Het grootste probleem van printen is stilstand.
Bij mijn oude werkgever stond de printer dagelijks enkele honderden A4'tjes te printen. Als je dan inkt van bijvoorbeeld 123inkt gebruikt gaat zo'n printer jaren en jaren mee en dan heb je uiteindelijk een besparing waar je een paar nieuwe printers voor kunt kopen en dan bedoel ik dus de serieuze HP Enterprice LaserJet van enkele duizenden euro's. Cartridges of eigenlijk toners van HP zijn hiervoor serieus niet te betalen. Zelfs de imitatie 123inkt cartridges zijn honderden euro's voor een hele set. ( kleuren / zwartwit )
Het wordt anders als je soms eens een afdruk moet maken zoals vaak thuis aan de hand is. Zeg maar 2 velletjes in de twee maanden bijvoorbeeld. De inktkanalen en spuitkoppen raken dan verstopt. Maar dat gebeurd ook met de originele inkt.

Voorbeeldje: https://www.123inkt.nl/HP-651A-CE341A-toner-cyaan-origineel-CE341A-i18006-t144183.html
 
ja , vroeger kon je bvb een patroon van Kruidvat insteken maar een paar jaar geleden kreeg ik een foutmelding , daarom maar weer gewoon HP cartridges gekocht
 
Hetzelfde probleem bij Dell, Lexmark en OKI. Ook daar probeert men je dure originele toners te doen kopen. Heb vroeger meegemaakt dat een Lexmark-toner identiek aan een Dell-toner niet aanvaard werd door de printer. Zo zie je maar, ieder probeert zijn eigen materialen duur door te verkopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan