Software Onvoldoende ruimte op bestemminsschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Ik heb een ssd van 240GB. Als ik daar een clone (in Macrium) wil mee maken van mijn C schijf, krijg ik de melding "Onvoldoende ruimte op bestemmingsschijf.
Nochthans is er ruimte genoeg op de schijf. Er is op de schijf één partitie. Ik selekteer dat de indeling moet aangepast worden voor een schijf van 240GB.
Zodra ik die optie selekteer, krijg ik de melding.
Het heeft gegaan. Maar ik heb de schijf gebruikt om een clone te maken op een andere schijf. Heb ze nadien gewist en sindsdien heb ik dat fenomeen.
Aomei kan ze zonder problemen leeg maken, partitioneren en formatteren. Bestanden schrijven ernaar, geen probleem.
Maar een clone van mijn vaste C schijf maken werkt iet meer.
onvoldoende ruimte.jpg
 
een clone is 1:1 maw 500 GB naar 500 GB, niet? en niet van 500 GB naar 250GB of zit ik nu totaal verkeerd ...

op je plaatje is de bron groter dan de bestemming?
 
de doelschijf dient als een niet toegewezen schijf aangezien te worden en vervolgens dien je de 3 partities te slepen van de bronschijf naar deze doelschijf..
doch nadat je de C ( de 2de partitie ) naar de doelschijf gesleept heb , dien je deze dan een beetje te verkleinen zodat je ook de 3de partitie kunt verslepen naar de doelschijf ..

@wivy enkel wat aanwezig is word gekloont .. de vrije ruimte op de bronschijf word niet meegenomen naar de doelschijf .

zo heb ik hier nu een SSD in gebruik van 1Tb waarvan er nog 860 Gb vrije ruimte is .. ik heb op een andere SSD van 250Gb hier van een kloon ..
 
Wat is het nut van een dergelijke clone te maken ?
Ik maak dagelijks (automatisch bij het aanzetten van de pc) een image met Macrium van mijn nodige opstartpartitie's (zie onder)
en dat werkt prima, terugzetten bij problemen ook geen probleem.
1693721336337.png
 
werkt normaal perfect zeg je ..klopt indien de doelschijf van dezelfde grootte is .. is de doelschijf te klein dan verkrijg je die melding van onvoldoende ruimte ..
ook hier verkreeg ik dus deze melding bij het selecteren van een te kleine doelschijf ..

Ashampoo_Snap_zondag 3 september 2023_09h30m55s_001_.jpg

*ik dien te vermelden dat ik nog een oudere versie gebruikte namelijk nog de versie 7 nu ik deze geupgraded heb naar versie 8 zie ik ook de optie's vermeld in bericht #5
Ashampoo_Snap_zondag 3 september 2023_10h04m29s_003_Klonen.jpg


dit werkt dus perfect ..ook met een te kleine doelschijf ...

Ashampoo_Snap_zondag 3 september 2023_10h08m48s_004_.jpg



wat ik eerder zei over slepen en het aanpassen( verkleinen ) van C werkt echter ook ..
 
zou zowaar een bug kunnen zijn bij u ..echter aangezien hier alles normaal werkt !
*denk dat we stilaan dienen uit te kijken naar een ander programma ..aangezien vanaf 1/01/2024 macrium reflect enkel nog met een aankoop versie verder ga..al dan niet met een abonnement stel ik me eerder nu de vraag of men de huidige gratis versie kan blijven gebruiken !
 
geen discussie starten over ' backup programma's ' aub. start daarvoor een nieuwe Topic voor, ben dat gekibbel zat!
het is niet nodig dat je daarvoor iemand anders ' Topic ' kaapt!
voor er iemand boven water komt met 'Disk Master' van Qiling ....
 
  • Leuk
Waarderingen: Mik
Ik heb Macrium en ben van plan om daarbij te blijven.
Ik ben niet het type die telkens er iets fout loopt om direct een ander te plaatsen.
Hoop dat er iemand een echte suggestie kan aanreiken.
 
De 3 partities van de originele C bedragen samen 172,16 GB.
Als ik die wil aanpassen naar een SSD van 240GB, krijg ik de melding dat er te weinig ruimte is.
Als ik dit echter manueel doe, zoals Qtex voorsteld in #3, lukt de clone perfect.
Dus blijkbaar heeft het programma meer nodig qua ruimte voor deze C. Er is meer ruimte nodig om te clonen.
Maar dit is een perfecte clone die gebruikt kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Updat :
Clone gemaakt op 240GB werkt perfect om op te starten. Hierna geprobeerd om systeem te herinstellen via systeemherstel op mijn opstartschijf van 500GB.
Gekozen voor behoud van mijn persoonlijke documenten en instellingen. Na het opstarten tot vaststelling gekomen dat er heel veel programma's verdwenen waren.
Daar het onbegonnen werk was alles opnieuw in te stellen, gekozen voor mijn pas gemaakte clone van 240GB er terug op te zetten. Ze was immers maar een paar uur oud. Helaas, die clone ziet er na terugzetten prima uit, maar als ik ze terug in het systeem wil zetten, start het niet op. Krijg blauw scherm met de tekst zoals afbeelding.
IMG_20230905_121322_HDR.jpg


Geprobeerd via Ventoy de macrium op te zetten, schijf volledig leeg gemaakt enz..... Geraak er niet aan uit hoe met een clone die wél opstart de clone terug te zetten.
Blijven werken met een schijf van 240GB is geen optie.
Dringen hulp.
 
probeer dit es:

Er is gestart vanaf een bootable USB stick met OS, dan is er voor repair your computer gekozen en via advanced options gekozen voor de dos prompt.
Binnen het DOS prompt window is het commando: Bootrec /rebuildbcd uitgevoerd.
Op de vraag "add installation to boot list" is bevestigend met "y" geantwoord.
De operatie eindigde met "operation completed succesfully"

Toen de PC ge-reboot van de SSD en het werkte weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan