Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Bij mij dochters pc, een W10 Pro, gaat de Num Lock toets uit. Na een tijdje (10 minuten) wordt het scherm uitgeschakeld, de schijf wordt niet uitgeschakeld en de computer gaat niet in slaapstand. Maar dan gaat de Num Lock toets wél uit.
Met welke instelling kan ik de Num Lock toets beletten uit te schakelen? Niet gevonden via energiebeheer.
 
Num-lock toets aan/uitzetten via een register aanpassing !


het probleem met de cijfers kan dus ook te maken hebben omdat de toets Num lock nog niet actief is tijdens het opstarten ...
ook dit kan verholpen worden .... via een register aanpassing kan men deze aan of uitzetten :
Ga naar start, typ in het vak uitvoeren " regedit " en druk op enter of klik er met de muisknop.
Klik dan op het pijltje voor HKEY_USERS / DEFAULT / ControlPanel / Keyboard
en klik dan met de rechtermuisknop op de vermelding " InitialKeyboardIndicators " en kies voor Aanpassen.
Geef daar de waarde 2 in en druk op ok..
letop : in de Windows 10 staat hier geen cijfer 2 maar het getal 2147483648 ((er dient hier dus rekening meegehouden te worden !!)

*Bij de volgende opstart zal de numlock toets nu wel automatisch aangezet worden.

Numlock werkt niet ook al staat de waarde 2147483648 vermeld in het register.
Dat kan voorkomen.
Wanneer bovenstaande tweak niet het resultaat oplevert dat je verwacht, moeten we nog wat zaken aanpassen in de energiebeheer sectie van het configuratiescherm.
De register instelling die je zojuist hebt aangepast wordt dan namelijk door Windows genegeerd omdat “snel opstarten is ingeschakeld. „
Met deze optie ingeschakeld zal Windows de zojuist aangepaste instelling in het register negeren.

Ga om snel opstarten uit te schakelen als volgt te werk:
open het configuratiescherm
kies voor de optie “energiebeheer”
kies vervolgens voor “gedrag aan/uit knop bepalen”
Klik nu op de link “instellingen wijzigen die momenteel niet zichtbaar zijn”
Schakel het vinkje voor “snel opstarten inschakelen” uit
kies bij “actie als ik op de aan/uit knop drup” zowel bij op accu als netstroom voor Afsluiten

Wanneer je alles goed hebt gedaan zijn de opties aangevinkt / ingesteld zoals in onderstaande screenshot.
Start je de Windows opnieuw op om de instelling te controleren.

41eeea489d-Ashampoo_Snap_2015.05.26_09h19m33s_001_.png
 
ik zie ook hier nergens een instelling betreffende het uitschakelen van de num-lock toets via de energie instellingen ... evenzeer kan het ook te maken hebben met de energie instellingen van het beeldscherm ..
 
ik zie ook hier nergens een instelling betreffende het uitschakelen van de num-lock toets via de energie instellingen ... evenzeer kan het ook te maken hebben met de energie instellingen van het beeldscherm ..

Dat het beeldscherm uitschakeld, is niet van energiebeheer. Maar heb ook nog nooit gehoord dat de num lock, eenmaal die ingeschakeld is, zich uitzet na een tijd inactief te zijn.
Bij het opstarten moet inderdaad de num lock ingeschakeld worden. Maar eenmaal in, moet die toch in blijven.
 
hhmmm.... De numlock toets na een aantal minuten geactiveerd.
Heb je al eens een ander keyboard geprobeerd en staat alles in de juiste taalinstelling ?
 
Zopas terug van bij de dochter. Register stond met juiste waarde. Snelopstarten stond AAN.
Op af gezet zoals aangegeven in #2 en opnieuw opgestart.
Ja hoor, opgelost waarvoor opnieuw dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan