Software Nieuwe programma's verschijnen niet in alfabetische lijst te openen met "Windows vlag"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Wanneer men nieuwe programma's inbrengt in de PC verschijnt de volledige inhoud in "Program Files of (x86)".

Die programma's verschijnen ook in 1 of 2 :
1. Program Data - Microsoft - Windows - Menu Start - Programs.
2. Gebruikers - Naam - Appl.Data - Roaming - Microsoft - Windows - Programs.
En deze verschijnen dan ook in de alfabetische lijst die men opent door op de toets "Windows" te tippen. - de benaming van die lijst ken ik niet -

Maar ik heb verscheidene programma's die NIET in die "Windows-lijst" verschijnen, alhoewel ze WEL staan in de lijst 1 of 2.

Wat zou de reden hiervan zijn ?
Hoe kan ik die toch nog in die "Windows-lijst" plaatsen ?

Voorbeelden zijn de programma's : "Autoruns" en "Process Explorer".

Dank
Flamingo
 
Even een paar misvattingskes rechtzetten.
  1. Niet alle programma's verschijnen ook in AppData en/of Program Data - dat is afhankelijk van de applicatie. Nl. of ze het opslaan van gegevens, instellingen e.d. nodig heeft. Veel kleinere tooltjes of zo hebben die behoefte niet en maken daar ook géén folders aan.
  2. Het enige waar ze ZEKER wel in staan (als de ontwikkelaar tenminste ervoor gezorgd heeft dat dit gebeurd, maar in Windows 10 programma's is dat een must) is dat het menu met alle programma's... en dat is wat jij met de Windows toets zal zien.
Maar dat menu heeft 2 instellingen : STARTMENU en ALLE APPS

Wat je ziet met de Windows toets is het startmenu en dat ziet er zo uit (voorbeeld hé - icoontjes verschillen uiteraard :

1618477413209.png


Maar zoals je ziet is het 2de icoontje helemaal links boven geselecteerd ... Dit is je Startmenu en dat bevat in wezen eigenlijk alleen die programma's die je expliciet 'Aan Start vastmaken...' hebt gevraagd.

Maar als je nu het 3de icoontje klikt krijg je en alfabetische weergave, met bovenaan apart : recent toegevoegd.
En dat ziet er zo uit :

1618477700513.png


Je kunt nu programma's toevoegen aan het eerst opkomende scherm door er rechts op te klikken en voor 'Aan Start vastmaken' te klikken...

Indien niet duidelijk horen we je wel terug....
 
Beste Philip V,

OEI, hetgeen U met Uw afbeeldingen laat zien is geheel anders bij mij.
Ik kan daar geen foto van maken met mijn programma "MwSnap3" die ik steeds gebruik om kopieën te maken van een schermdeel. Het onderwerp springt steeds weg.
Ik zal dan ook proberen van een beschrijving te geven van mijn scherm.

1. Wanneer ik tip op de "Windows Vlag" dat verschijnt links de alfabetische lijst van de programma's en rechts mijn tegels die ik het meest gebruik.
2. Bovenaan links heb ik 2 tekens :
  • 3 horizontale streepjes
  • en het teken : 2 streepjes horizontaal en 2 verticaal.

3. Tip ik op de 3 horizontale streepjes, dan verdwijnt mijn alfabetische lijst en wordt dit gedeelte volledig zwart.
4. Tip ik er terug op dan verschijnt de alfabetische lijst terug.

5. Tip ik op het "teken" dan verschijnt er een alfabetische lijst met de beginletters van het alfabet.
6. Tip ik op een letter, dan verschijnen alle programma's die onder deze letter opgeslagen zijn.

Ik heb dan ook rechts van de alfabetische lijst enkele "tegels" opgeslagen van programma's die ik veel gebruik, door op het programma rechts te tikken en te kiezen voor "aan start vastmaken".
Bij deze rechts kan ik ook een "groepsnaam" geven.

U meld ook :
  • "Maar als je nu het 3de icoontje klikt krijg je en alfabetische weergave, met bovenaan apart : recent toegevoegd."
  • Ook dit heb ik niet.
U meld ook :
  • "Niet alle programma's verschijnen ook in AppData en/of Program Data - dat is afhankelijk van de applicatie. Nl. of ze het opslaan van gegevens, instellingen e.d. nodig heeft. Veel kleinere tooltjes of zo hebben die behoefte niet en maken daar ook géén folders aan."
  • En dat vindt ik spijtig, daar we ze toch gebruiken en ze niet gemerkt zijn op een "gebruikersplaats".
U meld ook :
  • "Het enige waar ze ZEKER wel in staan (als de ontwikkelaar tenminste ervoor gezorgd heeft dat dit gebeurd, maar in Windows 10 programma's is dat een must) is dat het menu met alle programma's... en dat is wat jij met de Windows toets zal zien."
  • En dat is juist dat ik mis - zie de 2 gemelde programma's - daar er dus wel zijn die hier NIET verschijnen.
  • Ik kan natuurlijk naar de plaats gaan waar het programma is opgeslagen en daar rechts tippen op de [.exe] en vragen dit te plaatsen op het "startblad", maar dan staan er daar zoveel tegels die ik niet altijd nodig heb.
  • Het gemakkelijkst in gebruik is toch wel, dat ALLE geïnstalleerde programma's vermeld staan in die alfabetische lijst zodat we deze gemakkelijk kunnen terugvinden en direct gebruiken.

OEF !!!!!!!!!!!!!!

Flamingo
 
Andere instellingen dan bij mij....

Probeer hier eens een en ander uit : je hoeft niet hetzelfde te kiezen als ik maar dit werkt voor mij het best - er zijn vele mogelijke instellingen.

Instellingen > Persoonlijke instellingen > submenu Start links kiezen :

1618512511559.png
 
Ik heb Autoruns ook draaien en inderdaad : daar is geen icoontje van in het startmenu.
Dat ligt niet aan Windows maar aan de bouwer van het programma die blijkbaar geen shortcut/icoon voor start heeft voorzien bij de installatie, misschien was dat er wel voor op de desktop.

Alleszins ik heb er zelf eenmalig eentje gemaakt en dan vastgemaakt aan Start en dan zie je het voor de toekomst.

1618512911159.png
 
Ik omzeil het altijd door even CCLeaner op te starten of RevoUninstaller. Veel sneller dan al dat scrollen.

Voor toepassingen die geen installeer doelmap hebben, heb ik bij de klassieke Programs mappen een map aangemaakt Programs Freestanding , met mappen genoemd naar de toepassing.
 
Beste Phillip V,

Dank voor uw uitleg.

Ik heb dit alles uitgeprobeerd en ben blij dat ik ook dit weer weet voor de instellingen.

Overzicht instellingen voor "Start" :
Maar ik houdt het bij MIJN instellingen qua overzicht van de geïnstalleerde programma's en dit qua overzicht.
Voor mij blijft het in "Start" bij het aanvinken van de drie eerste en al de andere "uit".

Wat de programma's betreft die automatisch geen icoontje plaatsen :
Hier ga ik uitvoeren hetgeen ik meldde en dit alleen wanneer ik het bedoelde programma veel zal nodig hebben :
"Ik kan natuurlijk naar de plaats gaan waar het programma is opgeslagen en daar rechts tippen op de [.exe] en vragen dit te plaatsen op het "startblad".

Zo hebben we weeral veel bijgeleerd betreffende het onderwerp : "nieuwe programma's geïnstalleerd en hun icoontjes.

Beste Philip V,

Voor de zoveelste keer hartelijk dank voor uw uitgebreide uitleg.

*** 1 onderwerp zou ik nog wille aankaarten :
Hoe of met welk programma maakt U die schermafdrukken van hetgeen U hebt op uw scherm ?
Voor het maken van schermafdrukken - of delen ervan - maak ik steeds gebruik van het programma "MWSnap3".
Maar hier werkte dit niet, daar het onderwerp dat ik wil opnemen steeds "verdwijnt" bij het opnemen.

Dank
Flamingo
 

Voor die menu's die idd. verdwijnen als je je screenshotprogamma opent heeft deze app een specialeke :
  • iets langer wachten dan anders
  • en dan 1x Esc drukken
en dan pas verschijnt het selectiekruis waarmee je je rechthoek kan tekenen.

Het is zonder meer een prachtig en eigenlijk professioneel programma, maar toch gratis.
Ik weet van een aantal bedrijven die dit op al hun PC's als deel van de installatie-image verdelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan