Nieuwe functies komen naar Microsoft Edge Browser

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
1592032334754.png

Microsoft Edge is er onlangs in geslaagd om de op één na meest gebruikte desktopbrowser ter wereld te worden na het overtreffen van Mozilla Firefox dankzij een enorme groei in de afgelopen maanden.


Onnodig te zeggen dat dit ook het resultaat is van het feit dat Microsoft Edge wordt aangeboden als de aanbevolen keuze op Windows 10, 's werelds nummer één desktopbesturingssysteem, maar tegelijkertijd is het heel duidelijk dat de migratie naar de Chromium-engine ook zijn vruchten afwerpt op de lange termijn.


Op dit moment wordt Microsoft Edge al geleverd met een functiepakket dat vergelijkbaar is met dat van Google Chrome, dus sommige van degenen die eerder de browser van Google gebruikten, maken nu de overstap naar de toepassing van Microsoft.


Maar het goede nieuws in de toekomst is dat Microsoft de komende maanden ook werkt aan een reeks nieuwe functies, en vandaag gaan we kijken wat er gaat komen voor de nieuwe standaard Windows 10-browser. Eerst en vooral zegt Microsoft dat het nu van plan is om de "Ask Cortana-functie" te gebruiken die oorspronkelijk beschikbaar was in Microsoft Edge-erfenis voor de nieuwe Chromium-browser. In eerste instantie was deze functie gemarkeerd als 'in discussie', dus wordt deze nu als gepland gemarkeerd, wat betekent dat deze op een bepaald moment in de toekomst zijn debuut in de browser zou moeten maken.


Het zal zeker enige tijd duren voordat dit gebeurt, maar het is nog steeds goed nieuws dat het naar alle gebruikers op Windows 10 komt, vooral gezien Cortana is gebundeld met het besturingssysteem. Het spreekt voor zich dat deze functie exclusief is voor de Windows 10-versie van de browser, omdat de digitale assistent van Microsoft niet beschikbaar is op macOS en Linux (die binnenkort ook Microsoft Edge krijgt).

Vervolgens werkt Microsoft aan een markeerstift voor pdf-bestanden, die naar verwachting in juli live zal gaan. Edge is ook een zeer geavanceerde PDF-viewer en -editor, dus het bedrijf zet zich volledig in voor het verbeteren van deze mogelijkheden met extra functies in de komende maanden.


Deze zomer zou ook navigatie in PDF-bestanden moeten brengen met behulp van de inhoudsopgave, iets dat al beschikbaar is in volledig uitgeruste PDF-apps, evenals synchronisatie van browsegeschiedenis tussen apparaten.


Andere geschaafde functies zijn onder meer tekstnotities voor PDF-bestanden, meer topsites op de nieuwe tabbladpagina en meerdere opties om favorieten in de browser te sorteren.


Microsoft zegt dat het ook werkt aan het verbeteren van bepaalde functies die niet precies werkten zoals gebruikers verwachtten dat ze in de eerste plaats zouden werken, zoals de muiscursor, die soms verdwijnt.


"We hebben onlangs verbeteringen doorgevoerd die naar onze mening betrekking hebben op veel van de problemen die gebruikers hebben gemeld, maar we raden u aan feedback via de browser in te dienen als u nog steeds merkt dat uw muiscursor verdwijnt. Het is belangrijk op te merken dat je muiscursor moet verdwijnen als je een video bekijkt of als je een trackpad gebruikt, ”zegt Microsoft.


Microsoft Edge evolueert duidelijk op alle platforms, en het goede is dat Microsoft erg toegewijd is aan het verbeteren van de bestaande functies, terwijl het ook nieuwe toevoegt aan Windows, Mac en binnenkort ook Linux.


Als u alle nieuwe functies vóór iedereen wilt testen, kunt u dit het gemakkelijkst doen door een van de preview-builds te installeren die beschikbaar zijn voor Microsoft Edge. De Canary-build ontvangt bijvoorbeeld elke dag updates, maar tegelijkertijd is het ook de versie die soms nogal onstabiel kan blijken te zijn. Het Dev-kanaal wordt daarentegen wekelijks bijgewerkt, terwijl de bètaversie elke zes weken wordt vernieuwd met nieuwe functies en verbeteringen.
 
Ik denk niet dat MS zich kan veroorloven een ad-blocker in te bouwen : dat zou een storm van klachten van adverteerders veroorzaken en die heeft ook MS broodnodig !
 
@J.W. haal je via de store de e uBlock Origin extensie op voor de edge dan heb je ne goeie..deze gebruik ik dus ook .
 
kweet dat hij dat bedoelde ..en zoals PhilipV het al verwoord heeft denk ik niet dat dit ooit ga komen ..
 
Ik heb in Edge al ADBLOCK Plus geïnstalleerd. Doet ook zijn werk.

Google zal in zijn Chrome zeker geen adblocker installeren, maar MS zou toch de gebruikers kunnen laten kiezen of ze een ingebouwde al dan niet willen gebruiken.

Zolang dat niet gebeurt blijf ik bij Opera, geen enkel probleem met advertenties.
Enkel voor StreetView in Google Maps heb ik problemen. Haperend en stoppend beeld (de laatste paar maanden).
 
Ook in Chrome kan je goede ad-blocker extensie installeren hoor ... dat hoeft je keuze niet te beinvloeden.
Kan dus Edge zijn voor jou, of Chrome - qua ad-block mogelijkheden gelijk.

Kies je voor Opera, jouw keuze - maar in mijn ervaring is dat absoluut géén goede browser (méér).
 
Ik gebruik Opera reeds van in de tijd dat er nog 2 versies waren. Gratis met advertenties die de helft van het scherm innamen en een betalende versie zonder advertenties.
 
Ik heb nog op mijn Nokia GSM, voor dat Smartphones op de markt kwamen en nadat i-mode gestopt was nog Opera mini gehad op mijn GSM, dat werkte prima op mijn Nokia toestelletje. Nu gebruik ik enkel nog Chrome. ik heb enkele maanden geleden de nieuwe Edge Chromium een eerlijke kans gegeven, maar ik heb na enkele weken toch terug Chrome gekozen als mijn enige browser. Chrome stak toen in ieder geval beter in elkaar als de Edge Chromium. Er zaten dingen niet in die Chrome wel heeft. Wat juist weet ik helaas niet meer. Maar weet nog dat dit de reden was om er mee te stoppen.
 
Ik gebruik chrome omdat ik al jaren er mee werkt met ADBLOCKPLUS werkt momenteel heel goed.
Zal als ik eens tijd heb eens zien wat de Edge bij ik een meerwaarde kan zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan