Redactioneel Niemand zal ooit veel doen aan de 'klimaatverandering'

Het liefst breng ik hier een positieve boodschap, maar door de twijfel of we ooit het klimaat onder controle krijgen, is mijn boodschap nu anders.

Heb je misschien ook het gevoel dat de planeet gedoemd is en dat niemand veel doet aan 'klimaatverandering'?

Laat me je een vraag stellen: hoeveel spullen heb je de afgelopen tijd wat uit China gekocht? Ikzelf kocht, zo uit mijn hoofd, een laptop, een internetontvanger, een versterker. Ik weet zeker dat ik nog veel meer heb gekocht - en jij zeker ook, zonder het te beseffen. Mijn buurman dacht dat hij een Zweedse Volvo kocht, terwijl zijn vierwieler recht uit China komt.

Wat heeft dat te maken met waarom niemand ooit iets gaat doen aan de opwarming van de aarde? Alles. Dit drama gaat als volgt: rijke, ontwikkelde landen maken nobele uitspraken, draaien zich dan om en zeggen: “Hé! China! Je bent 's werelds grootste uitstoter van koolstof! Het is jouw schuld!" Maar wiens schuld is het eigenlijk? Waarom is China 's werelds grootste uitstoter van koolstof? Het is niet omdat al die mensen in China hun eigen dingen consumeren. Het eigen consumptieniveau in China is laag. China is de fabriek van de rijke wereld. Al die Chinezen werken wel niet zo hard om zelf dingen te consumeren. Ze werken om dingen te maken die vooral wij in het Westen consumeren.

De rijke wereld heeft hun eigen CO2-uitstoot grotendeels verlegd naar China. De wereldeconomie is zo geëvolueerd. We denken er niet aan dat dingen in China goedkoop en ‘vuil’ worden gemaakt en we beschouwen ze als 'Chinese koolstofemissies'. Niemand zal daar ooit iets aan doen, omdat niemand daar een goede reden voor heeft.

Laten we nu eens nadenken over hoe de Chinese koolstofemissies - die de sleutel zouden zijn tot het redden van de planeet - daadwerkelijk kunnen worden verminderd:

Eén daarvan is dat Amerika en andere rijke landen besluiten de export uit China te blokkeren, of op zijn minst heffingen op te leggen. Dit zijn vuile goederen, zo luidt de logica, en ze moeten zwaar worden belast, en het geld moet terug in schone energie worden gestoken. Maar wat voor nut zou dat hebben? Het geld zou rechtstreeks naar de schatkist van rijke landen gaan - niet naar Chinese schone energie. Niet alleen dat, het zou de prijzen voor ons verhogen. Denkt iemand dat dat politiek verteerbaar is? Wil je mensen meer laten betalen voor de goedkope rommel waaraan ze gewend zijn geraakt?

Twee is dat China besluit zelf schoon te worden met als gevolg dat de prijzen stijgen. Prijzen verhogen is de doodsteek. Wij zijn niet alleen gewend geraakt aan het kopen van Chinese dingen, maar ook dat ze ongelooflijk goedkoop zijn. Kijk maar eens bij ‘Wish’ of ‘AliExpress’. Mijn Hifi-versterker voor € 18 bijvoorbeeld.

Het verhogen van de prijzen zou rampzalig zijn voor China, en dat weet het. Het zou de regering destabiliseren en leiden tot sociale onrust. Dat gaat zeker niet gebeuren.

De derde optie is dat de wereld besluit een soort "koolstofbelasting" op te leggen op in China gemaakte goederen. Dus? Nogmaals, tenzij het geld eruit gaat om schone energie in China te financieren, zal het geen enkel verschil maken. Natuurlijk kan het de consumptiesnelheid een beetje verlagen, maar wij zullen nauwelijks stoppen met het kopen van dingen uit China in een tempo dat het de planeet zal redden. Een koolstofbelasting zal alleen maar tot gevolg hebben dat de prijzen voor Chinese goederen stijgen.

Dat zijn een paar opties - en geen enkel leidt ergens toe.

Om de paar jaar, zoals onlangs in, Schotland, komen de wereldleiders bijeen en verklaren ze plechtig dat ze iets gaan doen om de planeet te redden... en er gebeurt niets. Koolstof blijft stijgen, de temperatuur gaat door het dak, een deel van de planeet staat letterlijk in brand of onder water.

Daarom gebeurd niets. De wereldeconomie is gebouwd rond deze komedie. Ze kan letterlijk niet bestaan zonder deze oplichterij.

China maakt dingen onder vuile omstandigheden - en goedkoop. Het voelt te goedkoop aan, want hoe kan iets aan de andere kant van de wereld worden vervaardigd, helemaal naar hier worden verscheept, tot bij ons gereden en vervolgens voor peanuts worden verkocht? Het slaat nergens op. Wie is nu de eigenaar van deze fabrieken? De Chinese staat en een paar schimmige Chinese miljardairs. Die houden het liefst zo.

Nu weet je ook waarom er nooit iets wordt gedaan om de planeet te redden. Waarom klimaatwetenschappers in slaap vallen. Aluna De Wever en Greta Thunberg met hun tienercampagnes die woedend schreeuwen is boter aan de galg. Waarom ieder weldenkend mens naar de eindeloze en kostelijke bijeenkomsten kijkt en zijn hoofd schudt. Waarom het allemaal zo zinloos aanvoelt, als een poppenkast die is ontworpen om de indruk te wekken dat er iets wordt gedaan, terwijl de planeet brandt en verdrinkt.

Waarom wordt er niets gedaan aan de opwarming van de aarde? Het kan niet. Niemand kan het zelfmoordpact tussen het Westen en China verbreken. Helaas worden we getroffen door de gevolgen.

Denk je ook dat we echt gedoemd zijn? Dat hangt er misschien van af. Ondertussen doet niemand iets serieus aan de opwarming van de aarde omdat niemand dat kan. De systemen zijn te ver buiten onze controle.

En wat als niet de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering en het een natuurlijk fenomeen zou zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen…
 
" Denk je ook dat we echt gedoemd zijn? Dat hangt er misschien van af. "

'Hangt er van af' slaat dat op wij gedoemd zijn of slaat het op wat uw lezers denken ?
Wat bedoelde u zelf met 'Dat hangt er van af' ?

Wat ik denk is irrelevant. Wat mensen denken houdt de pers bezig met nutteloze interviews, liefst aan de kust of op De Meir en de Nieuwstraat.

De mensen van Miramar zal het een worst wezen wat wij denken. Als ik het dan toch zou moeten schrijven : We zijn sowieso allemaal gedoemd om te sterven. De mensheid is maar 1 seconde op de schaal van alle leven op ons minuscuul planeetje.

Van alle zogezegde franse auto's wordt er geen enkele nog in Franrijk gebouwd. Het énige merk dat in Franrijk nog auto's maakt is een Japans merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
Beste WaWa,
Dan gaan we nog maar zwijgen over hoe ze maar geld printen en printen om de schuldenberg maar uit te laten lopen om de schijn hoog te houden. Terwijl de meeste Europese landen hun schulden nu al niet eens meer kunnen terug betalen. Ooit zal deze bubbel waarin we leven moeten ontploffen. Wij als gewone burger kunnen er helaas niets aan doen. Maar het is heel erg schrijnend om dit allemaal te zien gebeuren en machteloos te staan. Inderdaad wat jij daar schrijft is waar. Je koopt bv. een Volvo omdat jij dan denkt dat je een Zweedse degelijkheid koopt. Niet is minder waar. Je koopt een luchtbel die in China is gemaakt. Hetzelfde geldt ook voor bv. BMW, die worden niet in Duitsland gemaakt, maar in het o zo vervuilende China die met de vinger wordt gewezen. Als ze nu eens zouden zeggen. BMW is een DUITS merk, dus moet dat in Duitsland geproduceerd worden. Dat zou werkgelegenheid bieden met hopen in het land zelf, de vervuiling zou gespreid worden, want proper werken lukt niet, afval heb je altijd. Net als hun proper rijden met een batterij. Tegen dat u vuile batterij gemaakt is, mag ik heel erg vele km rijden met mijn benzine motortje om alleen al de vervuiling van het maken van die batterij gelijk te stellen. Daar wordt ook met geen woord over gerept. Dan gaan we nog maar zwijgen over hoe vervuilend de electriciteit is die opgewekt is om die batterijen op te laden.
 
Als het er op aan komt, is alleen GELD wat van tel is. Een hifi installatie voor 18€, waarom zou je meer of 100€ betalen?
Geld is het enige wat nog telt op vandaag. We gaan er aan kapot. Geld en geloof, het vuil der aarde.
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
@cve Maar wees gerust : Made in China staat al lang niet meer gelijk aan rommel uit China. De produktie- en kwaliteitsnormen in China liggen in de fabrieken van Europese producenten/merken ondertussen even hoog, zo niet hoger dan wat ze in vb. Duitsland of Zweden zouden kunnen bereiken. Daar ginds zijn die eisen nog betaalbaar, hier in het Westen zouden die de prijs onbetaalbaar maken.
 
De enige hoop die de mensheid nog heeft is een Covid variant waar minstens de helft van de wereldbevolking aan overlijd.
We gaan het niet redden en terecht ook. We hebben in 100 jaar kapot gemaakt wat in 100.000 jaar opgebouwd is.
Ik vlieg al 20 jaar niet meer, ik heb geen kinderen, mijn kleine auto is 22 jaar oud, ik eet weinig vlees.
Het zal mijn tijd wel duren, ik wens jullie veel succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
@Merel: "het hangt er van af"... hoe de toekomst evolueert. Behalve als een zot in Iran, Pakistan, Rusland en zelfs de VS, op de rode kernknop drukt, mogen we hopen dat het leven op aarde verbetert, want... vergeet niet dat een 70-jarige van nu, de eerste generatie is die geen oorlog heeft meegemaakt (in Europa). Er zijn tekenen dat de wereldbevolking niet meer zou toenemen en we hebben het beter dan de vorige generaties: we leven langer en beter: nu al 12 jaar langer dan onze ouders. Mijn volgend artikel zal daarover gaan. Titel: "Waarom we oud en ziek worden, terwijl dat helemaal niet nodig is". Over twee, drie jaar al zal 'verouderen' en 'ziek' worden niet meer gezien worden als een onoverkomelijk kwaad en zal met correctie aan ons genoom onze gezondheid drastisch verbeteren en zullen we langer leven in goede gezondheid dan ooit tevoren. 'Verouderen' zal gezien worden als een te behandelen ziekte... Nog een beetje geduld, mijn tekst is bijna klaar!

@Mik: Geld en Geloof, de kwalen die de wereld beheersen. Op onze site mag niet over religie van gedachten gewisseld worden. Jammer.

@PhilipV: Rommel is alléén toepasselijk voor zeer goedkope spullen, maar in de duurdere sector, zoals auto's is de kwaliteit erg goed en zelfs beter dan ergens anders. Bijvoorbeeld de Tesla's die in China worden gemaakt zijn beter dan deze uit de VS.

@FlipFlop: Je suggestie om de wereldbevolking terug te brengen op 50% van nu is een kwaal als de Pest terug invoeren. Je kan dat toch niet menen? Gelukkig is het bijna zeker dat de wereldbevolking spontaan zal afnemen i.p.v. exponentieel toenemen, zoals het de laatste decennia het geval was.

Bedankt aan iedereen die op mijn artikel reageerde. Ik begon al een beetje te vrezen dat mijn woorden in de woestijn verdwenen.
 
@cve Maar wees gerust : Made in China staat al lang niet meer gelijk aan rommel uit China. De produktie- en kwaliteitsnormen in China liggen in de fabrieken van Europese producenten/merken ondertussen even hoog, zo niet hoger dan wat ze in vb. Duitsland of Zweden zouden kunnen bereiken. Daar ginds zijn die eisen nog betaalbaar, hier in het Westen zouden die de prijs onbetaalbaar maken.
Beste Philip, lees mijn stukje eens goed. Er staat bij nergens dat het rommel is dat die Chinezen maken. Ik heb gewoon gezegd dat je een luchtbel koopt als je een zogezegde super veilige Volvo koopt. Dit zijn ze immers allemaal tegenwoordig. Je hoeft tegenwoordig geen Volvo meer te kopen om in een super veilige auto te zitten. Vandaar mijn luchtbel. Dat sloeg niet op rommel, totaal niet. Ik loop al jaren rond met een Chinese Smartphone, als dit rommel zou zijn , zou dit nu niet mijn derde toestel zijn dacht ik.
 
OK... een luchtbel die in China is gemaakt, kwam bij mij nogal denigrerend over ... ik had je dus verkeerd begrepen blijkbaar
 
Het is geen suggestie van mij om de omvang van de wereldbevolking terug te (willen) brengen, ik zeg alleen dat het nodig is voor de mensheid om überhaupt te kunnen overleven. Ik ben veel te onmachtig om iets te willen.
Ik zeg alleen dat met dagelijks muterende virussen en de manier waarop wij met de aarde en dieren om gaan (megastallen etc.) dit wel iets is waar je rekening mee moet houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
vergeet niet dat een 70-jarige van nu, de eerste generatie is die geen oorlog heeft meegemaakt (in Europa).

Bent u nu al de oorlog in ex-Joegoslavië vergeten...
En wat in de andere werelddelen?
Daar is er een verveelvoudiging.
Er zijn tekenen dat de wereldbevolking niet meer zou toenemen
Tegen het jaar 2050 worden er nog 2 miljard extra mensen verwacht.
Dan zitten we aan 10.000.000.000
Wat maakt het uit als in Europa (ongeveer 10% van de wereldbevolking) het inwonersaantal stagneert of eventueel verminderd?
In de overige 90% is er nog steeds een grote stijging bezig.

 
Laatst bewerkt:
@J.W. ex-joegoslavië was dan wel in onze achtertuin, maar niet op onze grond. Zelf hebben we de gruwel niet aan den lijve ondervonden.
 
@J.W. ex-joegoslavië was dan wel in onze achtertuin, maar niet op onze grond. Zelf hebben we de gruwel niet aan den lijve ondervonden.
Waarom spreekt u zich weeral eens tegen; <<vergeet niet dat een 70-jarige van nu, de eerste generatie is die geen oorlog heeft meegemaakt (in Europa) >>

Hoeveel Belgische militairen zijn er gedurende die periode op missie geweest in oorlogsgebied?
 
@J.W. Ik denk dat het wel overduidelijk is wat @WaWa bedoelt hé ! Muggeziften over het feit of Joegoslavië nu Europa is of niet, verandert niets aan zijn boodschap nl. dat WIJ (in brede zin ...) hier voor het eerst sedert lang géén oorlog aan den lijve hebben ondervonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
Ik wil zeker niet muggenziften, maar in 1995 was ik nog militair en heb de gevolgen van de gebeurtenissen in toenmalig Joegoslavië toch van zeer dichtbij gezien.
Jullie hebben alle drie een punt, laten we vergevingsgezind zijn en niet op alle slakken zout leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan