Redactioneel Niemand zal ooit veel doen aan de 'klimaatverandering'

Het liefst breng ik hier een positieve boodschap, maar door de twijfel of we ooit het klimaat onder controle krijgen, is mijn boodschap nu anders.

Heb je misschien ook het gevoel dat de planeet gedoemd is en dat niemand veel doet aan 'klimaatverandering'?

Laat me je een vraag stellen: hoeveel spullen heb je de afgelopen tijd wat uit China gekocht? Ikzelf kocht, zo uit mijn hoofd, een laptop, een internetontvanger, een versterker. Ik weet zeker dat ik nog veel meer heb gekocht - en jij zeker ook, zonder het te beseffen. Mijn buurman dacht dat hij een Zweedse Volvo kocht, terwijl zijn vierwieler recht uit China komt.

Wat heeft dat te maken met waarom niemand ooit iets gaat doen aan de opwarming van de aarde? Alles. Dit drama gaat als volgt: rijke, ontwikkelde landen maken nobele uitspraken, draaien zich dan om en zeggen: “Hé! China! Je bent 's werelds grootste uitstoter van koolstof! Het is jouw schuld!" Maar wiens schuld is het eigenlijk? Waarom is China 's werelds grootste uitstoter van koolstof? Het is niet omdat al die mensen in China hun eigen dingen consumeren. Het eigen consumptieniveau in China is laag. China is de fabriek van de rijke wereld. Al die Chinezen werken wel niet zo hard om zelf dingen te consumeren. Ze werken om dingen te maken die vooral wij in het Westen consumeren.

De rijke wereld heeft hun eigen CO2-uitstoot grotendeels verlegd naar China. De wereldeconomie is zo geëvolueerd. We denken er niet aan dat dingen in China goedkoop en ‘vuil’ worden gemaakt en we beschouwen ze als 'Chinese koolstofemissies'. Niemand zal daar ooit iets aan doen, omdat niemand daar een goede reden voor heeft.

Laten we nu eens nadenken over hoe de Chinese koolstofemissies - die de sleutel zouden zijn tot het redden van de planeet - daadwerkelijk kunnen worden verminderd:

Eén daarvan is dat Amerika en andere rijke landen besluiten de export uit China te blokkeren, of op zijn minst heffingen op te leggen. Dit zijn vuile goederen, zo luidt de logica, en ze moeten zwaar worden belast, en het geld moet terug in schone energie worden gestoken. Maar wat voor nut zou dat hebben? Het geld zou rechtstreeks naar de schatkist van rijke landen gaan - niet naar Chinese schone energie. Niet alleen dat, het zou de prijzen voor ons verhogen. Denkt iemand dat dat politiek verteerbaar is? Wil je mensen meer laten betalen voor de goedkope rommel waaraan ze gewend zijn geraakt?

Twee is dat China besluit zelf schoon te worden met als gevolg dat de prijzen stijgen. Prijzen verhogen is de doodsteek. Wij zijn niet alleen gewend geraakt aan het kopen van Chinese dingen, maar ook dat ze ongelooflijk goedkoop zijn. Kijk maar eens bij ‘Wish’ of ‘AliExpress’. Mijn Hifi-versterker voor € 18 bijvoorbeeld.

Het verhogen van de prijzen zou rampzalig zijn voor China, en dat weet het. Het zou de regering destabiliseren en leiden tot sociale onrust. Dat gaat zeker niet gebeuren.

De derde optie is dat de wereld besluit een soort "koolstofbelasting" op te leggen op in China gemaakte goederen. Dus? Nogmaals, tenzij het geld eruit gaat om schone energie in China te financieren, zal het geen enkel verschil maken. Natuurlijk kan het de consumptiesnelheid een beetje verlagen, maar wij zullen nauwelijks stoppen met het kopen van dingen uit China in een tempo dat het de planeet zal redden. Een koolstofbelasting zal alleen maar tot gevolg hebben dat de prijzen voor Chinese goederen stijgen.

Dat zijn een paar opties - en geen enkel leidt ergens toe.

Om de paar jaar, zoals onlangs in, Schotland, komen de wereldleiders bijeen en verklaren ze plechtig dat ze iets gaan doen om de planeet te redden... en er gebeurt niets. Koolstof blijft stijgen, de temperatuur gaat door het dak, een deel van de planeet staat letterlijk in brand of onder water.

Daarom gebeurd niets. De wereldeconomie is gebouwd rond deze komedie. Ze kan letterlijk niet bestaan zonder deze oplichterij.

China maakt dingen onder vuile omstandigheden - en goedkoop. Het voelt te goedkoop aan, want hoe kan iets aan de andere kant van de wereld worden vervaardigd, helemaal naar hier worden verscheept, tot bij ons gereden en vervolgens voor peanuts worden verkocht? Het slaat nergens op. Wie is nu de eigenaar van deze fabrieken? De Chinese staat en een paar schimmige Chinese miljardairs. Die houden het liefst zo.

Nu weet je ook waarom er nooit iets wordt gedaan om de planeet te redden. Waarom klimaatwetenschappers in slaap vallen. Aluna De Wever en Greta Thunberg met hun tienercampagnes die woedend schreeuwen is boter aan de galg. Waarom ieder weldenkend mens naar de eindeloze en kostelijke bijeenkomsten kijkt en zijn hoofd schudt. Waarom het allemaal zo zinloos aanvoelt, als een poppenkast die is ontworpen om de indruk te wekken dat er iets wordt gedaan, terwijl de planeet brandt en verdrinkt.

Waarom wordt er niets gedaan aan de opwarming van de aarde? Het kan niet. Niemand kan het zelfmoordpact tussen het Westen en China verbreken. Helaas worden we getroffen door de gevolgen.

Denk je ook dat we echt gedoemd zijn? Dat hangt er misschien van af. Ondertussen doet niemand iets serieus aan de opwarming van de aarde omdat niemand dat kan. De systemen zijn te ver buiten onze controle.

En wat als niet de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering en het een natuurlijk fenomeen zou zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen…
 
Dit toch nog: Ik heb de gevorderde leeftijd van 78 jaar... Ik heb geen oorlog gezien bij ons. Wel woonde en werkte ik toen (1980 en 1990) in Israël, toen Saddam Hoessein zijn Scud-raketten daarheen stuurde en heb ik toch, zoals iedereen, een paar keer moeten schuilen toen ze neerkwamen. Gelukkig was de schade beperkt en vielen er geen slachtoffers. Dit was de tijd van de Golfoorlog, waarbij Irak het Midden-Oosten onveilig maakte. Zo heb ik dan toch nog een oorlog meegemaakt...
 
Laatst bewerkt:
Het gevoel van onmacht en onveiligheid, dat blijft voor altijd op je harde schijf staan.
 
@FlipFlop: Onmacht en onveiligheid... Nooit meer ver van je eigen bed. Het nucleaire gevaar, waarvan iedereen dacht dat het geweken was na de Koude Oorlog, is er terug. Momenteel komt het grootste gevaar uit Iran en Pakistan. Als daar een gek op de rode knop drukt (Iran tegenover Israël en Pakistan tegenover India), dan zijn de gevolgen, ook voor ons, niet te overzien.
 
@FlipFlop: Onmacht en onveiligheid... Nooit meer ver van je eigen bed. Het nucleaire gevaar, waarvan iedereen dacht dat het geweken was na de Koude Oorlog, is er terug. Momenteel komt het grootste gevaar uit Iran en Pakistan. Als daar een gek op de rode knop drukt (Iran tegenover Israël en Pakistan tegenover India), dan zijn de gevolgen, ook voor ons, niet te overzien.
En amper een paar weken geleden zaten we om middernacht nog een zalige kerst en zo aan elkaar te wensen. Gelijk of het allemaal rondom ons allemaal zo goed gaat? Ik heb zo het gevoel, ook door dat vieze beestje dat de hele wereld in de ban houdt dat er zo een tikkende tijdbom onder onze voeten ligt. Dat het gewoon nog een kwestie van tijd is voor er terug slechte tijden aanbreken. Ik heb er geen goed oog in. De economie doet het niet zo goed, er heerst meer en meer armoede wereldwijd. Dan zijn er wel mensen die als het beter gaat mooi in het gareel lopen, maar eens het minder gaat, dat dan wel hun stoppen eens doorslaan.
 
Zijn terreuraanslagen ook geen oorlogsdaden?
Dan zijn zelfs de 'jongeren' onder ons er niet bespaard van gebleven, toch?
 
Klimaatverandering: wat mij het meeste zorgen baart: dat we nog steeds niet weten wat het kantelpunt (temperatuurstijging waarop abrupte, oncontroleerbare en onomkeerbare weersfenomenen tot wereldomvattende catastrofen leiden) is.
 
Voor zij die opwerpen dat overbevolking de hoofdoorzaak van klimaatverandering (ellende) is EN de urgentie inzien om die te stoppen:
Hoe willen zij stabilisatie en/of reductie van de wereldpopulatie bereiken? Geboortebeperking? Niet zo snel toepasbaar en massa's (negatieve) neveneffecten (ook China jaren '80).
Alternatieven? Meer natuurlijke selectie? Offeren we de ouderen en zwakkeren op?
Ik onderschrijf de stelling; worstel wat met de logische consequenties.
 
Zo pessimistisch mag je het toch niet bekijken. Het is niet omdat de klimaatverandering blijft doorzetten dat er niets beter wordt. De wereldbevolking neemt waarschijnlijk niet verder toe. De mensen zullen zich moeten aanpassen aan een ander klimaat en sommigen zullen moeten verhuizen. De medische wetenschap maakt enorme vooruitgang. Diegenen die gespaard worden van onguur weer en oorlog hebben een redelijke kans om het beter te hebben.
 
Venus zou ooit 'bewoonbaar' zijn geweest, nu is ze de heetste planeet in ons zonnestelsel,. Gevolg van het broeikaseffect.
De temperatuur hoeft hier echt geen 10°C (misschien zelfs geen 5° of nog minder?) gemiddeld te stijgen alvorens ook wij onomkeerbaar die kant op gaan!
We bereiken het 'tipping point' sneller dan we denken. 'Sense of urgency' nodig dus. Drastische maatregelen dringen zich op. En ja, een wereldbevolking van +7 miljard (een hoge levensstandaard nastrevend) maakt oplossingen er niet makkelijker op. Dat punt wou ik maken.
 
Iran-weapons-of-mass-destruction-300x174.png
Iran. Ze zijn waarschijnlijk al in staat om nucleaire wapens te gebruiken. Krachtige wapens in de handen van religieuze fanatiekers is momenteel het grootste gevaar. Laten we hopen dat dit niet gebeurt en bij ons zal de toekomst nog meevallen.
► Mijn volgend artikel zal een hoopgevende boodschap brengen i.v.m. medische onderzoeken die op het punt staan toegepast te worden. Dus: we worden wel gezonder, maar de klimaatverandering blijft, ondanks enorm dure congressen. Onze journalisten moesten € 10.000 ophoesten om één weekje een huisje te huren, want hotels waren niet meer beschikbaar. De grootste vervuilers waren niet eens present...
 
Laatst bewerkt:
Zomaar mijn gevoel betreffende de huidige wereldsituatie, vermoedelijk voor de meesten hierboven niet ter zake doende maar voor mij wel. Het zou mij niet verbazen als dat voor veel aardbewoners opgaat. Eigenlijk maak ik me bijv. al heel lang zorgen om de ontwikkelingen rond kernenergie en demonstreerde daar al tegen toen ik jong was op het Museumplein in A'dam. Gaandeweg mijn ouder worden (nu bijna 75) ben ik ook steeds actiever op allerlei gebied geworden waar het menselijkheid, natuur en onze aarde betreft. Oorzaken zijn voor mij best te benoemen, maar doe dat niet gezien de eerdere discussie hierboven. Demonstreren en echt actief proberen tegengas te bieden lukt me niet meer, maar wel blijft voor mij de nu overheersende angst waar het de toekomst van al die schuldloze mensen all over the world betreft, net als de angst over wat die toekomst mijn nu nog gelukkige kleinkids gaat brengen. Echt ik hou mijn hart voor hen allen vast en ben inmiddels overtuigd dat, mocht deze aarde het redden wat ikzelf inmiddels sterk betwijfel, het geen prettig overleven zijn. Nee, normaal ben ik geen doemdenker maar wel realist. Hopelijk heb ik het verkeerd voorvoeld, sorry voor deze langdradige bespiegeling.
 
Oorzaken zijn voor mij best te benoemen, maar doe dat niet gezien de eerdere discussie hierboven.
Zaken benoemen mag best hoor ! Ook en vooral in dit gemodereerd subforum.
Zolang je to the point en met respect je mening uiteenzet is daar niets op tegen : wel integendeel. En ik heb de indruk dat dit voor jou een evidentie is.

Gaat de bijdrage toch over de schreef dan zullen de moderatoren die gewoon niet plaatsen, maar die kans is in jouw geval klein - heb ik de indruk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
2021 was het een verschrikkelijk jaar. Het was het jaar waarin veel uit elkaar begon te vallen. Dromen en ambities van de samenleving werden in handen gelegd van onverzadigbare hebzuchtige miljardairs zoals Bezos, Gates en Musk. Miljardairs die met het jaar rijker werden. Ondertussen zwoeren legers van religieuze fanatici, vooral in het Midden-Oosten, maar ook ergens anders, geloften om de etnische minderheden die ze haatten het leven zuur te maken.

Dus, wie zou echt iets doen aan grotere problemen zoals klimaatverandering of ecologische ineenstorting?

De ontwikkeling van vaccins was een van de grootste prestaties uit de geschiedenis. Maar het falen om ze daadwerkelijk bij de armen van de wereld te krijgen was een van de grootste mislukkingen. Dat is zeker de reden waarom de pandemie ons blijft achtervolgen. Is dat niet erg?

De gemiddelde mens werd onzeker in 2021. Dat merk ik o.a. aan de reacties op mijn artikel.

Maar, misschien wordt het toch beter in 2022 – en daarna.
 
Hoop het met je, hoewel de Groningers hier in Nederland nu al weten dat het door het besluit (om welke reden of ooit Europees gemaakte afspraken dan ook) bij doorgaan en zelfs verhoging van de gaswinning bij hen nooit meer beter zal worden 😞 Wat me daarbij vooral heel erg ergerde was de bijna nonchalante kille houding en woorden die naar aanleiding van die mededeling door degene die het besluit wereldkundig maakte werd getoond. 😡
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
Terug
Bovenaan Onderaan