Windows 11 Netwerkfout >> win 10 krijgt geen toegang op win 11 omgekeerd wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerrit

Steunend lid
Vip Lid
Wat heb ik al gedaan

1/ beide pc’s staan op openbaar netwerk ingesteld

2/ netwerkdetectie staat aan

3/bestand’s en printer delen aan

4/wachtwoord beveiliging staat af

4/ alles is gedeeld met iedereen en zowel lezen schrijven en bewerken

4/ heb servers aangepast op automatisch DNS client/Function discovery host/Function discovery resourse publication/SSDP discovery/TCP/Ip netbios helper/upnp device host

5/ Ondersteunig voor SMB1.0/cfs-client geactiveerd

Niets helpt Win 11 is perfect zichtbaar in netwerk maar blijft ontoegankelijk

Bijlagen

met wachtwoord delen, versleuteling veranderen al allemaal geprobeerd er moet iets zijn in die win 11 die het tegen houdt want omgekeerd werkt het wel perfect alleen pc 1 was vroeger mijn hoofd pc en wordt nu gebruikt als tweede en de nieuwe met win 11 is nu mijn hoofd pc aan pc 1 is er niets veranderd .De vroegere tweede pc is voorlopig buiten gebruik .Heb net nog bij wijze van proef een laptop met win 10 gedeeld met pc 1 zonder problemen besluit het is win 11

Staat poort 445 wel open voor het uitwisselen van bestanden via het SMB protocol?
Misscihen wordt deze geblokkeerd door een firewall?

Om te controleren of poort 445 door het systeem luistert of niet, als u een leeg resultaat krijgt, is het geblokkeerd.
netstat -n -a | findstr "LISTENING" | findstr ":445"

check
1658150819263.png

1658150884180.png

Ik verdenk nog altijd de toekenning van rechten op de beider PC's.
Vb.

1658153423931.png

Staat de account van Win10 en Win11 telkens op beide PC's ? Zijn het lokale of cloud-accounts vb. Microsoft ?
Je kan het artikel hier onder deze link anders eens doornemen vanaf punt 5 - het voorgaande gaat over NAS en zou je nog meer verwarren, maar vanaf punt 5 gaat het over Windows.

Idd, rechten op de bronnen staan niet goed vermoed ik. Heb ik al vermeld.
SMB Direct gaat die ook niet gebruiken. Enkel bij RDMA... wat voorlopig nog niet aan de orde is in een particulieren huis tuin en keuken omgeving.

Je kan ook eens nakijken of de poorten bereikbaar zijn. Dus of de firewall het eventueel niet tegenhoud.
Onderstaande uitvoeren op beide computers;

Test-NetConnection -Port 445 -ComputerName <NaamAndereComputer> (of IP adres)

Hallo Heb op beide pc's als proef al tijdelijk de firewall uitgeschakeld maar geen succes Had net contact met mijn kleinzoon die zit 3 jaar It & netwerken Ho Gent en zou eens komen kijken. Bedankt aan iedereen voor de hulp ik hou het voorlopig als standby tot mijn kleinzoon een oordeel heeft groetjes tot later

Die admin share werkt voor alle lokale drives. En dat is een éénvoudige doeltreffende oplossing. Zolang je admin rechten hebt ga je alle standaard admin shares kunnen zien (full control).

Maar ik merk uit de hele conversatie niets waar het over het toekennen van de rechten gaat. Dus bron (vb C:\MijnFolder) rechten. Zowel in Share rechten als sec permissions.
Daar zit het probleem waarschijnlijk, en ontbreekt ook nog kennis neem ik aan. Met bovenstaande oplossing kan je die complexiteit al grotendeels verlagen, maar moet je nog altijd het besef hebben dat je een account gebruikt welke admin rechten heeft op de betreffende (doel)computer.

Ik sluit me aan bij antwoord #25

Verkeerd geconfigureerde netwerkinstellingen zijn een van de meest voorkomende redenen waarom men mogelijk geen toegang heeft
tot gedeelde mappen op Windows 11

probleem is hier opgelost door mijn kleinzoon maar niet naar mijn goesting het bekabeld netwerk staat nu volledig open maar ik woon hier afgelegen en mijn wifi staat dicht ik herinner mij de overgang van win 8 naar win 10 toen had ik het zelfde probleem hoe ik het toen opgelost heb weet ik niet meer ,hier de werkwijze van nu>>> D/schijf /eigenschappen/beveiliging/bewerken/toevoegen/geavanceerd/ schijf of bestand nu zoeken/iedereen/toepassen /ok
het zelfde kan men herhalen met andere stations.
Waarom MS het zo moeilijk maakt om 2 pc's met elkaar te verbinden is mij een raadsel
Aan iedereen heel hartelijk dank voor de hulp en meedenken Gerrit

Op basis van je laatste post snap ik nu niet meer precies wat je beoogt ...
Ik leid uit de vroegere werkwijze af dat je 'stations' probeert te benaderen en dat zal tussen Win10 en Win11 niet evident zijn, behalve met de 'administrative shares' die in #25 worden besproken door mijn collega. Maar die werkwijze zou ik je toch niet meteen aanraden want is een beetje te riskant als je niet 100 % weet wat je allemaal doet of kan doen...
En dat moet toch niet denk ik ... wat wil je eigenlijk : bestanden benaderen die op de andere PC' staan -> folders/mappen sharen.
Of eerder de PC helemaal op afstand overnemen ? -> moet je eerder voor een Remote Desktop oplossing gaan.

mijn hoofd pc staat in de living mijn andere pc's staan in een hobby kamer de bedoeling is dat ik altijd van op de hobby kamer aan de bestanden van mijn hoofd pc kan .De andere pc's gebruik ik voor te experimenteren dat is uitsluitend als hobby ben met pensioen maar in 2001 kreeg ik een beroerte en na de revalidatie ben ik afgekeurd van de arbeidsgeneesheer dus ben al meer of 20 jaar aan het prutsen aan pc's 10tallen avond cursussen gevolgd met o.m pc technologie

"... de bestanden van mijn hoofd PC ..." Dat zijn dan toch vooral de documenten die in een welbepaalde folder of meerdere folders staan. Maar shares aan / deel dus die folders en dan kan je die als drive mét letter aangeven in je andere PC.
Het is mij duidelijk dat je iets probeert te doen op het niveau van 'schijven' en dat is niet wat je nodig hebt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan