Ik zoek naar de beste software om cd's, wav of mp3 bestanden om te zetten naar mid bestanden.
Dus niet omgekeerd.
Ik heb al van alles geprobeerd maar zonder of zeer slecht resultaat.
Tevens zoek ik ook de beste software om zang (voval remover) uit muziek te halen.
Voor het eerste is er dus een reactie gegeven. Hiervoor bestaat geen goede software, omdat dit nagenoeg onmogelijk is. Als bijvoorbeeld het wav bestand 1 instrument zou bevatten is dit wel te realiseren met software. Maar als het een komplete band is met vocals is dit niet te doen.
Voor de tweede vraag moet je eens zoeken op karaoke software. Maar ook hier geldt dat de kwaliteit vaak slecht is. Dit komt omdat de vocals of stemmen er uit gefilterd moeten worden. Dit zijn frequenties die bijvoorbeeld een gitaar of een keyboard en andere instrumenten ook bevatten. Dus filter je de stem er uit zullen ook de aanwezige instrumenten met dezelfde frequenties weggefilterd worden.
Maar wat ik nu zeg is ook weer deels waar ! Want de vocals worden meestal in het midden opgenomen. Dit betekend dat de vocal hetzelfde is zowel uit de linker speaker en de rechter speaker. De gitaar bijvoorbeeld zou bijvoorbeeld links in de mix kunnen zitten zodat deze uit de linker speaker komt. Het is maar net hoe ze een song afgemixt hebben in de studio. Hier kijkt de karaoke software dus naar.
Pas dan ziet de software dat er verschil is tussen links en rechts en zl deze de gitaar niet weg filteren.
Er kleven nog meer haken en ogen aan zoals bijvoorbeeld een effect op de gitaar wat meestal dan wel weer uit de linker en rechter speaker komt.
Koortjes staan ook meestal van links naar rechts gepanned, maar deze bevatten nagenoeg dezelfde frequenties als de lead vocal, dus zullen ook voor een groot gedeelte weggefilterd worden.
Wat je dus uiteindelijk overhoud is niet meer de muziek zoals het was, maar dan zonder vocals, maar muziek dat heel veel mist en daardoor kwalitatief slecht is geworden.
Een lang verhaal, maar ik heb in begrijpelijke taal proberen uit te leggen dat zoiets softwarematig niet eenvoudig is.