Linux / Unix Linux mint

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb linux mint geinstalleerd via usb en kabel op een nieuwe ssd schijf, deze werkt zo aangesloten, echter wanneer ik de schijf in mijn laptop plaats kan deze hem niet vinden wat doe ik zoal verkeerd, ik ben nieuw met linux en wik eens uitvogelen hoe deze werkt. Ik heb een acer aspire 7110 een ouwetje uit 2007
 
Het is niet de bedoeling om een OS op die manier te installeren.
Begin je Linux installatie maar terug vanaf 0, met die schijf in je laptop zoals je geëindigd bent.
 
Bij oudere laptops kan het wel eens een probleem zijn om een nieuwe SSD disk te herkennen.
Je kan eens proberen het controller type aan te passen in de BIOS (indien mogelijk); SATA of AHCI

Een BIOS update zou ik ook altijd doen in zo'n situatie. Maar ik zie dat de laatste update van 2008 is. Dus niet echt de moeite waarschijnlijk...
 
Als je wilt experimenteren, geen probleem. Maar doe dat dan best in een VM. Leer dat eerst... Hypervisors zoals Microsoft Hyper-V, VMware, Virtualbox, ...
Als je dat begrijpt. Installeer dan het OS dat je wenst te bekijken op zulke VM.
 
Oke ik heb op de lege hd schijf linux mint geinstalleerd en dit werkt. Volgende vraag is hoe copy ik deze schijf naar de ssd schijf , ik neem aan dat dit niet met een programma zoals Acronis gaat.

Zolang die SSD niet herkend wordt in je laptop, gaat dit geen verschil maken hoor. Je mag proberen, maar het gaat op hetzelfde neerkomen...
 
Ik heb een andere ssd schijf waar windows 10 op staat die wordt wel herkend door de laptop, misschien ligt dit aan het merk deze is er een van crucial en waar windows 10 op staat is een kingston. Maar kan ik de schijf kopieren met Acronis?
 
@dutch54 (#13)
Persoonlijk heb ik Acronis totaal verwijderd. Na meerdere jaren vond ik het niet echt denderend meer.
Ik verneem nu pas dat Acronis wat kan copiëren, of bedoelde u een image maken ?

Misschien terzijde, maar ik heb wat moeite met de terminologie van "ssd schijf". De term SSD ssd bevat op zich voldoende om te vatten waarover het gaat solid-state-drive.
'Schijf' is tegelijk een pleonasme op drive, alsmede de bron misverstand (bv een hybride combinatie solid state buffergeheugen voor een hdd).
 
@Merel 'Ik verneem nu pas dat Acronis wat kan copiëren' = ' klonen ' ????? hetgeen dutch54 bedoeld????

Klonen is het maken van een een-op-een kopie van de harde schijf met behulp van een daarvoor geschikt programma. Dat wordt bijvoorbeeld toegepast bij het inrichten van een computerlokaal. De systeembeheerder installeert eerst één systeem. Vervolgens wordt de harde schijf gekloond naar de andere pc's in het lokaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan