Linux / Unix Linux Mint 22 sluit me buiten

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Na een upgrade van een heleboel items in Linux Mint 22 o.a. ook de kernel en dies meer is er met geen mogelijkheid nog in te loggen... mijn paswoord (en ik ben héél zeker !) wordt niet meer aanvaard.

Is er een makkelijke manier om in te breken ?

geprobeerd en ik denk dat het wel werkt, maar .... grrr... dat mijn probleem ergens anders ligt.
Ik krijg nl. voor het inlogscherm na het opstarten een prompt dat een toepassing toegang wil tot mijn standaard sleutelbos, maar dat die vergrendeld is...

Probleem is nu : ik kan daar in het veld voor paswoord niet intikken - na 1 karakter van mijn paswoord bevriest het scherm, na 10 seconden ongeveer verdwijnt dit dialoogscherm en gaat Linux verder naar de login pagina.
Daar wordt mijn paswoord dan niet aanvaard. Ik vermoed doordat die 'sleutelbos' nog vergrendeld is.

Hoe geraak ik daar doorheen ?

Hou ik allemaal achter de hand maar ... ben ik voorlopig niets mee vooruit omdat ik niet kan aanloggen. Terminal vensters etc. zijn dus buiten bereik ...
Ik bekijk het vanavond verder.

Ik krijg nl. voor het inlogscherm na het opstarten een prompt dat een toepassing toegang wil tot mijn standaard sleutelbos, maar dat die vergrendeld is...
Is dat nog altijd via terminal venster / SSH? Of heb je dat geprobeerd met de speciale single user start rechtstreeks?

Misschien kun je anders hier iets mee? Is wel in het Engels. Trukendoos om bij het booten grub te wijzigen en dan toch als root zonder password in console te komen, dan zou je die keyring ook kunnen wissen feitelijk.

Krijg je het boot menu en kun je kernel parameters toevoegen kun je dit toevoegen:
rw init=/bin/bash
en dan zou het moeten lukken. Volgens internet dan. ;)

Terug
Bovenaan